Stalkerige vriendin

Ik heb een vriendin die mij alles nadoet en dat is echt heel frustrerend, weet iemand hoe ik haar kan duidelijk maken dat ik het echt niet leuk vind.

“Hoi, ik vind het vervelend dat je me steeds nadoet omdat [argument], wil je er mee stoppen ajb?”

Ik ben zo bang dat ze boos wordt :flushed:

In wat doet ze je na dan? Welke dingen

Als je bang dat ze boos wordt moet je niet zeggen, maar dan moet je er ook niet over klagen. Je kunt toch gewoon zeggen dat je het vervelend vind dat ze je altijd na doet?

Dan blijft ze je dus gewoon nadoen als je het niet vraagt.

School, kleding, ze heeft geen eigen mening meer, napraten, achter me aan lopen de hele dag

Je hebt gelijk. Dankje ::slightly_smiling_face:

Ik snap je wel hoor. Ik had vroeger ook een vriendin die dezelfde kleding kocht enzo en vond dat ook heel irritant.

Ja, maar ze word gewoon een kopie… letterlijk. Ze gaat dr haar nu ook zo knippen en verven als mij?!

Zie het als een compliment :slightly_smiling_face:

Ze is echt je voorbeeld en dat is precies waarom ze hetzelfde wilt zijn. Je kunt haar ook confronteren met iets als ‘‘waarom doe je dezelfde dingen als ik?’’ Kijken naar haar antwoord en even samen praten erover. Het is aan de andere kant natuurlijk wel een compliment :grin:

Een vriendin van mij vroeger, deed me ook altijd na. Op een begeven moment was ik niet degene die dat tegen haar zij, maar mijn andere vriendinnen die het opmerkte haha. & dat werd ook gezegd als; ‘‘Waarom doe je haar na?’’

Stalker: iemand die iemand anders op allerlei manieren hinderlijk achtervolgt en ernstig lastig valt. Woordenboek

Opzich vind ik het niet echt stalker gedrag,je kijkt natuurlijk vooral uit je eigen beleveningswereld en logisch dat je het niet leuk vind dat ze je nadoet. Maar ik denk dat je ook moet kijken naar ‘waarom’ ze je nadoet. Is ze onzeker, ik ze bang dat mensen haar uitlachen als ze haar eigen mening geeft, weet ze misschien niet hoe ze zich wilt kleden of misschien doet ze het niet bewust

Als het een goede vriendin van je is, zou ik het bespreken. Geef aan dat je graag wilt dat ze zichzelf is en dat je haar daarbij wilt helpen als ze het moeilijk vind.
En geef aan dat ze beter zichzelf kan zijn, omdat ze ook veel goede kwaliteiten heeft.
Help haar een kapsel en haarkleur uitzoeken die niet hetzelfde is als jou, ga samen winkelen en wijs naar dingen die haar leuk zal staan ipv ‘dit vind ik mooi voor mezelf’. Soms hebben mensen een beetje zelfvertrouwen nodig of een duw in de goede richting.

Tja, dan zit er maar 1 ding op en haar gewoon vertellen dat je het vervelend vind.

Heee,
ik snap dat je het irritant vindt, maar waarschijnlijk heeft ze het zelf niet echt door. Dus ik zou het gewoon (in het echt, het liefst) vragen aan haar. Zo van ‘hey, ik heb het idee dat je heel vaak dezelfde kleren enzo als ik koopt, en dat je me een beetje achterna loopt… En dat vind ik best wel vervelend.’
Zoiets ongeveer ^
Okee, ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!
xxx

Ze bedoelt het waarschijnlijk niet zo. Het is eigenlijk gewoon een compliment. Zeg het aardig of help haar met een eigen stijl te creeën, of help haar nieuwe vrienden te vinden.

Ze is duidelijk onzeker en kijkt enorm naar je op, praat er met haar over, maar niet té confronterend, eerder van: "ik heb gemerkt dat je de laatste tijd een beetje zoek bent, en dezelfde dingen doet/zegt als mij. Ik vind het lief dat je mijn stijl leuk vindt maar je hebt vast een eigen stijl die jou veel beter past. Zullen we samen eens gaan shoppen? Laat haar dingen passen en complimenteer als iets mooi staat.

Je kan ook zeggen als ze jouw mening altijd gebruikt: wat vind je daar nu echt van? Het is oké om iets anders te denken als mij hoor, ik vind je daarom niet minder leuk! Ik vind het net interessant om ander meningen te horen.

Ik had ooit ook zo’n vriendin en heb het dan zo opgelost, zulke personen zijn vaak super gevoelig en onzeker, hou daar rekening mee. Maar zeg er zeker iets van want het is inderdaad enorm irritant.