Stagiaires moeten de stomme klusjes doen

Hoi!

Ik loop zelf al een aantal maanden stage, en laatst kwam ik in verschillende kranten en op internet een artikel tegen over dat stagiaires onder de maat worden begeleid en de rotklusjes op moeten lossen. Ik was benieuwd hoe jullie er hier over denken, worden jullie goed behandeld e.d.? Zelf merk ik héél erg dat ik alle rotklusjes moet doen en dat ik erg als een ‘‘stagiaire’’ word behandeld. Dus dat ik wat minder ben dan de rest… dit vind ik best wel vervelend omdat ik hierdoor met een minder leuk gevoel naar m’n stage toe ga en mijn motivatie kwijt raak!

Hieronder het bericht wat ik zag bij fok.nl

De begeleiding van stagiairs vanuit onderwijsinstellingen en stagebedrijven is onder de maat. Dit is de meest gehoorde klacht van studenten in het rapport (pdf) ‘Stagiair zoekt begeleiding’ van vijf jongerenorganisaties naar ervaringen van stagiairs.

De organisaties begonnen begin dit jaar met de Meldlijn Stageklachten om inzicht te kijgen waar de problemen liggen. Via de website stageklachten.nl kwamen honderden klachten binnen.

Die varieerden van een vervelende stagebegeleider, het doen van saaie, vervelende klusjes zoals koffie inschenken, discriminatie en slechte begeleiding tot seksuele intimidatie. Maar de meeste klachten gingen over slechte begeleiding, het ontbreken van een stagecontract en over de werkzaamheden zelf.

Jeroen de Glas, voorzitter FNV Jong: “Wij maken ons zorgen over de onthulde stagemisstanden. Nog groter zijn onze zorgen over de misstanden die onzichtbaar blijven. Stage lopen zou een leerzame ervaring moeten zijn en geen lijdensweg.”

De jongerenorganisaties doen in het rapport aanbevelingen aan de politiek, onderwijsinstellingen en stagebedrijven om de misstanden uit de weg te ruimen. Zo vinden zij onder meer dat er een verplicht stagecontract moet komen, waarin alle belangrijke aspecten van de stage zijn geregeld. Zij adviseren verder meer te investeren in een goede begeleiding en ook een stagevergoeding af te spreken.

Om extra aandacht te vragen voor de gesignaleerde misstanden delen de voorzitters van de jongerenorganisaties vanochtend samen met stagiairs koffie uit bij het Centraal Station in Den Haag. Het gaat om CNV Jongeren, FNV Jong, Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Later op de dag bieden zij in De Bilt het rapport aan Doekle Terpstra (voorzitter HBO-raad) en Jan van Zijl (voorzitter MBO Raad) aan.

Ik ben benieuwd hoe mede stagiaires hierover denken! Dus brand los :wink:
xxx

Ik heb toen ik nog op de middelbare zat 2 keer stage gelopen en toen moest ik wel veel van die kut klusjes doen, maar dat snap ik ook wel omdat je niet echt word opgeleid voor dat gene waar je ook stage voor loopt.

Voor mijn mbo heb ik wel een super leuke stage gehad en mocht ik gewoon alles doen wat de andere deden en ik werd goed begeleid. ^-^

je bent ook een stagaire

maar ja ik vind wel dat er goede begeleiding zijn, anders leer je er
niets van. Maar aan de andere kant is het vaak al lastig genoeg om stage
plekken te vinden omdat stagiaires toch een soort blok aan het been
van werkend betaald personeel kunnen vormen. Dus als een stage je niet
bevalt, praat dan met je begeleiders, maar realiseer je dat je nu eenmaal
minder opgeleid bent dan ander werkend personeel

[fgcolor=#DE7A33]Ik denk dat het in het begin logisch is.
Je loopt net stage, ‘werkt’ er voor het eerst. Tuurlijk begin je dan met kleine rotklusjes. Wel vind ik dat na verloop van tijd je ook het echte werk moet kunnen doen.[/fgcolor]

Mmja ik ben wel een stagiaire maar ik bedoel daar meer mee dat ik word behandeld als iemand die ‘‘minder’’ is. Snapje? En ze moeten eigenlijk blij zijn met mij want ik krijg 1 euro per uur en werk even hard als zij doen. Plus ik mag alles lekker schoonmaken, handig toch zo’n stagiaire…

ja maar ze zijn wel tijd kwijt aan jou instrueren enzo, daarom willen
veel bedrijven geen stagiaires. Nogmaals, je bent ook nog niet (volledig)
opgeleid dus je kunt geen topklussen verwachten. Stagiaires staan
onder aan de cariere ladder, deal with it of ga praten met je begeleider
als je er zo veel problemen mee hebt.

