Squats

Hey,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met squats.
Momenteel hebben mijn billen gewoon wat volume maar ze mogen van mij wel wat groter en ik vind stevige benen/billen ook wel vaak mooi staan bij een vrouw. Squats kunnen hierbij helpen, alleen ik ben bang dat ik er juist een plattere kont aan overhou. Mijn beeld ervan is dat al mijn vet weggaat en ik dan spieren ga opbouwen en dat me kont dan uiteindelijk platter word dan dat het nu is. Sommige foto’s van vrouwen die squats doen laten juist hele ronde billen zien maar iedereen heeft natuurlijk een ander lichaam en ‘reageert’ anders dus misschien wordt het bij mij niet zo.

Dus wat zijn jullie ervaringen? En wat voor schema hielden jullie aan? Tips zijn altijd welkom.

Ik weet niet hoe oud je bent en of je al zo intensief mag trainen, maar ik begon zelf pas vooruitgang te zien toen ik met meer gewicht ging squatten dan alleen lichaamsgewicht. En dan geen 5 kg dumbbells, maar echt flink gewicht (ik squat nu zelf met 60 kg op mijn rug en ik wil ook nog verder groeien dus er moet nog meer op :stuck_out_tongue:). Je kunt spieren pas opbouwen als je ze eerst beschadigd door zwaar te trainen. Dit kan door héél veel herhalingen te doen (al train je hier vooral uithoudingsvermogen mee en wordt je niet persé groter (kan wel)), of door een steeds groter volume te tillen, dus meer gewicht en minder herhalingen. Met dat laatste zullen je spieren sneller groter en zwaarder worden.
Los daarvan: squats zijn een zogenaamde compound oefening, wat inhoudt dat je behalve je bilspieren ook andere spieren gebruikt om de oefening te doen (vooral benen, buik en rug). Als je echt alleen je billen wil trainen zou je hier ook andere oefeningen voor kunnen doen.
Maar mijn ervaring/advies/tips: ik train billen nu zo’n 2-3 keer per week. Squats doe ik per sessie zo’n 5 sets van 5-8 herhalingen. Meestal sluit ik af met een lichter gewicht en doe ik een laatste set tot ik niet meer kan. Naast squats doe ik ook andere oefeningen om de spieren vanuit een andere hoek aan te kunnen spannen. Ik train nu ongeveer een jaar in de sportschool en heb mijn “bilomvang” (raar woord xd) tot nu toe zien groeien met 4 cm, dus ik ben tevreden, maar ik ga zeker door :slightly_smiling_face:

Als je echt puur je kont wil trainen moet je even kijken bij een vlogster genaamd Allegra Louise. Zij heeft onlangs een video erover uitgebracht en ze heeft echt een killerbody!

Hip thrusts vind ik ook fijne oefening! Met je shouders op een bankje(/step gevalletje) en dan of gewoon met een plate van een paar kilo of met barbell op je heupen omhoogduwen. Ik snap niet waarom ik dit probeer uit te leggen want kan natuurlijk ook gewoon een plaatje laten zien. Dit kun je natuurlijk ook gewoon elke keer zwaarder maken.

Ik heb hetzelfde… Ik sport al een tijd en ik voel m’n kont wel wat meer gelift zijn als ik deze goed train. Maar hij word hard. En dat vind ik minder sexy… Dan denk ik, straks is er niks meer to grab!?