Spreekopdracht... HELP!!!

Hee,
Ik moet voor nederlands een spreekopdracht doen. Ik heb het al vaak gedaan alleen ben er nog steeds als de dood voor. Ik weet wel dat er helemaal niks ergs aan is enzo en dat je moet denken dat iedereen in zn ondergoed staat, maar het helpt allemaal niks. Iemand nog tips?

Alvast bedankt,

een wanhopig meisje met faalangst

Oeh heel herkenbaar

Uit mijn ervaring is er niet echt iets wat je kan doen om minder zenuwachtig te zijn, behalve het vaker te doen. Zie het niet als een presentatie maar als een nieuwe vaardigheid leren. (spreken voor een groep mensen)
Ik weet niet of het bij jou helpt maar bij mij hiep het heel erg en nu kan ik zonder zenuwen voor de klas mijn zegje doen.
Verder gewoon goed voorbereid zijn, je tekst kennen enz. Ook helpt het veel meer dan je zou denken om het een keer voor je familie/vrienden te doen. Bijvoorbeeld als je een zusje hebt of in een tussenuur vragen of een van je vriendinnen wilt luisteren en tips wilt geven.
Verder denk ik ook altijd aan mijn favo zanger/zangeres. (bij mij Vic van PTV :grinning:)
Als hij/zij kan zingen/ optreden voor zo gigantisch grote zalen, waarom zui ik dat dan niet kunnen voor die paar mensen uit mn klas?

Heel veel succes en je kan het!!
xxx