Sprekend Verleden

Hello girls!
Ik ben een meisje uit 3 vwo, en heb een hekel aan geschiedenis. Ik haal altijd maar magere zesjes voor proefwerken, en soms lager zelfs. In de lessen snap ik alles, en kan ik ook antwoord geven op alles. Maar natuurlijk staat het meeste in het boek zelf.
Ik heb de methode ‘Sprekend Verleden’ en dat is nu al een hel! Het zijn A4’tjes vol met lettertype 11. Als ik een proefwerk heb, moet ik altijd een stuk of 20 bladzijdes leren. Volgend jaar krijg ik waarschijnlijk feniks, en dat is nog meer tekst. Mijn vriendinnen hebben hier ook erge moeite mee. Hoe kan ik dit het beste leren?

x

de grote lijnen doornemen, die zijn het belangrijkst… als je die weet kom je al een eind…
& een tijdlijn maken, dus een balk met belangrijke jaartallen, en daar zet je dan bij wat er bij dat jaartal gebeurde.
& samenvattingen maken ofcourse!

Verder heb ik niet echt tips, want ik leer bijna nooit voor geschiedenis.

• dubbel

Ah, die methode is inderdaad vervelend. Die hadden wij vorig jaar ook, maar nu hebben we gelukkig een andere die véél beter is. Misschien kan je samenvattingen op internet opzoeken en daaruit leren, en dan de tekst uit je boek ook een keer of twee helemaal doorlezen.

Wacht maar tot je op het HBO of de universiteit komt :grinning_face_with_smiling_eyes:
Ik heb in mn eerste jaar op het HBO een keer een boek van 837 pagina’s (jaja) met alleen maar tekst uit mn hoofd moeten leren voor één toets.

Samenvatten en aantekeningen maken is nog altijd de beste methode.
Je kunt ook de stof mindmappen, dan leer je het makkelijker en sneller.

Ik zit in VWO 2, en ik heb ook Sprekend Verleden. Wij gebruiken het boek echter meestal niet zo vaak, wij krijgen altijd aantekeningen die we moeten overschrijven van het bord en voor alle so’s en proefwerken moeten leren. Als je hulp nodig hebt met iets kan je me noten, misschien kan ik je helpen!

Qua leren zou ik proberen samenvattingen te maken. Spreken Verleden heeft vaak een vraag, waarop ze in de daarop volgende tussenkopjes antwoord geven. Als je alleen de vraag en de tussenkopjes leert (maar wel alles goed begrijpt) heb je al gauw een grote lap tekst geleerd. Maar geschiedenis blijft een begrijp vak. Als je iets niet snapt, kan je ik-weet-niet-hoe-vaak leren, maar dan snap je het vaak nog steeds niet.

Dankjewel voor alle snelle reacties! Ik heb binnenkort een proefwerk, en ik ga dit zeker gebruiken :slightly_smiling_face:

Heb precies hetzelfde…
Maar ik haal altijd 4ren met lang leren…
Heb dus niet echt een tip:’) Zie het als een upje.

Ja! Precies hetzelfde boek hebben wij dan waarschijnlijk, ik word er helemaal gek van haha. :’) Ik hou dit topic even in de gaten!

Als je dit al veel vindt staat je nog wat te wachten later, haha :’). En waarom kies je geschiedenis in je profiel als je er zo’n hekel aan hebt?

Toen ik in een ver verleden nog geschiedenis had maakte ik altijd samenvattingen.

Terwijl je de hoofstukken in de les behandeld al een samenvatting maken

Aaaah, ik had ook zoo’n ontzettende hekel aan geschiedenis! Ik had precies dezelfde methode, ook op het vwo.
Wat ik altijd deed om te leren? Aan het eind van ieder hoofstuk is er een samenvattingsopdracht, super handig want al het belangrijke wordt daarin gevraagd. Je kan de antwoorden gewoon zo uit het boek overnemen, daarom verwerkte ik het ook meteen in een samenvatting.
Succes!

er was laat ook een topic over geschiedenis leren, misschien heb je daar wat aan.

http://forum.girlscene.nl…eren/list_messages/231771

Zelf samenvatten werkt het best denk ik

-verkeerd gelezen- XD

-

@Spazzolino Haha, was dat verwijderde bericht een reactie op mijn bericht? XD

Haha ja.