Stage loopt door na afstuderen. Toegestaan?

Hey hoi!
Ik loop op dit moment nog stage bij een instelling. Volgens mijn school ben ik 19 juni officieel klaar met stage, 23 juni dan ook afgestuurd en de diploma in handen.
Volgens de instelling moet ik daarna nog tot 1 juli doorlopen met stage. Is dit wettelijk gezien wel toegestaan? Officieel ben ik dan natuurlijk al geslaagd en heb ik de diploma op zak en loop in dan nog stage onder het schoolcontract… Mijn stage instelling houd voet bij stuk en is er zeker van dat ik nog 2 weken na mijn diploma bij hun door moet lopen.

Kan iemand mij dus vertellen of dit wel toegestaan is? Zit er namelijk niet op te wachten om onbetaald, zonder enig leerproces (omdat ik immers al een diploma heb en ook niet maar naar school hoef) nog steeds stage moet lopen.

Alvast bedankt!

Lijkt me niet dat dit nodig is inderdaad, maar denk dat je er wettelijk gezien niet zoveel mee kan.
Wel zou ik een gesprek aangaan met je stagebegeleider van school, misschien kan hij/zij met je stage praten. Als dat allemaal niet helpt zou ik gewoon er stagelopen tot je je diploma in je handen hebt en dan niet meer komen. Maarja, dat ben ik :wink:

Op zich vind ik het ook niet erg, alleen kan ik in die tijd ook bij mijn bijbaantje aan het werk. Ik zou dus in principe kunnen kiezen uit onbetaalde stage of betaald werk, en in dat geval kies ik voor de tweede optie. In het contract staat tot 19 juni (vrijdag). Ook hoorde ik van een andere stagiaire dat je volgens duo officieel niet meer stage mag lopen na je diplomering. Moet wel een voet hebben om op te staan voor ik het bij stage aankaart, haha. Ik ga inderdaad even op school praten. Bedankt!

Lijkt mij ook, maar volgens stage niet en zijn dat de voorwaarden die vooraf al besproken zijn (wist de helft van stagiares vanaf, andere helft niet)

Als er 19 juni in het contract staat, dan hebben zij geen poot om op te staan. je kunt dus gewoon lekker weg na 19 juni.

Dat dacht ik ook ja!

Anders zou ik me gewoon ziek melden met buikgriep (=besmettelijk). Dan maar lekker kinderachtig op die manier.

Dit moet ik dus ook! Ik loop stage bij een theaterschool en ik moet daar stage lopen tot 23 juni. (dit ivm voorstellingen wat best logisch is) Maar ik ben met mijn opleiding 1 juni al klaar… Ik ga wel gewoon tot 23 juni stage lopen omdat ik dat wel zo netjes vind, en ik wist dit voordat ik begon met mijn stage.

Maar voor jou, heb je het al met je coach besproken en met je stage begeleider? Misschien kan je eronder uit komen door te zeggen: ’ ik heb vakantie werk in het buitenland’ of iets dergelijks…

Als het niet is gecommuniceerd met jou en het niet in je contract staat dan hoef je echt niet langer stage te lopen. Zeker als je niet de enige bent die hier vanaf weet! Dan is de communicatie aan hun kant verkeerd en sta jij gewoon in je recht om te stoppen. Zou me gewoon ziek melden als ze lastig doen, je hebt je diploma dan al dus ze kunnen je weinig maken.

Dit en als ze moeilijk blijven doen - jij hebt dan je diploma, je bent voor school niks meer verplicht, zij betalen je niet, dus wat willen ze je maken? Ze kunnen je niet ontslaan of iets :’).