Sta elke avond even stil bij dankbaarheid.

Hoi meiden,

Laatst had ik met een vriendin een gesprek over het ‘geklaag’ van sommige mensen.
Iedereen heeft wel eens een flinke klaagbui om weer realistisch te worden en dat is ook helemaal niet erg.
Vanuit dit gesprek concludeerden we dat we aan het eind van elke dag best wel eens stil mogen staan bij alle fijne en positieve dingen van de dag.
We hebben besloten om sindsdien elke avond op te schrijven (in een boekje, telefoon, poster o.i.d) wat er van die dag allemaal positief en fijn was.
En dat mag iets heel kleins zijn zoals dat ene berichtje van een vriendin/vriend/familielid tot iets groots zoals het behalen van een toets of een hele dag plezier met iemand van wie je houdt.
Maar door gedetailleerd te kijken en stil te staan bij alle grote, kleine en fijne dingen, klagen we beide minder of iets dat niet zo goed ging of leuk was op een dag.

Bij deze wilde ik een topic openen om ieder van jullie de ruimte te geven om, eventueel overdag al, aan te geven wat er fijn en/of positief is geweest aan je dag. Daarbij benoem je alles wat je op dat moment bedenkt en het moet er minimaal één zijn.
Ik bijt nu nog niet het spits af want het is pas halverwege de dag, maar vanavond zal ik ook mijn eerste positieve lijstje hier neerzetten.

Ik ben benieuwd wat voor positiviteit en fijnheid op jullie dag naar voren komt.

Interessant topic!

Ik ben christelijk en bid elke avond voor ik ga slapen. En het eerste wat ik dan doe, is God bedanken voor alle leuke/bijzondere/minder leuke dingen die er zijn gebeurd. :slightly_smiling_face:

nou ik denk serieus na, maar er gebeurt bij mij nooit wat positiefs op een dag de laatste tijd. Het is allemaal negatief! Dus ik hoef ook niet dankbaar te zijn…

@MORIARTY & Nihil: Klinkt goed. Benoem je/jullie dan in het gebied alles per positieve gebeurtenis, of in het algemeen?
Ik ben nieuwsgierig hihi.

Ik probeer hele dag positief te zijn. Wat echt geklaag is, drop ik maar anoniem op n forum (hier dus) om weer ‘leeg’ en positief te slapen.
Ondanks de altijd aanwezige pijn, misselijkheid, extreme vermoeidheid, ontstekingen, stress, zorgen om geld/mijn gezondheid/wonen/school/toekomst etc, probeer ik positief de dag te eindigen.
Muziek werkt daar bij mij heel erg bij en ik ben zelf zo ingesteld om vooral e onthouden dat wel goed gaat en fijn loopt.

Ik ben niet gelovig, maar ik denk er wel regelmatig bij na hoe goed ik het heb. Dat ik mijn familie heb, elke dag te eten, elke dag mijn lekkere warme bedje in. Natuurlijk ben ik ook weleens negatief, maar gelukkig kan ik dat ook wel kwijt in mijn omgeving. Dan praat ik er even over en ben ik het weer ‘kwijt’. Ik heb veel om dankbaar voor te zijn :slightly_smiling_face:

@Nihil: ja, ik was benieuwd of je dan specifiek benoemde wat je positief vond, of inderdaad ook negatief haha.

Lig jij snachts in een doos in het park? Heb jij geen eten?

Uh, nee. Maar ik ga niet iedere dag dankbaar zijn dat ik eten heb en in een appartement leef. Want de enige die dat veroorzaakt heeft ben ik zelf, als ik niet hard werk dan heb ik ook geen huis en geen eten. Waarom moet ik hier dan dankbaar voor zijn?

Wat een mooi topic zeg! Ik dacht er toevallig laatst nog aan :slightly_smiling_face:.

Ik heb een app (happynote) waarbij ik elke dag 3 dingen moet opnoemen waar ik dankbaar voor ben. Volgens mij heeft dat echt mijn leven onbewust positief veranderd.

Klopt. vind ik ook, maar je bent wel in Nederland geboren en daar mag je dankbaar voor zijn (bijvoorbeeld) want in een ander land had je net zo goed het tegenovergestelde kunnen hebben, maakt niet uit hoe hard je werkt. Maar het is een goed idee om elke dag iets positiefs op te schrijven, maakt je zelf ook wat gelukkiger, denk ik.

Ja, ik benoem de dingen wel apart ja. En pas als ik dat heb gedaan, vraag ik om dingen. Bv of Hij bij de mensen wil zijn die het moeilijk hebben zoals *** en ***. En dan nog wat persoonlijke dingen, bv gisteren toen ik me niet lekker voelde of ik me vandaag weer wat beter mocht voelen.

Snap je? :slightly_smiling_face:

Je kunt in deze huidige tijd van economische crisis toch dankbaar zijn dat je uberhaupt een baan hebt, zodat je voor je eigen eten en huis kunt zorgen? :slightly_smiling_face:

Ik wil even kwijt dat ik heeeel blij ben met mijn klas van dit jaar! Ik heb op de basisschool en de middelbare school zoveel pesters gehad. Dat ik superbang was bij deze nieuwe opleiding. Ik heb gisteren mijn eerste dag gehad en heb zoiezo al meerdere leuke en aardige mensen in mn klas. 3 daarvan zitten zelfs in dezelfde trein. Ik ben hier zo blij mee. Mn moeder wordt gek van me omdat ik steeds roep dat ik zo blij ben haha

Ja naja ik vind in mijn leven meer dingen negatief dan positief. Dus vind het nog steeds een beetje onzin om daar stil bij te staan

Goed topic :slightly_smiling_face:

[/s]Ik sta er niet elke avond bij stil, maar wel vaak. Alleen dan wel vaak bij de wat bijzondere dingen die zijn gebeurd, ik hou bijvoorbeeld ook een jar of memories bij. Maar ik mag best wat vaker dankbaar zijn voor de dagelijkse dingen.
Dus bij deze: ik ben dankbaar dat ik eten en drinken en veiligheid heb, dat ik gezond ben, dat ik een fijn huis heb, dat ik een studie naar mijn keuze mag doen en dat ik goed kan leren, dat ik een lieve vriend heb en lieve ouders&zussen.
Ik ben blij/dankbaar dat ik leef :upside_down_face:

Wat leuk! Kan natuurlijk ook heel bevorderlijk zijn, zo’n nieuwe start :wink: Daar sta je zelf dan ook anders in, denk ik.

Ik vind het heel belangrijk om stil te staan bij de positieve dingen in het leven!

Voor vandaag:

• Gezond ontbeten en rustig aan gedaan;
  • Dag 3 van Blogilates gedaan omdat ik dat vanochtend wilde doen;
  • Boodschappen gedaan voor mijn moeder;
  • Heerlijk geluncht waar ik tevreden over was;
  • Eindelijk een schoolagenda gekocht;
  • In het zonnetje rustig een boek gelezen;
  • Gegeten als een beest met avond eten zonder me schuldig te voelen;
  • Mijn beste vriendin uitgenodigd om morgen af te spreken;
  • Met mijn vriendje gebeld;
  • Mijn blog aangepast;
  • Met mijn hond geknuffeld en gespeeld.

Best een lijstje terwijl ik me vandaag niet op en top heb gevoeld.