Stage combineren met vrije tijd

Ik loop sinds twee weken stage en het bevalt me best goed. De lange dagen zijn wel wennen maar best wel te doen. Het enige waar ik heel erg tegenaan loop, is dat ik mijn vrije tijd heel moeilijk vind in te delen. Ik loop stage tot 5 uur, en ik ben kwart voor 6 ongeveer thuis. Als ik thuis kom heb ik de behoefte om even niks te doen en te rusten. Dan eten we ongeveer rond 7 uur, en voor ik het weet is het alweer half 8. Op maandag en woensdag zwem ik van 8 tot 9, en dan ben ik van half 8 tot half 10 weg.
Meestal ga ik rond 10 uur naar boven, dus als ik zwem heb ik zo goed als geen tijd over om nog iets voor mezelf te doen.
Het probleem is nu dat ik niet weet wanneer ik alles moet doen. Ik heb nog een aantal tentamens die ik moet herkansen en daar moet ik dus voor leren, en natuurlijk heb ik ook nog hobby’s waar ik tijd aan wil besteden. In het weekend ben ik bij mijn vriend en dan gaan we vaak ook nog wat leuks doen dus dan heb ik ook weinig tijd.

Hoe ervaren anderen die stage lopen (of 40 uur per week werken) dit? Heeft er iemand tips?

Ik heb helaas niet echt tips voor je, ik liep hier ook altijd tegenaan toen ik stage liep.

Fulltime stage is ook gewoon zwaar. Het weekend is vrijdagavond/zaterdag/zondag, zie je je vriend het hele weekend? Misschien kun je ook de zaterdagochtend ofzo besteden aan je schoolwerk en dan hem smiddags zien. En als je met het OV reist, in de trein/bus leren. En als het echt niet anders kan, een keertje het zwemmen skippen?

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik.
Ik loopt 32 uur stage en heb een dag school. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om op stage dingen voor school te kunnen doen.
Ik doe als ik thuis kom ook vrijwel niks. Ik kijk een serie of een film en slaap vroeg.
Ik weet niet wanneer je je herkansingen hebt, maar misschien kun je in het weekend als je bij je vriend bent bijvoorbeeld een halve dag iets voor school doen terwijl hij ook iets voor jezelf doet. Ik snap dat dat minder leuk is, maar als je dadelijk je herkansingen hebt gehaald hoeft het niet meer :slightly_smiling_face:. Dus het is maar een tijdelijke oplossing.
Ik denk dat je zwemmen ook als ontspanning ziet en dat moet je vooral zo houden. De overige avonden kun je bijvoorbeeld na het eten nog wat aan school doen of bijvoorbeeld met vriendinnen afspreken.
Het is even aanpoten als je stage loopt en daarbij nog herkansingen hebt, maar zie het als iets tijdelijks. En misschien kun je juist als je je herkansingen gehaald hebt iets leuks met je vriend als beloning! Dat werkte voor mij in ieder geval wel om extra mijn best te doen en tijd te investeren in school.

Ik zorg ervoor dat doordeweeks in het teken van school en stage staat en houd mijn hele weekend vrij voor leuke dingen.

Ik loop 37,5u stage per week (en ben elke dag 12u weg van huis) en slaap 5u per nacht :’) zo heb ik nog een beetje vrije tijd

Nee ik kan helaas niet eerder eten. Ik woon nog bij mijn ouders en ze zijn niet eerder thuis! Zwemmen is inderdaad mijn hobby en ik zie het ook niet als iets dat moet hoor! Het enige waar ik mee zit is dat ik dus daardoor weinig tijd hem om verplichte dingen te doen, zoals dus leren voor mijn tentamens.
Mijn vriend zit zelf ook nog op school, dus het komt vaak genoeg voor dat we allebei wat anders aan het doen zijn (opdrachten maken, leren, etc.). We zitten vaak genoeg urenlang apart dingen van elkaar te doen haha. Alleen soms zijn er van die weekenden dat we de hele tijd ergens mee bezig zijn, dus dan hou ik weinig tijd over.

