Stage buitenland

Hee meiden,

Als kind zijnde ben ik eigenlijk nooit op vakantie geweest, door ouders die alleen maar ruzie met elkaar hadden en ze zijn uiteindelijk ook uit elkaar gegaan. Toen ik ouder was en zelf op vakantie kon gaan, kwam er ook niks van omdat vriendinnen een zuipvakantie wouden en dat niet echt mijn ding is. Daarnaast kwam op vakantie met mijn vriend ook niet veel van, omdat hij in de vakantie op festivals werkt. Ik heb dus nog vrij weinig van de wereld gezien. Maar toen we laatst verplicht naar een stagemarkt moesten vanuit school, kwam dus ook de mogelijkheid langs om stage te lopen in het buitenland. Ik was gelijk helemaal enthousiast en ik heb me ook gelijk ingeschreven.

Maar wat mij nu tegenhoud om serieus te gaan voor die stage, is dat ik 1,5 jaar een relatie heb en dat we al veel samen meegemaakt hebben. Mijn vriend zegt dat als we tegen die tijd ook nog bij elkaar zijn, dat onze relatie dan sterk genoeg is om die 5 maanden zonder elkaar ook te doorstaan. Ergens ben ik bang dat als ik hier niet voor ga, dat ik er ooit spijt van ga krijgen. Ik ben immers 20, dus wie weet wat het leven nog brengt. Aan de andere kant wil ik niet dat mijn keuze het einde van onze relatie zal betekenen, terwijl ik ook gewoon in de buurt stage zou kunnen lopen. Ik heb er namelijk ook alle begrip voor dat hij als begin 20-jarige gewoon bepaalde behoeftes heeft (daar bedoel ik niet alleen op seksueel gebied mee). Daarnaast ga ik hem ook gewoon vreselijk missen.

Dus mijn vraag is of hier meiden zijn die zelf naar het buitenland zijn gegaan, terwijl ze een relatie hadden ? En wat voor invloed die keuze op hun relatie had? Of juist meiden die wel de mogelijkheid hadden, maar het uiteindelijk niet gedaan hebben? En of ze hier spijt van kregen? Ofja al het advies is welkom. :flushed:

x

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Zo’n buitenlandse stage is een hele ervaring en je gaat echt spijt krijgen als je niet gaat. Als je niet te ver gaat kan hij ook nog gewoon langskomen :slightly_smiling_face:

Ik zeg gáán! De vriend van m’n beste vriendinnetje is ook 6 maanden in het buitenland op stage geweest terwijl ze echt pas een half jaar een relatie hadden. Hoewel dit voor beide erg zwaar was zijn ze nu, een jaar nadat hij weer terug is van stage, nog gewoon samen!
Ik zou me echt niet tegen laten houden door ‘de liefde’, als ik jou was. Dit is een once-in-a-lifetime opportunity en die moet je met beide handen aanpakken. Er zijn genoeg mogelijkheden om je vriend nog elke dag te spreken, en als het echt meant to be is slaan jullie je wel door die vijf maanden heen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het kán zeker.

Ikzelf heb het niet meegemaakt, maar een vriendin van mij wel. Haar vriend is 4 maanden weggeweest naar het buitenland. Na 2 maanden is ze een weekendje naar hem toegegaan. Het was best zwaar voor hen beide, maar hun relatie is echt een stuk sterker erdoor geworden. Ik zeg zeker dat je het moet doen! Als je het niet doet krijg je er denk ik misschien ook wel spijt van…

Zoiets moet je eigenlijk gewoon doen. Ik heb van zoveel mensen gehoord dat een stage in het buitenland geweldig is! Ik wil ook zeker op stage naar het buitenland, ondanks dat ik een relatie heb (al heb ik nog geen idee of dat ook echt gaat lukken).
Maar misschien zou je dan kunnen kijken voor een stage in een land wat makkelijk (en redelijk goedkoop) te bereiken is vanaf Nederland. Dan kan hij tussendoor een keertje langs komen.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Over een paar maanden ga ik 5 maanden in het buitenland studeren. Op dat moment ben ik 9 maanden samen met mn vriend. Ik zie er wel tegenop om hem hier achter te laten, maar wat de rest ook al zegt; je krijgt waarschijnlijk maar één keer zo’n kans. Ik lees in ieder geval nog even mee voor andere verhalen:)!

