Stamtijden Latijn leren

Hoe moet je die stamtijden voor Latijn leren? Ik ben al het halve jaar aan het proberen een goede methode te vinden. maar toch lukt het me niet.
heeft iemand hier een goede methode voor?

Is toch niet moeilijk? Of is het je eerste jaar Latijn?
Ik lees ze gewoon de hele tijd luid op en zo onthou ik ze. Dus zie dit maar als een upje. :slightly_smiling_face:

nee, mijn derde jaar. maar dit jaar het eerste jaar dat we stamtijden moeten doen
maar eerst maakte ik me er niet druk om, maar nu is het belangrijk dat ik ze goed ken. want als ik een onvoldoende haal voor het proefwerk, ga ik misschien niet over, want voor andere vakken gaat het ook niet zo goed…

en ja, ik weet, ik ben er nu een beetje laat mee. maar toch

Dat is gewoon stampwerk, vaak doorlezen.
Maar moet je echt het hele rijtje leren van dare dedi datus geven?
Nee toch? Wij moesten alleen weten waar het vandaan kwam dus de infinitief en de betekenis.

Wij moesten vroeger het hele rijtje leren. Dat maakte het eigenlijk wel makkelijker, want dan moest ik gewoon alles aframmelen… maar da’s mijn mening. Ik leerde altijd door het te lezen, af te dekken en dan op te zeggen.

ostmustisnt
bambasbatbamusbatisbant
hahahaha
zo heb ik ze geleerd :’)

Ik schrijf het altijd gewoon heel vaak op, en dan ken ik het.

of je moet een manier vinden om af te kijken, in de 3e hadden wij namelijk een lerares die het geen eens merkte als je je boek open had liggen in de vensterbank.

hahah ik ook :’)
Ik zit daar altijd bij proefwerken: ooo, es, teee, moes, tis en, tee
haha

O S T MUS TIS NT

Zo onthoud ik het.
En ook fila filam filae etc. Gewoon in een bepaald ritme zeggen.

mwah. jullie hebben zo te zien ook niet echt speciale methodes ofzo.
gewoon stampen dan maar en hopen dat het goed komt.
iig bedankt :slightly_smiling_face:

eerst hardop voorlezen, dan doe je een hand op het boek en probeer je hetzelfde nog een keer na te zeggen. dat controleer je dan en zo gaat dat de hele tijd door totdat je het kent.

puella, puellae, puellam, puellas
Gewoon zo de hele tijd opzeggen. Zo deed ik het xD

Honderdmiljoen keer opschrijven.

maar als je in de 3e zit heb je het toch geleidelijk aan geleerd lijkt me
als ik nu in één keer alles zou moeten, zou ik ook niet weten waar ik moest beginnen
maar als je latijn altijd gewoon een beetje bijgehouden hebt, valt het wel mee

Ja, inderdaad in een bepaald ritme heel vaak opzeggen. En vaak opschrijven. En lang voor je toets beginnen. Dat is wel echt een aanrader. Dan blijft het 1) beter in je hoofd zitten en 2) stop je het in je lange termijn geheugen, waardoor je er later ook nog wat aan hebt.
bambasbatbamusbatisbant. Ik kan het dromen :’) En er zit ook wel logica in natuurlijk, die moet je ff proberen te vinden. (imperfectum is precies hetzelfde als praesens, maar dan met ‘ba’ ertussen, etc.)

Heel vaak zien (wc ofso), stampen, opschrijven, o-s-t-mus-tis-nt, ritme als je 't zegt, wrts en nog eens stampen…
Ook is 't belangrijk dat je je goed concentreerd, anders werkt 't niet en al helemaal niet stressen, dan komt er niks in.

STAMPEN STAMPEN STAMPEN :grinning:

Dat dus :slightly_smiling_face: