Stage en bijbaan combineren, slecht idee?

Heb een super leuke stage gescoord, grafische vormgeving! Dus ook echt waar ik later mee verder ga. Alleen op dit moment werk ik ook nog bij de jumbo.

Ik werk dus een dag in het weekend en doordeweeks is het gewoon fulltime stage. Ik hou alleen nu gewoon geen tijd over voor mijn vriend, mezelf of naar mijn ouders te gaan. Dit vindt ik echt rot and het liefste kap ik ermee.

Ik vroeg aan mijn moeder om advies en haar argumentatie was dat ik nog jong ben en gewoon lekker moet bijverdienen. Enigzins mee eens maar ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden. Nu gaat het nog prima maar weet niet hoe ik me mentaal voel straks.

Zijn er anderen in zon situatie geweest? En wat had jij gedaan?

Ik had ook zoiets. Maandag had ik een lange dag school, dinsdag t/m vrijdag 32 uur stage en zaterdag nog werken bij mijn bijbaan. Ik deed dit vooral omdat ik mijn bijbaan echt leuk vond en zondag had ik dan mijn dag vrij. Ik woonde zelf nog wel thuis en vond het prima te doen.

Ligt er denk ik ook aan of je stagevergoeding krijgt. Dat van mij was niets tot nauwelijks iets, dus wilde als 2e reden nog wel blijven werken, anders kreeg bijna niks aan inkomen binnen.

Ik zou het even aankijken en als je zelf merkt dat het te veel voor je is, kun je alsnog stoppen

Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden. Je ‘werkt’ al fulltime doordeweeks

Ik kan je moeder goed begrijpen dat zij liever heeft dat je voor jezelf leert zorgen (in de zin van: sparen, werken, leren omgaan met geld, leren hoe zwaar het leven kan zijn). Echter, je geeft aan dat het niet gaat omdat je te weinig tijd voor jezelf, je vriend en voor je ouders hebt. Je mentale gezondheid is ook heel erg belangrijk. Soms is het ook een kwestie van plannen.

Ik ken jou niet dus ik weet niet wat jij aankunt. Als ik naar mezelf kijk, maar ook naar anderen in mijn mening dan ken ik genoeg mensen die stage, school en werk hebben. Soms hebben mensen naast hun studie één of twee banen of werken fulltime, maar ik ken ook genoeg mensen die geen of weinig bijbanen hebben en alleen naar school gaan.

Het allerbelangrijkste is dat jij moet bepalen wat voor jou goed genoeg is. Wat kun jij aan? Ieder mens is uniek. Hoe wil jij leven? Uitgeput, maar wel meer geld of iets minder uitgeput en minder geld en wel plezier (of rust) in je leven? Hecht je waarde aan familie of geld? Allemaal dingen om na te denken en (wellicht) met je ouders erover te hebben, zodat je een balans kan vinden.

Ik ben het hier ook mee eens, maar wil wel toevoegen dat die stage ook investeren is in je toekomst. Je bouwt ervaring op, netwerkt, bent later hoger opgeleid als je het haalt.

Ik ben bewust minder gaan werken (in mijn vakgebied, geen bijbaantje) om een master te volgen aan de uni.

Als je de vrijheid hebt om daar volledig op te focussen in plaats van nog ‘s avonds door naar een baantje (en je vindt dat fijner), zou ik dat zeker doen.