Gewoon gaan, het is een geweldige kans. :slight_smile:
Zoals het er nu naar uitziet, ga ik in mijn derde jaar voor mijn minor ook af en toe een tijd naar het buitenland. Duitsland weliswaar, maar toch, het is niet om de hoek. Ik heb een geweldige relatie en ik zal mijn vriend dan ook af en toe wel missen, maar dat houdt me niet tegen om te gaan. Zulke kansen om naar het buitenland te gaan, moet je echt aangrijpen.

Hoi, ik ga over een aantal maanden ook. En ja, het wordt zwaar, maar als je een goede relatie hebt, kunnen jullie het aan!
Praten is ontzettend belangrijk, dus spreek alles uit waar je mee zit!

Gewoon doen! Je kunt op deze manier op relatief goedkope wijze een stuk van de wereld zien & daarnaast is het ontzettend goed voor je persoonlijke ontwikkeling en een ervaring die je nooit meer zult vergeten.

Mijn ex is tijdens onze relatie (we hadden toen ook ongeveer 1,5 jaar) ook 5 maanden op stage geweest in het buitenland (en dan niet om de hoek, maar echt bijna het einde van de wereld :p). Het is zwaar, je mist elkaar ontzettend en het is voor de thuisblijver heel moeilijk omdat je niet weet in wat voor omgeving de ander zit en hoe alles er daar aan toe gaat. Echter als jullie relatie sterk genoeg is, dan is dit geen probleem.

Veel Skypen & vooral je vriend op de hoogte houden van hoe jouw leven daar is. Contact houden is in zo’n geval heel belangrijk (wij e-mailden ook veel omdat we allebei op stage de hele dag achter de computer zaten) en eerlijk zijn tegen elkaar over hoe je je voelt.

Ik ben na de stageperiode daar naar toe geweest & het is fijn om met eigen ogen te kunnen zien hoe het daar is en hoe daar wordt geleefd. Onze relatie heeft na die tijd ook nog 2 jaar stand gehouden, dus laat je vooral niet tegenhouden door het feit dat je een vriend hebt!

Ik zeg doen! Ik wil zelf ook heel graag op buitenlandse stage. Als ik tegen die tijd een vriend heb is dat dan pech. Nee ik praat nu makkelijk, want ik zou het ook niet kunnen hoor, maar uiteindelijk zou ik het toch doen.

Ik heb hetzelfde probleem! Ik zou ook dolgraag een paar maanden in het buitenland studeren, maar ik zit ook met mijn vriend. Hij zou me zo laten gaan en er echt niet moeilijk over doen, het vertrouwen is er ook wel, maar toch… Het blijft lastig.

Zeker gaan. Hoe dan ook, je leert door die ervaring wat je aan elkaar hebt (behalve dan dat het ook super goed is voor je persoonlijke ontwikkeling).

Ik studeer op dit moment zelf in het buitenland en rond de tijd dat ik plannen aan het maken was, gaf mijn ex aan dat hij het niet zag zitten. We zouden tegen de tijd dat ik vertrok 3,5 jaar samen zijn, maar hij vond het echt verschrikkelijk en het kwam er op neer dat hij het gevoel had me niet te kunnen vertrouwen (wat ik echt absoluut onzin vond). Hij stelde me voor een keuze en ik vond niet dat hij dat recht had, toen werd me wel duidelijk dat er meerdere dingen tussen ons niet goed zaten en hij te snel jaloers was. Ik ben blij dat ik voor mezelf gekozen heb en vind het nog steeds erg dat onze relatie mede door mijn exchange is stukgelopen, maar het is wel makkelijker om hem te vergeten nu ik hier ben.

Natuurlijk hoeft dit bij jullie absoluut niet het geval te zijn en kan jullie relatie er juist sterker van worden! (dit probeerde ik m’n ex alsmaar uit te leggen)
Praat er goed over samen en bespreek wat jullie van elkaar verwachten en waar je bang voor bent.