Ik moet dit jaar twee keer stage lopen in verschillende winkels. Ik heb de 1e al achter de rug en daar werd ik normaal behandeld was ook harstikke gezelig daar ! Maar nu ga ik bij andere winkel en daar heb ik wel gehoord dat het niet echt leuk is .

Het lijkt me logisch dat stagiaires anders behandeld worden, ze zijn nou eenmaal niet zo bekend met de winkel/het bedrijf en de werkzaamheden als de rest van het personeel. Beetje bij beetje leer je door de wat simpelere klusjes hoe het er precies aan toegaat, hoe de rest van het personeel bepaalde dingen oplost etc., etc. En zo kun je langzaamaan steeds ‘moeilijkere’ dingen gaan doen.
Je zet iemand die nog nooit auto heeft gereden toch ook niet in een vrachtwagen?

Ik loop nu ook stage, maar ik hoef geen rotklusjes te doen. Ik word ook gewoon normaal behandeld gelukkig!

Ik moest laatst serieus een héél boek kopiëren :’) Haha, maar dan vonden ze zelf ook wel vervelend om te vragen, maar ja het moest gebeuren. En verder word ik daar absoluut niet minderwaardig behandeld, ik heb het er goed naar mijn zin.

Ik loop op het moment stage in een winkel. Als je in een winkel stage gaat lopen is het eigenlijk al best wel logisch dat je wat rotklusjes moet doen. Zoals poetsen, spiegelen enzovoorts. Ik heb af en toe bij sommige wel het idee dat ze je een beetje gebruiken, ze doen zelf niets en laten mij en mijn mede-stagaires alle klusjes doen. Maar dat komt niet vaak voor, de meeste die in de winkel werken zijn aardig en laten het af en toe ook echt weten dat ze het waarderen. Want ik ben er dan ook gratis!

Het is natuurlijk ook een kwestie van eigen initiatief. Als je een beetje passief gaat zitten doen, zullen ze je ook niet meer dingen laten doen waar je wat van leert. Het is dan ook meestal onderaan beginnen. Je kunt zelf ook eens afvragen wat je er nou eigenlijk wilt leren en dat aan je stage begeleider voorlegt. Zo toon je eigen initiatief, en wordt het misschien toch nog leuk. :slightly_smiling_face:
En sommige bedrijven weten ook gewoon niet wat ze met sommige stagiares aanmoeten, dus laten ze die maar rotklusjes opknappen. Initiatief tonen kan dus wel degelijk helpen. Succes! :slightly_smiling_face:

Ik wou hier eigenlijk een topic van maken van deel je mening. Niet help mij omdat ik rotklusjes moet uitvoeren en het dus eens ben met dit topic. Want anders had ik mijn hele eigen verhaal wel uitgelegd en ik heb ook geen advies nodig…

He?

Ik werk in een kapsalon. Ik zit in 5GYM, maar een vriendin van me werkte daar vroeger als stageaire (ze zat toen in 4VMBO, met als vervolgopleiding kappersopleiding in gedachten) en ze zochten daar nu iemand nieuws, dus ik heb haar plek ingenomen.
Persoonlijk krijg ik helemaal geen stomme klusjes. Ik zit in een heel gezellig team en krijg ook weinig rotklusjes ofzo. Natuurlijk moet ik alles opruimen, maar ondertussen leer ik ook heel veel. Wie had een jaar geleden gedacht dat ik nu de haren van mensen stond te wassen, een permanentbehandeling zou geven, de haren van mensen zou verven of watergolf zou geven? Ik niet, maar ik heb het daar wel allemaal geleerd. Of course, ik zal er later niets meer mee doen, maar het feit dat stageaires stomme klusjes moeten doen vind ik, in mijn geval, niet waar. Ik leer er juist er veel van.

Ik snap het wel.
Loop sinds april 2dagen in de week stage waarvan 1x bij de schoonheidssalon en had eerst een bedrijf waar ik alleen maar mocht schoonmaken na een 1,5 maand ben ik weggegaan en heb nu een stage bedrijf waar ik een gezichtsbehandeling mag geven en alles. Tuurlijk moet ik ook wel schoonmaken maar alleen als er niks te doen is.
Andere stage is Bij ici paris xl maar omdat ik daar werk weet ik wat ik moet doen of wat ik kan doen.