Stage basisschool

Ik heb een aantal weken stage gelopen op een basisschool in groep 8. Morgen is mijn laatste dag en ik moet dus een traktatie maken en een eindspel doen met de kinderen. De traktatie heb ik al maar de activiteit nog niet en probleem is dat ik geen idee heb wat! Het moet creatief zijn en telt erg veel mee met de eindbeoordeling.
Weten jullie misschien iets?

Trouwens ik heb overal op google gekeken, maar kan niks vinden.

Levend memory?

Het is voor groep acht, dus ik denk dat het te makkelijk is.
En het moet ong 30 á 40 minuten duren…

oei lastig.
Ik vond het altijd leuk om naar het bos te gaan en daar spelletjes te doen, maar ik denk dat dat geen optie is?

Levend kwartet. Heb ik in de 6e van de middelbare nog gedaan. Je kunt het zo makkelijk/moeilijk maken als je zelf wil :slightly_smiling_face:

Of levend stratego. Is ook leuk.
En je hebt nog wel meer van dat soort spelletjes. Iets van drugshandelen ofzo? Ben even kwijt hoe het moet, maar dat deden wij altijd met kamp :’) Iets met dat je de drugs van de ene kant naar de andere kant moet brengen en dat er politie agenten zijn die je kunt onderscheppen.

Levend kwartet is zooo leuk!

Dat spel vond ik zooo leuk! Dat deden wij ook op kamp. Maar helaas moet we in de klaslokaal blijven.
Ik ga even opzoeken wat levend kwartet is.

Is dit levend kwartet?

Alle leerlingen krijgen een briefje en schrijven daar de naam van een bekende zanger of zangeres op. Ze laten deze namen niet aan elkaar zien, maar vouwen de briefjes op en leveren die in bij de leerkracht. Tijdens het spel ‘is’ iedereen degene die hij opgeschreven heeft.

De groep wordt verdeeld in vier of vijf groepjes die gescheiden van elkaar gaan zitten. Vervolgens leest de leerkracht de briefjes twee maal voor en iedereen probeert de namen zo goed mogelijk te onthouden. Komt een naam dubbel voor dan moeten beide personen een nieuw briefje inleveren.

Een groepje begint en vraagt na intern overleg aan een ander groepje of ze bijvoorbeeld zanger X hebben. Is deze aanwezig, dan moet hij verhuizen naar het groepje dat hem gevraagd heeft. Die mogen dan nog eens vragen. Zit de gevraagde naam er niet bij, dan neemt dat groepje de beurt over. Het spel is, uit als iedereen in één groep terecht is gekomen.

Of Levend bingo, het kan ook in de klas.
met de materialen die te vinden is in de klas.

Een kring van stoelen maken en de kinderen moeten op de stoel zitten. 1 stoel gaat eruit en 1 kind staat in het midden.
Je maakt groepjes van 3 en elk groepje krijgt een fruitnaam Bijv. aardbei, banaan etc.
De persoon die in het midden staat zit zelf ook in een groepje van 3 en dat groepje heet bijv. ananas. Hij moet eerst zijn eigen groep zeggen. Ananas Aardbei. Groep ananas en aardbei moeten rennen (6 kinderen dus) en moeten een stoel zien te pakken. Degene die dan overblijft moet in het midden staan. Zegt eerst zijn groepje en daarna een ander groepje en dan begint het geren overnieuw.

Je kunt het beste doen dat een kind de 2 stoelen naast hem aan beide kant niet mag pakken anders krijg je geschuif.
Als het lokaal ruim genoeg is en veilig kun je ook fruit inzetten. Het kind in het midden zegt dan fruit en dan moet iedereen rennen.

je moet het morgen doen, telt zwaar mee voor je eindbeoordeling en opent nú een topic?

misschien een kooklesje?
met de hele klas pepernoten bakken oid, beetje laat om nog materiaal te regelen misschien, maar dit deden wij elk jaar in groep 8. bij groep 6 versierden ze bvb taaitaai mannetjes.

of laat ze een zelfportret maken, of van elkaar, met een apart materiaal. bijvoorbeeld pastekrijt of ecoline, of met allerlei spullen in de klas. (papier, macaroni dingetjes, potloden, glitter, touwtjes etc)

Nog een kringspel:P
Een kring van stoelen maken waarop de kinderen moeten zitten. 1 kind in het midden met een blinddoek. Het geblinddoekte kind moet op iemands schoot zitten. Als hij bij iemand op de schoot zit moet diegene waarop gezeten wordt bijv. pepernoot zeggen maar dan mag de geblinddoekte niet raden wie het is. Als dat wel het geval is is de gerade persoon aan de beurt.

hoe kan het trouwens dat je 15 bent en al moet stagelopen?
wij hoefden maar 60 uur, en dat is vwo, havo nog minder en mavo weer minder…
en we mochten ook echt niet voor de klas staan

en op google is superveel te vinden, je moet langer en beter zoeken.

zoekterm kringspel of groepsspel 40 minuten levert al heel veel op

En er is ook een kringspel en dan is het dorp (de kinderen op de stoel) in een diepe slaap. Ze krijgen dan eerst elk een kaartje en dan heb je bijv. een joker, jagers, wolven. Ik weet niet meer hoe het spel heet maar het is een heel bekend spel en het werkt altijd. Kaarten zijn wel op internet te vinden volgens mij.

misschien een soort van groepsdiscussie?
misschien zijn er ze nog te jong voor, maar je kunt bijvoorbeeld in het kader van pesten een paar onderwerpen behandelen.
je had zo’n lieveheersbeestje en daar posters van, die hingen bij ons op school, wij moesten er dus wel eens een groepsgesprek over voeren.

Vier je morgen geen Sinterklaas met ze?
Ik deed altijd oud Hollandse spelen.
Bingo
Spijkerpoepen
Stoelendans