Stamklas ?

Hoi meiden,
Hier hoor ik eigenlijk niet mee bezig te zijn in mijn vakantie maar ik vraag het me af. Ik ga nu naar 4 VWO cultuur en maatschappij profiel alleen op mijn school zijn de stamklassen/mentorklassen vaak per stroom (NG & NT) (EM &CM) bij elkaar een klas geworden, maar kunnen ze dat ook NIET doen? Want bij ons gaan heel weinig mensen een maatschappij profiel kiezen? Want aan de ene kant lijkt het me wel leuk om bij een paar natuurmensen bij de vaste vakken enzo nog wel in de klas te zitten want anders zit je nauwelijks/niet bij elkaar in de klas, maar van een paar mensen was ik juist net blij dat ik daar vanaf ben. Sorry deze vraag kwam in me op omdat veel mensen hun klas al kunnen zien van mijn school op magister etc. Maar ik niet en eigenlijk ben ik wel benieuwd :’)

Alleen bij mentoren gebeurde dit bij ons. Maar dat is logisch, als biologieleraar kan je geen les geven aan iemand zonder biologie en daarom ook geen mentor zijn van iemand zonder biologie. Stamklassen waren bij ons gewoon willekeurig ingedeeld.

Ja, dat is waar. Dankje!

Stamklassen zijn bij ons inderdaad ook altijd willekeurig ingedeeld! Ik denk dat dat op veel scholen wel zo is.

Bij ons op school proberen ze het wel naar profiel in te delen, maar als er niet genoeg of juist teveel leerlingen van een stroming zijn, wordt er gecombineerd.
Dit jaar bestond onze 4 vwo laag (ga nu naar 5) uit:

• 1 E&M/C&M klas met ook een paar leerlingen met natuurstroming (3/30)
  • 2 natuurklassen met 1 meisje met C&M, waarom ze daarvoor hadden gekozen… hahaha

Mentorklassen werden en worden ingedeeld op bepaalde keuzevakken, bij ons bijv. Frans, maar da’s natuurlijk logisch :slightly_smiling_face:

Oh ja zoiets zal bij ons dan wel gebeuren denk ik, want ik weet wel dat ze het laatste jaar bij 4 vwo aparte klassen hebben gemaakt voor maatschappij profielen en natuur profielen, en gewoon een extra klas hebben gemaakt, terwijl er van 3 vwo altijd maar 2 klassen zijn. Maar ik weet trouwens ook niet of er veel mensen blijven zitten of niet, want bij ons zijn er 5 mensen niet over of afgestroomd of naar een andere school ! Dus kunnen ze makkelijk 2 klassen houden maar dan wel met gemengde natuur en maatschappijprofielen

Bij ons was stam/mentorklas hetzelfde. Ik had een Wiskunde B-mentrix, en dat kwam er in de praktijk op neer dat eigenlijk iedereen in mijn klas N&T deed. Volgens mij deden maar 4 mensen iets anders. We hadden in bovenbouw VWO maar 4 mentoren, en die hield je t/m 6 VWO. Het waren Wiskunde B/ Biologie/ Nederlands/ Economie docenten. Dus de klassen waren NT/NG/CM/EM. Met dus een handje vol uitzonderingen.

Bij ons waren ze vrij willekeurig, ja

Okee, dankje voor jullie antwoorden allemaal!!

Hee
dat van die klassen in magister zien, wij kunnen dat via mail. Je moet dan op nieuwe mail klikken en dan bij aan bij je het wil sturen op de knop daarvoor op ‘’ aan ‘’ klikken en dan krijg je een schermpje en dan helemaal rechts kun je het op ‘groep’ ordenen. Dan naar jouw jaarlaag scrollen en je naam zoeken. Zo kunnen we ze bij ons op school zien!!

Bij ons waren ze juist niet willekeurig, en wij hadden in vwo4 2 klassen ingedeeld op wel/geen biologie. Daardoor zaten bij mij in de CM/EM groep (zonder biologie, want dat konden we met een maatschappijprofiel niet als keuzevak nemen) ook 4 NT’ers die ook geen bio hadden. In de andere klas had iedereen een NG profiel of NG/NT dubbelprofiel. Onze mentorklassen waren ook zo ingedeeld, maar dan met andere vakken (geschiedenis, natuurkunde en de mensen die overbleven werden bij elkaar gezet).

Dat kan bij mij dus niet… Als ik dat doe dan zie je helemaal geen namen enzo

bij ons was het op havo mensen met cm/em in klas a en mensen met ng/nt in klas b. op vwo was het atheneumleerlingen met duits in klas a, atheneumleerlingen met frans in klas b en de rest, dus gymnasiasten, atheneumleerlingen met frans en duits en atheneumleerlingen zonder frans of duits (ivm dyslexie) in klas c.

Oh oke, dat zou ook nog eens kunnen… Nouja nu eerst nog even 2 weekjes vakantie houden en dan zie ik het daarna wel weer. Bedankt voor je reactie

Dan kun je het in magister bij administratie zien dan staat er als het goed is een balkje met ‘studie’ en daar staat bij ons je stamklas

Bij ons hebben ze onze jaarlaag (vwo) opgedeeld in 4 klassen. De eerste 2 zijn beta klassen (ng&nt), de 3e is een klas met alle profielen maar cambridge engels en de 4e klas is een klas met alle profielen maar met regulier engels

Onze klassen waren in 4VWO ingedeeld op wiskunde. Wiskunde A en C was klas V4A, en mensen met wiskunde B waren V4B. De mentorklassen waren overigens wel gemengd, of tenminste mijne dan. Ik zat in een mentorklas met alleen mensen met een natuurprofiel, maar wel met wiskunde A en B.

Ooh oke, ik merk al wel dat het op bijna iedere klas wel weer anders is, ik zie het volgende week wel… Toch bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Bij ons op school (ik zit nu in 6vwo) was het in de vierde gewoon je mentorklas = je stamklas, maar alleen in de 5e en 6e heb je aparte mentorklassen per stroom (: