Staatsexamen doen?

Beste Girlsceners,

Ik heb 7 jaar op een gymnasium gezeten, waar het niet zo lekker ging op school -lees:twee keer blijven zitten en matige cijfers-, omdat problemen thuis had, ik een geruime tijd Pfeiffer heb gehad en ik simpelweg te lui was.

Nu volg ik volwassenenonderwijs, in de richting havo, maar dit bevalt me heel erg slecht. Waar op mijn vorige school het voor een groot deel draaide om verdieping en het vergaren van kennis, draait het hier om (niet al te logische) regeltjes. Verder weten veel leraren niet veel meer dan er in mijn tekstboek staat, heb ik geen vrienden daar en zit ik minimaal van half negen tot half zes, en maximaal van half negen tot half negen op school, met maximaal een uurtje pauze.

Ik vind het heel erg verwend om te zeggen, maar ik haat het oprecht daar. Vandaar dat ik me, heel puberaal, enigszins probeer te zetten tegen de onwetende autoriteit van mijn volwassenonderwijs. Dat resulteert er weer in dat ik nog meer wordt behandeld alsof ik tien jaar oud ben.

Ik ben al heel erg lang behoorlijk gestresst en mijn nieuwe school brengt zeker niet het beste in mij naar boven.

Nu denk ik er al een tijdje over na om me aan te melden voor het staatsexamen, omdat ik me dan alleen maar kan concentreren op wat ik daadwerkelijk moet leren en dat dan ook weer op enigszins mijn eigen manier en voornamelijk in mijn eigen tempo (wat ietsje hoger ligt dan dat van de school waar ik nu zit) kan doen.
Het idee echter dat ik het misschien niet zal halen, maakt mij best wel bang.

De logische reactie zou, in mijn ogen zijn om gewoon normaal de rare regeltjes te volgen en andere kennis simpelweg niet meer te proberen te vergaren, maar, mijzelf kennende gaat me dat niet echt lukken. Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar ik kan mezelf er simpelweg vaak niet toe zetten het nut van mijn huidige opleidingsvorm in te zien.

Ik hoop dat zelf leren voor mijn staatsexamen mij leert om meer discipline te hebben en mij weer het gevoel geeft dat ik nog enigszins iets waard ben op intulectueel niveau.

Zijn er hier meerdere meisjes die het staatsexamen hebben gedaan? Wat was jullie ervaring daarmee? Zouden jullie het mij aanraden?

Misschien een gekke vraag maar waarom heb je de middelbare school dan niet afgemaakt of ga je die niet afmaken?

Ik moest van het gymnasium af, omdat mijn cijfers niet voldoende waren om over te gaan.

(Ik weet niet zeker of dit het antwoord is op jouw vraag, omdat ik niet precies weet waar je op doelt.)

Zou je wanneer je op de school blijft je diploma in één jaar kunnen halen of moet het in twee jaar? Want als de opleiding een jaar duurt zou je misschien gewoon even moeten volhouden ook al is het echt niet leuk. Bedenk dat je dan al over de helft bent! Ik zit ook op het volwassenonderwijs en de toetsweek van periode twee is na de vakantie. Daarna begint bij ons de laatste periode al. Is het bij jullie ook zo?
En misschien is het bij jou echt anders maar de kans is erg groot dat het lastig is om gedisciplineerd te blijven wanneer je helemaal op jezelf aangewezen bent.

Ik zou het in één jaar kunnen doen, maar ik raak heel erg gedemotiveerd door mijn lessen en ik heb mezelf al meerdere malen voorgenomen er helemaal voor te gaan en alles maar een beetje over me heen te laten komen, maar dat is telkens niet gelukt.
Ik heb net mijn tweede toetsweek gehad, waarin ik helaas ziek was en nu dus aardig wat in moet halen.
Ik denk trouwens juist dat ik meer discipline zal hebben, omdat ik het dan echt alleen voor mezelf doe, omdat ik het graag wil.
Verder ga ik, als ik staatsexamen ga doen, meteen atheneum proberen, zodat ik direct door zou kunnen naar de universiteit.