Spreekbeurt

Hallo iedereen,

Ik moet binnen kort een spreekbeurt houden met een klasgenootje maar de probleem is ik ben nerveus als ik voor de klas sta :flushed: ik moest eerder al een spreekbeurt houden maar toen had ik gezegd dat ik het niet wou toen kreeg ik een onvoldoende en dat wil ik niet nog een keer hebben jullie misshien advies of tips voor me

hopeloose meisje :cold_sweat:

Is het zo erg dat je dichtklapt en niks meer durft te zeggen? Dan heb je wss faalangst. Kaart het even aan bij je mentor, dan kan die je miss opgeven voor een training. En die kan het ook tegen die leraar zeggen dat je er echt last van hebt.

nee ik klap niet dich ofzo ik had laast spreekbeurt voor engels gedaan maar die hoefde maar 2 minutjes in het ENGELS over het weer maar bij die meester kijk niemand naar je iedereen is bezig met ze telefoon maar bij de andere vak wel

Vreemd, een vriendin van mij heeft ook faalangst en die hoefde presentaties niet te doen, of ze kreeg heel veel hulp

Niet recht in de klas kijken helpt wel.

Ik vind het altijd heerlijk om iets voor de klas te presenteren. Geen idee, de meeste mensen vinden het verschrikkelijk en zijn super zenuwachtig. Maar ik heb er altijd super veel zin in! Oke, hier heb je niks aan.

In de spiegel oefenen helpt ook.
Rustig blijven, alles komt goed. Niet nadenken over wat er fout kan gaan, maar meer over wat je klas zal gaan waarderen en wat er heel goed kan gaan. Lekker enthousiast vertellen and have fun!

[b]

1. Bereid je spreekbeurt/voordracht voor door hem op papier te zetten. Kies voor een logische opbouw van je spreekbeurt/voordracht door alles in hoofdstukjes in te delen: net als een werkstuk. een spreekbeurt/voordracht is net als een werkstuk, alleen niet geschreven, maar gesproken.

2. Zorg dat je spreekbeurt/voordracht begint met een goede inleiding waarin je vertelt waarom je je onderwerp gekozen hebt en wat je allemaal gaat behandelen. Zet eventueel op het bord hoe je je spreekbeurt/voordracht hebt ingedeeld, dus wat je allemaal gaat behandelen.

3. Zorg ook voor een goed slot van je spreekbeurt/voordracht. Dus vat nog even de belangrijkste punten samen, trek eventueel een conclusie, en vraag vervolgens of er nog vragen of onduidelijkheden zijn.

4. Let erop dat je je stem goed gebruikt: ben je verstaanbaar (tempo, volume, articulatie - niet mompelen dus). Wat heel slim is, is om van tevoren een stukje van je spreekbeurt thuis te doen en die op te nemen op een bandje. Dan hoor je pas goed hoe verstaanbaar je echt bent.

5. Let op je houding en bewegingen: kies een houding die je prettig vindt (zitten, staan) en let erop of je geen zenuwbewegingen maakt (zoals de hele tijd aan je haar zitten, met een pen tikken, met je benen en voeten bewegen); dat leidt af. Neem eventueel iets in je handen (papier, boek, pen, krijtje) als je dat prettig vindt.

6. Let op het publiek waarvoor je spreekt! Dat zijn meestal je medeleerlingen. Dus leg moeilijke woorden goed uit, geef voorbeelden van moeilijke dingen in je spreekbeurt/voordracht.

7. Heel belangrijk voor je publiek is dat je spreekbeurt/voordracht levendig is! Dus praat niet te monotoon, geef voorbeelden om je presentatie te verlevendigen. Maar gebruik ook hulpmiddelen: gebruik plaatjes, foto’s, video, gebruik het bord. Of (als je dat kan) laat je publiek zelf meedoen: geef ze tussendoor een denkvraag, een opdrachtje, enz. Zo betrek je je publiek goed bij je presentatie.

8. Oefen je spreekbeurt/voordracht van tevoren. Doe hem thuis, voor jezelf, voor de spiegel of voor ouders/vrienden. Dat heet ‘droog’ oefenen. Zo kun je checken of je alles goed weet, en je wordt er vaak ook minder zenuwachtig van.

9. Lees je spreekbeurt/voordracht nooit op! Dat is saai, en meestal mag het ook niet. Uiteraard mag je wel een spiekbriefje gebruiken, dus maak een overzichtelijk spiekbriefje met trefwoorden of trefzinnen dat je kunt gebruiken bij je presentatie.

10. Ga na je spreekbeurt/voordracht goed na wat er goed ging en wat minder goed ging en schrijf dat op. Daarvan kan je leren, en dat is handig, want je zal nog veel vaker een presentatie moeten houden. Bij ons op school, en anders zeker in je volgende opleiding of baan.[/b]