Een lotgenootje hier!

Ik heb 1,5 maand in het buitenland gewerkt in de zomervakantie en nu
studeer ik in het buitenland voor 6 maanden. Er is al één maand van voorbij, dus ik heb nog 5 maanden te gaan. Tussendoor ben ik maar 2 weken in nederland geweest (om alles in te pakken voor de verhuizing).

Ik had al besloten om in het buitenland te gaan studeren en werken, voordat ik mijn vriend ontmoette.
Ik had al voor onze eerste date aangegeven dat hij er rekening mee moest houden, dat ik zo’n 7 maanden weg zou zijn in totaal.

We waren ongeveer een half jaar samen toen ik verhuisde.
Het was lastig om hem achter te laten in nederland, en ik mis hem natuurlijk ook best wel erg.
Maar daardoor besef ik wel dat ik hem echt héél leuk. Ik merk dat we nu beseffen dat we ondanks alles echt samen willen zijn. En hij gunt mij deze ervaring ook heel erg, want je leert zo ontzettend veel in een korte tijd. En het is erg gezellig! Dit kan ik zeker weten iedereen aanraden. :slightly_smiling_face:

Maar, je kan elkaar misschien opzoeken? Ik spreek mijn vriend bijna elke dag eventjes via whatsapp, en we skypen om de 4 dagen ofzo.Hij is mij al komen opzoeken hier, en komt binnekort weer een weekend langs. En ik ga in de kerstvakantie met hem op vakantie, en een week naar nederland.

Het is lastig natuurlijk, maar je weet tenminste dat je terug komt. :slightly_smiling_face: Ik ben van plan om nóg een half jaar naar het buitenland te gaan volgend schooljaar. Zolang je er allebei open voor staat, is het te doen!

Alsof ik mezelf zie.
Een paar maanden geleden zat ik in hetzelfde schuitje: 5 maanden stage op Curaçao en een relatie van dan bijna 3 jaar.
Mijn vriend was de eerste die zei dat ik dit moest gaan doen, maar ik was voor mezelf niet overtuigd.
Na lang denken ben ik tot de volgende conclusie gekomen: Ik ga! Mijn relatie kan ook over een jaar alsnog in Nederland stranden en dan sla ik mezelf voor m’n kop dat ik die stage niet heb gedaan.
Vijf maanden is te overzien en het wordt soms zwaar voor mijn vriend in Nederland. Maar de laatste drie weken zoekt hij me op en genieten we samen.
We zijn volwassen genoeg om dit goed te kunnen doorstaan.

Heel erg dank voor de reacties (:

Ik ga vanmiddag bellen voor een intake gesprek en dan hoop ik dat het over een paar maanden echt gaat lukken om een stage plek in het buitenland te regelen. Opzoeken zit er helaas niet, omdat de afstand te groot is maar ik hoop dat we door veel te communiceren die 5 maanden gewoon kunnen overbruggen.

Mijn broer is eens 6 maanden vertrokken naar Australië, voor een stage… ook niet bepaald een land “next door”. In het begin viel het tegen, maar dat lijkt mij logisch. Daarna raakten beiden eraan gewend. Ze waren in ieder geval weer blij dat ze daarna weer samen waren. =) Het is een kwestie van vertrouwen.

Volledig mee eens!

Ik zeg gaan! “Later” heb je niet zo makkelijk meer de mogelijkheid om te reizen/naar het buiteland te gaan, dus pak je kans. Zoals veel meiden hier al zeggen, als jullie zeker genoeg zijn van elkaar overleeft je relatie het echt wel. En tegenwoordig heb je zoveel mogelijkheden om contact met elkaar te houden, dat is ook geen probleem. Anders ga je waarschijnlijk toch spijt krijgen en krijgt je vriend misschien ook het gevoel dat hij jou dan ‘tegen heeft gehouden’.

Ik hoop dat je intake goed gaat en dat je in het buitenland stage kunt gaan lopen. Weet je al waar je evt. naar toe zou kunnen dan? :slightly_smiling_face:

Zeker gaan!