Staken 21 december, OPHOKUREN!

Hallo meiden!

Jullie hebben er misschien al van gehoord, het LAKS (landelijk actie komitee scholieren) gaat staken!

Dinsdag 29 november heeft de Tweede Kamer besloten dat leerlingen langer op school moeten zitten. Dit is voor veel scholen al haast onmogelijk, aangezien ze nu al moeite hebben met het regelen van goede lessen. Als oplossing plannen de scholen ophokuren in: Nutteloze uren, waar je in een lokaal zit met een leraar, en je verplicht een beetje huiswerk moet maken.

In 2007 waren er ook al 20.000 studenten die protesteerden. Toen hebben we al gestaakt, maar toch worden er nu ophokuren ingevoerd. Als leerlingen willen wij goede lessen, met goede leraren, en dus ook lessen waar je iets van leert! Van ophokken worden wij niet slimmer!

Daarom gaat het LAKS 21 december weer staken, om de minister te laten zien dat wij niet zomaar op te hokken zijn!

Ik vraag hier, op girlscene, of jullie (leerlingen, studenten) mee willen helpen de regering een lesje te leren!

Hoe kun je helpen?

• Teken de petitie op www.geenophokurenmeer.nl
  • Zorg dat je het nieuws zo goed mogelijk verspreid! Facebook, twitter, hyves, mails, alles helpt!
  • Ronsel op jouw school zoveel mogelijk leerlingen
  • Vraag voordat je actie onderneemt eerst de directeur om toestemming. Trek je stoute schoenen aan en loop gewoon binnen! De school lijdt ook onder deze regeling, ook de leraren!
  • Als je in een leerlingenraad zit: MAAK DIT BEKEND OP SCHOOL! Hang posters op in de school (voor meer informatie, zie hieronder), spreek een bericht in via de intercom, gooi het in de groep!
  • En natuurlijk: Wees aanwezig de 21e!

21 december 14.00 - 16.00
De Dam, Amsterdam

We moeten ervoor zorgen dat deze regeling niet ingaat! Misschien heb je zelf op school ook wel van deze rot-uren, nu is de kans om er tegenin te gaan! Hoe meer mensen er meedoen, des te groter is de kans dat er wat veranderd wordt!

[b]WIJ LATEN ONS NIET MEER OPHOKKEN!

Check www.laks.nl/staking voor alle details, actueel nieuws, en kijk gewoon wat je kan doen :wink:[/b]

Als iemand ervaring heeft met deze ophokuren, meldt dit a.u.b. in dit topic, of stuur een note! Ik kan deze gegevens zeer goed gebruiken en ik heb dan ook zoveel mogelijk stemmen nodig!

Alvast bedankt!

Heb de petitie getekend! Jammer dat stakingen bij ons op school nooit mogen, dan word je gewoon opgeschreven voor een hele dag spijbelen. Maar ik hoop dat er veel andere mensen zijn die wel zullen staken!

noooooh, niet nogmeer uren. ik heb al 38 uur en kan er nog maar 6 bij hebben dan is mijn rooster dus echt vol

ja, bij ons worden we ook gewoon opgeschreven voor een dag spijbelen, dus dan kunnen we die tijd twee keer gaan inhalen. ): echt jammer!
maar inderdaad, ik hoop dat er veel andere mensen gaan staken!

Ojee, meer les, de wereld vergaat.

geloof me, 38 uur is niet fijn. Elke dag om 7 uur weg en pas om kwart over 5/half 6 thuis. en dan ook nog huiswerk maken

Niet meer les, meer NUTTELOZE les. Zonder kwaliteit.

Inderdaad. Ik moet ook iedere dag om 7 weg en kom pas om half 6 terug, lekker dan. dus getekend.

Heeft er iemand ervaring met ophokuren? Worden jullie ook een paar uur per week verplicht aan het “huiswerk maken” gezet?

^huiswerk maak je dan toch op school?

Maar ik doe HBO als ik iets niet leuk vind, ga ik lekker naar huis XD

nee, dat gelukkig niet, wel als een uur gewoon kan uitvallen wordt het altijd een huiswerk uur, zelfs het eerste uur als je meestal geen huiswerk hebt

Op de middelbare had ik zo ongeveer een vierkant rooster met iedere dag van half 9 tot half 5 (1 dag tot half 4) les en nu ben ik op z’n vroegst om 6 uur thuis.
Zie het positief, meer tijd op school = minder werk thuis.

ik heb een chill rooster, en ben volgend jaar toch van school af :grinning:

en als ik op school ben heb ik wel liever het idee dat ik ook iets doe, ipv een beetje uit het raam staren

Zo is het. We hebben recht op lessen met góed onderwijs, we kunnen beter vrij krijgen als de school geen alternatief heeft.

op het mbo had ik dat ook, noemde ze ZELFSTANDIG LEREN UREN :confused:
en die waren VERPLICHT. en die vielen dan altijd voor het begin van een les of meestal aan het eind dus wij gingen vaak altijd weg. Tot er toezicht op kwam en presentielijsten enz.Want ze moesten aan het aantal uren komen… echt belachelijk weet je… waarom middelbaar mag daar tegen staken maar moet het mbo dat wel gewoon doen? Niet dat wij er iets deden hoor in die uren, meestal spelletjes achter de computer en onnozel je tijd verdoen tot je weer kon gaan. Zo achtelijk. leren kan ik thuis ook. daarnaast hadden we eigenlijk nooit echt huiswerk.

dat is bij ons niet zo, wij hebben dan echt de hele dag les, en als een leraar er niet is hebben we altijd een huiswerk uur, waarin we meestal geen huiswerk hebben omdat dat uur op heel gekke tijden is, zie ook mijn vorige bericht. En indd, ik moet nog 2 uur erbij en dan heb ik ook een vierkant rooster.

toen ik op de middelbare school zat, heette dat “studie-uren”.
Heel fijn als je je huiswerk al lang gemaakt hebt.
Maar in de praktijk sta je dan wel op papier dat je in de les zit, maar de leraar vond het altijd best, als je geen huiswerk had, dat je ff in de kantine of de stad ging.

Gelukkig ben ik van middelbare school al af. Ik weet dat de school waar ik op zat (ook in 2007) een hele groep met de bus naar Den Haag toen stuurde XD Die wilden maar al te graag mee doen, die leraren :stuck_out_tongue:

Ik dacht dat het erom ging dat de zomervakantie een week korter werd, zodat de zogenaamde OPHOKUREN waar iedereen zo panisch over doet niet meer hoeven te bestaan omdat er dan dus een week extra ‘normale’ lessen gegeven kan worden?