Ik moet mezelf sowieso ook gewoon een schop onder m’n kont geven haha. Na het eten heb ik gewoon zo geen zin om nog iets aan school te doen. Ik heb nu een soort schema gemaakt dat ik iedere dag iets lees voor m’n tentamen. Ik merk aan mezelf altijd heel erg dat als ik iets opschrijf, ik het sneller doe.

Haha, dat herken ik hoor! Ik heb ook lang niet altijd zin om iets voor school te doen. Helemaal toen ik van alles moest doen voor school door achterstanden. Maar nu ik dat allemaal achter de rug heb, heb ik echt meer rust in mijn hoofd. Dus even door bikkelen en dan heb je vanzelf meer rust.
En wellicht kun je samen met een klasgenootje optrekken die ook nog herkansingen heeft? Dan kunnen jullie elkaar motiveren. Externe motivatie helpt altijd wel :slightly_smiling_face:

En een tijdje op een andere dag zwemmen? Verder; heb je het op woensdag, donderdag en vrijdag ook zo druk?

Of toch meer in het weekend doen?

Zelf herken ik het wel hoor, maar ik heb me er maar gewoon bij neergelegd dat ik nu een paar jaar weinig vrije tijd heb.
Ik loop 24uur stage, onregelmatig. Daarnaast 2 dagdelen school en ben bezig met mijn scriptie. Dan nog 15 uur werken, een avond oppassen en een avond vergadering voor stage en ik woon op kamers, dus heb het huishouden erbij. Dan is de tijd zo om.

Mijn ontspanning zit in 2 avonden sporten en 2 avonden mijn vriend zien. Ik denk dat het vooral een mindset is. + je moet nog wennen aan stage. Straks is het een gewoonte en dan zie je dat uurtje zwemmen op maandag als vrije tijd. Dan kun je tot aan etenstijd nog leren bijvoorbeeld.

Ik vond zelf ook vooral het combineren van stage en schoolwerk lastig.

Ik denk dat een planning heel belangrijk is. Je hebt op maandag een uurtje over. Hoeveel tijd heb je over op dinsdag, en op woensdag etc.

Dan hak je je leer of studeerwerk in delen en maak je zo een planning voor een aantal weken of tot het tentamen/deadline. Mij helpt dat wel nu met mijn scriptie.
Ik heb soms blokken van 8 tot half 1, als ik om 15.00 begin op stage. Of ik werk juist van 20.00 tot 22.00 en ga dan slapen. Voor mij werkt het om vooraf al een planning te maken.

Pff, ik had een 40-uur stage met daarnaast nog een bijbaan waar ik de hele zaterdag bij werkte. Met mijn vriend sprak ik elke dag na stage af. De ene keer sliep ik bij hem en de andere keer sliep hij bij mij. Verder was ik zondag veel te moe om iets te ondernemen dus dat was voor mij altijd een relaxdagje. Hierop deed ik meestal mijn hobby’s. Ook nam ik hobby’s mee voor onderweg. Ik reisde toch met het openbaar vervoer. Dus dan las ik altijd een beetje uit een boek. Soms waren dat ook schoolboeken. Verder had ik de afspraak met mijn stagebegeleider dat de vrijdag een schoolwerk dag was. Dan kon je aan je stageverslag werken of aan andere herkansingen. Mijn begeleider was ook nooit aanwezig op vrijdag.

Misschien kan je ook met je begeleider iets afspreken? En zoals Scarlett zei. Het is een mindset. Zelf miste ik het niet echt. Ik was te druk met werken om echt door te hebben dat ik geen tijd had voor andere dingen.

Het zwemmen is op vaste tijden (het is bij een vereniging), dus dat gaat helaas niet. Maar als ik echt in tijdnood of wat dan ook kom ga ik niet. Gelukkig heb ik alleen nog de komende maand dat ik met tentamens zit waarvoor ik moet leren. Daarna heb ik als het goed is alleen nog stagegerelateerde opdrachten. (En die kan ik ook op stage maken, want het komt vaak genoeg voor dat ik niks te doen heb)
Ben ook inderdaad wel van plan om wat meer in het weekend te doen, vooral de komende weken.
:slightly_smiling_face:

Ik liep het afgelopen semester 28 uur in de week stage (wat al gauw meer dan 40 uur wordt, als je het reizen erbij op telt, want dan ben je in je hoofd ook met stage bezig) en daarnaast had ik de resterende 12 uur in de week om mijn scriptie te schrijven. En ik had ook twee keer een inlevermoment voor stageopdrachten.

