Start met touwtje springen!

[b]Hee dames!

Ik las dit artikel op de homepagina en kreeg direct zin om actief te gaan touwtje springen! Ik denk dat er nog veel meer meiden zijn die hier ook mee willen starten.[/b]

Waarom?

• Touwtje springen is een effectieve manier van vetverbranding
  • Het is leuk
  • Het is een van de goedkoopste manieren om te sporten
  • Je kunt het overal doen
  • Er staan leuke work-outs op internet
  • Je verbetert je conditie
  • Enzovoort!

In spin, de bocht gaat in. Uit spuit, de bocht gaat uit.
Keer terug naar je jeugd met touwtjespringen: dit is dé manier om in vorm te komen en te blijven! Het is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, voetenwerk, timing, beweeglijkheid, kracht, snelheid en explosiviteit.

----------------------------------------------------------

http://fit-is-the-new-black.com/wp-content/uploads/2013/08/tumblr_mqthwld9QR1ryfo9ko1_500-500x375.jpg

Persoonlijk trainingsschema
Ieder lichaam is anders. Als je wilt gaan touwtjespringen is het dus verstandig om samen met een trainer te kijken wat het beste trainingsschema voor jou is.

Meestal begin je met een training van een kwartier per dag en bouw je het langzaam op. De sport is vooral goed om benen en billen in vorm te krijgen. Touwtjespringen is best intensief. Het is daarom raadzaam om het af te wisselen met andere manieren van lichaamsbeweging, zoals wandelen en buikspieroefeningen.

Calorieën verbranden
Je kunt precies uitrekenen hoeveel calorieën je verbruikt met touwtjespringen. Dat doe je zo: het verbruik per 10 minuten is 1,4 kcal per kilogram aan lichaamsgewicht. Dat is dan 0,14 kcal per minuut. Vermenigvuldig dit getal met het aantal minuten dat de training duurt en het aantal kilogrammen dat je weegt. Bij het voorbeeld hierboven betekent dat dus: 0,14 (kcal per minuut) x 30 (minuten) x 60 (kilogram) = 252 kcal.

Wat heb je nodig
Goede schoenen die stevig en schokabsorberend zijn
Een springtouw van ongeveer 2 meter
Ruimte (een touw zwenkt uit, helemaal als je straks ingewikkelde oefeningen gaat doen!)
Voldoende zin!

Tips voor beginners
Wanneer je voor het eerst springt, begin dan niet meteen met een dagelijkse training van anderhalf uur. Dit brengt alleen overbelasting en een hoop spierpijn met zich mee. Bouw je training langzaam op en luister naar je lichaam. Spring dus niet door als je knie of arm pijn doet.

Let ook op je lichaamshouding tijdens het springen: blijf recht staan. Een beetje afwisseling in het springen is natuurlijk nooit verkeerd. Dit zorgt ervoor dat de training minder saai wordt. Het helpt ook om te springen op muziek of om met meerdere mensen samen te oefenen.

----------------------------------------------------------

In dit topic kun je onder andere…

Elkaar motiveren
Inspiratie posten
Work-outs delen
Ervaringen uitwisselen
Etc.

Doen jullie met me mee?

Heel leuk idee! Ik wou een tijdje geleden al beginnen maar ik vergeet het steeds of heb geen zin dus het lijkt me wel leuk om hier samen met anderen gemotiveerd te blijven toch te gaan springen. :upside_down_face:

Work-out van 10 minuten: 10-Minute Jump Rope Workout | Cardio Workout | Class FitSugar - YouTube

Let op: moeilijk!

Voor beginners: Jump Rope Tutorial for Beginners ★ Learn How to Jump Rope (quick and easy) - YouTube

Ik hoop ook dat we elkaar kunnen motiveren! Ik ga dit touw denk ik bestellen:

€7.99

Goed idee! Ben van plan wat af te vallen en dit is wel een fijne manier denk ik zo :slightly_smiling_face:

Lijkt me leuk! Ik doe nu wel eens 5 tot 10 min touwtje springen nog na een workout. Ook fijn dat het nu weer lekker weer wordt, zodat het in de achtertuin kan :slightly_smiling_face:

Ik join! Ik moet wel zeggen dat ik touwtje springen echt niet langer dan een minuut volhoud omdat ik het dan echt bijna in m’n broek doe, hahaha.

Ik moet eerst even een touw scoren, ik denk dus die hierboven… En ga daarna beginnen!

Maar heb een conditie van niks, dus dat kan nog leuk worden xD

http://youqueen.com/wp-content/uploads/2013/09/Happy-Woman-with-Jumping-Rope.jpg

Hee! Ik zou ook graag beginnen met touwtje springen, maar heeft iemand bijvoorbeeld een soort schema met hoelang je moet springen om het op te bouwen zegmaar, hou het ni net een minuut vol haha

Voor beginners vond ik dit:

• 50 keer springen
    • 30 seconden rust
    • 50 keer springen
    • 30 seconden rust
    • 50 keer springen
    • 30 seconden rust
    • 50 keer springen
    • 30 seconden rust
    • 50 keer springen
    • 30 seconden rust

Geen idee in hoeverre je er iets aan hebt…

En:

Elke 8-10 work-outs het aantal sprongen verhogen met 10 terwijl de rusttijd hetzelfde blijft.
Elke 8-10 work-outs een extra herhaling toevoegen, dus in plaats van 5 keer 50 keer springen, 6 keer 50 keer springen.
Het achterwege laten van de tussenhopjes zorgt voor een intensievere training.
Uiteindelijk gaat het erom dat je zelf aanvoelt wanneer het weer tijd is om wat langer, sneller of vaker te springen. Luister naar je lichaam maar daag je lichaam ook zeker uit om tot het uiterste te gaan!Elke 8-10 work-outs het aantal sprongen verhogen met 10 terwijl de rusttijd hetzelfde blijft.
Elke 8-10 work-outs een extra herhaling toevoegen, dus in plaats van 5 keer 50 keer springen, 6 keer 50 keer springen.
Het achterwege laten van de tussenhopjes zorgt voor een intensievere training.
Uiteindelijk gaat het erom dat je zelf aanvoelt wanneer het weer tijd is om wat langer, sneller of vaker te springen. Luister naar je lichaam maar daag je lichaam ook zeker uit om tot het uiterste te gaan!

-

Laat je even weten wat je van deze springtouw vindt als je het gaat bestellen?

Lijkt me ook leuk om te doen voor erbij :grinning: Heeft een van jullie toevallig een springtouw met gewichtjes eraan? Ben eigenlijk benieuwd of dat verschil uitmaakt met een normale springtouw. Heb het ooit een keer gezien in een aldi folder, maar het was al uitverkocht toen ik naar de aldi ging :’)

Ah, leuk brings back happy memories! Ik ga meedoen :upside_down_face:

Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan!

Ik doe mee! Ik spring al een tijdje maar niet echt intensief, ik wil wel afvallen dus nu kan ik dat echt gaan doen. :slightly_smiling_face:

Ja ik wil ook graag meedoen! Beter kunnen we elkaar echt aanmoedigen hier.
Waar gaan jullie springtouwen? Want ik zie al de buren al uit hun raampje hangen als ik druk aan het springen ben in de tuin.
Ik heb het vorig jaar al een periode geprobeerd, en het is vet vermoeiend haha. Dus ik vind het schema er goed uit zien door de pauzes!

ik sprong vroeger altijd met zo’n soort van tussensprongetje, zijn er meer die dat doen?

oeh super leuk! ik wil het ook gaan doen! :slightly_smiling_face: