Stage

Hey!

Vanaf september loop ik stage op een woongroep voor beperkte jongeren met gedragsproblematieken (binnen de opleiding SPH) en ik merkte snel dat dit niet mijn plek was. Heb me ook niet thuis gevoeld binnen het team of veilig op de groep zelf. Één op één met de cliënten vond ik het helemaal super, dit heeft mij aan het denken gezet om meer ambulant begeleiding te willen bieden aan jongeren.

Nu is het zo dat ik heb aangegeven in december weg te willen van de woongroep omdat ik echt met tegen zin er heen ging. Vond het al super lastig om dat aan te geven omdat ik meer van niet zeuren maar doen ben maar daar was echt mijn grens bereikt. Voelde me niet geaccepteerd en het team werkte voor geen meter met elkaar samen waardoor het gewoon echt niet leuk was om daar te zijn.

Gelukkig mag ik volgende week beginnen op een andere woongroep, wel op hetzelfde terrein maar doordat het allemaal wat raar is gelopen natuurlijk binnen het team waar ik nu vertrek vind ik het lastig om hen weer onder ogen te komen. Het gehele team is nu een beetje tegen mij zeg maar, omdat ze het ‘laf’ vinden dat ik in hun ogen heb opgegeven. Ik merk dat ik nu al met tegenzin ga beginnen bij de andere groep omdat ik het team nog steeds tegen blijf komen op het terrein. Dit zet mij aan het twijfelen of ik wel binnen deze instelling wil blijven met mijn stage of dat ik nu stop en in september binnen een ander bedrijf opnieuw begin met mijn jaarstage.

Hebben jullie tips hoe ik hier mee om kan gaan? Of hoe ik hierin een weloverwogen beslissing kan maken met wat ik het liefst zou willen? Iemand die misschien in een soort gelijke situatie heeft gezeten waar ik evt. mee kan praten?

Alle tips zijn welkom.

Focus je op de nieuwe groep waar je gaat stagelopen en op het nieuwe team waar je mee gaat werken, niet op het feit dat je je oude collega’s tegen kunt komen in de wandelgangen. Bij een eventuele nieuwe stage kun je in precies dezelfde situatie terechtkomen, of misschien wel in een nog vervelendere. Je weet het niet van te voren. Door je te focussen op de leuke en goede dingen, hoef je je ook niet bezig te houden met kleine dingen die minder leuk zijn. Je gaat nu stage lopen op een afdeling waar je graag wilt werken en met een nieuw team, dat is toch alleen maar fijn.