Ik was na stage ook altijd pas om 6 uur/half 7 thuis en dan moest ik ook nog eten en alles. En ja, dan was ik vaak ook moe en ging ik al vrij vroeg slapen. Ik heb weinig leuke dingen doordeweeks gedaan, dat bleef beperkt tot 1 avond in de week wandelen met mijn vriend en 1 avond in de week badmintonnen. Daar haalde ik dan m’n ontspanning uit. In de weekenden gaf ik mezelf wel vrij, behalve de laatste maand (om mijn scriptie verder af te ronden).

Het verschilt denk ik ook nog wel of je werkt of stageloopt. Met stage ben je nog constant bezig of je het wel goed doet, of je een positieve beoordeling krijgt etcetera. Met werk ben je natuurlijk ook superdruk, maar dan hoef je je niet continu te bewijzen (aldus mijn vriend, die werkt nu 2 jaar fulltime).

Heel herkenbaar, ik werk 40 uur en ben ongeveer 12 uur per dag van huis (half 7 weg van huis, 6 uur terug in huis). Hierdoor eet ik vaak ook later en is mijn avond ook relatief ‘kort’ omdat ik alweer vroeg naar bed ga. Mijn advies: probeer ieder klein momentje aan te pakken. Ik lees dat je rond 5 uur vrij bent en rond kwart voor 6 thuis, reis je bijvoorbeeld met het openbaar vervoer: probeer in deze tijd toch even een klein beetje te leren. Daarnaast ben ik er zelf heel erg van om voor het eten dan ook nog wat te doen. Vaak eten wij tussen 7 uur en half 8 waardoor ik zeker nog een uur kan besteden aan werk/school. Na het eten heb ik dan gewoon de avond echt voor mezelf en dat is ook erg lekker. Is even jezelf pushen maar het werkt bij mij wel.

Persoonlijk zie ik sporten ook als ontspanning en vrije tijd, ik kan hier heerlijk mijn hoofd leegmaken en tot rust komen. Ondanks het feit dat ik dan niet veel thuis ben, voelt het niet alsof ik geen tijd voor mezelf heb gehad. In de weekenden probeer ik dan altijd ook op ‘normale tijden’ op te staan, hierdoor kan in 's ochtends nog even werken/lezen en dan heb ik de rest van de dag gewoon vrij. En tsja, planning is hierin heel belangrijk. Heb je een druk weekend? Dan zul je de andere dagen wat meer vrije tijd moeten opgeven.

Ik loop 40 uur per week stage, en dan nog 24 per week bijbaan. Als ik mazzel heb, heb ik 1 volle dag weekend en hierin prop ik dan alle leuke dingen die ik wil doen (paardrijden, afspreken met een vriendin…) of ik gebruik deze dag voor het afronden van mijn vorige stage - als ik de motivatie bijéén kan schrapen. Doordeweeks kan ik niks, dan sta ik 5:30 op, ga ik 6:30 van huis, ben ik 18:00 thuis om te eten en ga ik 18:30 weer naar mijn bijbaan tot 23:00, dan ben ik 23:30 thuis en duik ik meteen mijn bed in.

Als ik maar 40 uur hoefde en herkansingen had (die overigens net zo rot zijn als een bijbaan), zou ik het weekend en minimaal 1 uur per avond (zwemdag uitgezonderd) voor je herkansingen plannen. Ik neem aan dat die niet je hele stage duren, dus een paar weken bikkelen en weekend opofferen is wel te doen schat ik (maar wel echt naadje inderdaad).

Maar knowing me zou ik 2-1 dagen van te voren in volle paniek beginnen met leren in plaats van me aan een planning te houden. XD

Hallo, mensen! Onlangs heb ik veel vrije tijd en ik weet niet wat ik ermee moet doen… Ik zou graag iets waardevols willen vinden, waardoor ik op het Internet zou kunnen werken.