Stagelopen in het buitenland

Heej,

Voor mijn opleiding krijg ik de kans om in het laatste jaar stage te lopen in het buitenland. Dit is volgend jaar al! Aan de ene kant lijkt het mij super leuk, maar zal ik mijn familie en vrienden erg missen. Maar het grootste probleem is de kosten, ik heb geen idee wat ik kan verwachten voor kosten van het verblijf en de school weet dit ook niet. Ik wil heel graag naar Schotland maar nu las ik over een erasmusbeurs, heeft iemand daar wel eens mee te maken gehad, want elk klein beetje scheelt enorm. Ik weet dat ik studiefinanciering krijg voor uitwonend maar aangezien ik dan geen werk meer heb moet ik daarvan al mijn vaste lasten betalen: denk aan:

• zorg
  • school
  • mobiele telefoon
  • uitvaartverzekering
    Dan hou ik ongeveer de helft over van het studiefinanciering en daar red ik het niet mee om kost en inwoning te betalen.

Iemand hier al eens mee te maken gehad?

Groetjes, Kimberley

Erasmusbeurs kan je volgens mij alles van betalen en is geschikt voor veel plaatsen in Europa. Die is er sowieso voor WO, weet niet of het ook voor andere studies is. Je kan er volgens mij wel makkelijk je reis en vaste kosten van betalen. Er is vast wel een plek op je school waar je info kan krijgen over dit soort stages en vergoedingen, dus zou daar even langs gaan :slightly_smiling_face:

Misschien kan je een gastgezin zoeken? Dat kost (bijna) niks. Qua woning en eten enzo.

als het goed is krijg je van je school genoeg informatie hierover, gewoon er even naar vragen, zij weten dat het natuurlijk het best. (ik doe hetzelfde).

ok tnx ga ik morgen ff langs het stagebureau

Ik heb echt precies hetzelfde!
Ik wilde ook al een topic aanmaken.

Ik ga volgend jaar naar Chili voor 5 maanden en ik kan geen stagevergoeding krijgen. Ik moet daar een kamer zoeken, maar tegerlijkertijd mijn kamer/zorgvezekering/collegegeld in Nederland betalen. Een vliegticket kost al 1000 euro en dan komen de standaard kosten er nog bij. Ik denk niet dat ik het ga redden, want ik kom nou iedere maand al tekort. Bovendien weet ik niet of ik een beurs kan krijgen, aangezien ik HBO doe…

Ik heb iig een tip voor je: Niet met je mobiele telefoon bellen, maar gewoon vaste tijden met je ouders/vrienden afspreken (denk aan eventueel tijdsverschil) en via skype bellen (als het dan nog gratis is :S)