Stage universiteit

Ik zit volgend jaar nog in mijn eindexamenjaar, maar ik vraag me af hoe het zit met een stage aan de universiteit. Ik weet dat (voor de studie die ik wil doen) een stage niet verplicht is, maar toch zou ik het wel heel graag willen. Op internet is hier heel weinig over te vinden, dus vraag ik me af:

• In welk jaar mag je stage lopen?
  • Hoe lang mag je stage lopen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen =)

Geen idee, wil ik ook wel weten!
Up

ligt er maar net aan op welke universiteit je zit, maar mijn vriend gaat een half jaar.

Volgens mij worden de stages aangeboden, sowieso vanaf het 2e jaar, verder weet ik het ook niet…

Op de universiteit zitten er standaard geen stage’s in je programma. Ik weet niet of het echt bij elke opleiding zo is, maar bij de meeste heb je die gewoon niet. Maar bij de meeste universiteiten heb je wel bureaus die je kunnen helpen een stage te regelen en in je programma te passen enzo. (: Het kan dus wel, maar je moet het zelf regelen / er wat meer moeite in stoppen dan op het hbo. =p In welk jaar en hoe lang kan je dan ook grotendeels zelf bepalen, maar het zal wel logisch zijn om het in jaar 2 en/of 3 te doen, omdat je dan wat meer kennis hebt :]

Een stage is bij veel studies verplicht/gewoonte in je master.

Dat ligt aan de opleiding die je doet.
Veel WO-studies hebben wel een minor in de bachelor, maar pas een stage in je master.

Hoezo? Op het HBO moet je toch ook een stage zelf regelen en contactpersonen zoeken?

Maar ik snap wel wat je bedoelt. Op veel WO-studies zit het niet in de bachelor, waardoor je uitloopt als toch stage wil lopen :’)

ligt aan je uni en opleiding, meestal is stage alleen in master

Volgens mij ligt dat ook echt aan de opleiding die je kiest.
Ik zelf doe geneeskunde en ik heb het afgelopen jaar (men eerste jaar) 2 weken stage moeten lopen in een verpleeghuis, maar dat hoorde ook gewoon bij het onderwijsprogramma…

En volgens mij heb je met studies als de academische pabo ook verplicht stages in het eerste jaar…