Stage plek te hoog gegrepen, help!

Ik ben een eerste jaars studente en studeer Maatschappelijke Zorg speficieke doelgroepen niveau 4.
Ik heb nu 20 weken stage en dus pas 20 weken les gehad.

School regelt stage, en mijn eerste plek zou niet door gaan. Nu hebben zij een nieuwe plek geregeld heel kort af. Ik ben donderdag op gesprek geweest. Nu is het de bedoeling dat ik voor mijn eerste stage de ouderenzorg in ga of gehandicapten (licht verstandelijk)

Nu is mijn groep die ik op mijn stage heb extreem zwaar, totaal niet wat ik verwacht had en ben er niet op voorbereid als eerste jaars. Mijn begeleider daar zei ook dat veel mensen deze groep niet gehaald hebben en ze meestal 2e of 3e jaars hadden.

Ik heb meteen aan de bel getrokken bij school dat ik dit niet wou, omdat ik niet aan mijn uren kan komen op deze plek, mijn doelgroep veelste heftig is voor mijn eerste jaar en ik de plek nauwlijks kan bereiken.

School zegt dat ik het moet proberen, maar ik zit er zo enorm mee dat ik het hele weekend niet heb kunnen slapen en net heb moeten huilen.

Als ik het echt niet aan kon zouden we zoeken naar iets anders, maar ik kan deze doelgroep niet helpen of aan, ik ben hier niet op voorbereid en het is zoveel gedoe.
Ik ben totaal geen piepert, kan ook heel veel hebben.

Enige tips?

Als jouw gezondheid hier zwaar onder gaat lijden, je dus ook het psychisch te zwaar vindt, lijkt het me duidelijk dat je het beste met je stageplek kan stoppen… Je zou eventueel onder het mom “ik ga hiervan leren en zal alleen maar sterker worden door deze stage” door kunnen gaan, maar als je het echt niet wilt, dan moet je naar dat gevoel luisteren. Ik vind het nu al in ieder geval ontzettend knap dat je het zelfs al hebt geprobeerd!

Lastige situatie. Ik vind het goed dat je bij school aan de bel getrokken hebt. Ik werk ook met mensen met een handicap dus ik kan me voorstellen dat het een lastige doelgroep kan zijn in het eerste jaar. Ik heb vooral in het begin veel spanning bij mezelf ervaren omdat het een nieuwe doelgroep/stage was, maar nu wil ik niet meer anders omdat ik het echt heel erg leuk vind. Ik vind niet dat je er zelf onder moet leiden en dat je je fijn moet voelen op je stageplaats, maar wel wil ik dit aan je meegeven: ik denk dat het juist een super leerzame stage kan zijn zodra je jezelf er voor open stelt. Probeer niet te denken dat je het niet aan kan en dat het zo zwaar is, maar probeer te denken in de kansen die je er krijgt om met de doelgroep om te leren gaan en jezelf te ontwikkelen. Nog een tip is: maak ook je bevindingen bespreekbaar bij je stage dat je het zwaar vind en dat je graag goede begeleiding wilt ontvangen.

Op deze manier ga je met een positiever beeld de stage in en kan het achteraf alleen maar meevallen. Als je nu al denkt dat het zwaar is, dan is het ook zwaar. Probeer op een positieve manier je stage in te gaan en het bespreken op stage is ook een tip die ik je echt aan wil raden, het is zo belangrijk dat zij jou goed kunnen ondersteunen waar jij dat nodig hebt.Mocht het echt niet gaan, nadat je het op deze manier geprobeerd heb, kun je altijd weer naar school gaan. Veel succes!

Bij wie heb je het aangegeven? De stagecoördinator of je begeleider? Want ik heb hetzelfde gehad en toen ik met mijn begeleidende docent naar de stagecoördinator ging kon het opeens wel anders.

Ik doe dezelfde opleiding niveau 4 en bij ons is het normaal dat iedereen bij gehandicapten of ouderen zorg terecht komt het eerste jaar. Er is een reden dat de opleiding niveau 4 is, dit is ook omdat er nog andere doelgroepen onder vallen zoals psychiatrie bijvoorbeeld. Deze doelgroepen gaan nog zwaarder zijn dan gehandicaptenzorg. Het is gewoon een opleiding wat veel van je vraagt en het moet je ook echt liggen.
Ik heb mijn stage ook bij verstandelijk gehandicapten met een erg laag niveau. Dus ik begrijp wel dat je dit zwaar vind. Maar denk er ook goed aan dat ze deze doelgroepen ouderen en gehandicapten bijna altijd bieden aan eerste jaars, jij bent hier dus geen uitzondering in. En als je deze al te heftig of te zwaar vind blijft er alleen ouderenzorg over. Als je in de ouderenzorg gaat komen er ook dementerende bij kijken wat ook erg zwaar kan zijn, dit doe ik zelf als werk en er komt een groot gedeelte psychiatrie bij kijken. De rest van de doelgroepen kunnen nog zwaarder en moeilijker zijn dan gehandicapten. Daarom krijg je deze doelgroepen niet eens bij het eerste leerjaar.

Ik zou het bespreken met school en er over nadenken of de opleiding dan wel goed bij je past. Het word alleen maar zwaarder ieder jaar. Ook zou ik het gewoon proberen, het kan zijn dat gehandicapten niet bij je past, maar de ervaring heb je wel meegenomen.