Spreekbeurt angst!?

Hallo daarr!

Ik moest samen met iemand een oefen spreekbeurt doen voor nederlands. We deden het dus over beugels en deden ieder ongeveer 3 minuten. Het was donderdag en we hadden nederlands op het 8e uur. de lesuren daarvoor was er niks aan de hand. Ik was totaal niet nerveus en dacht er ook niet aan. Maar in de nederlandse les kreeg ik het ontzettend benauwd en had zweethanden :crazy_face: . Toen de spreekbeurt begon werd het alleen maar erger. Mijn vriendin was als eerst en bij haar ging het super goed! Het werd alleen erger toen ik aan de beurt was. Ik maakte onzettend veel fouten en draaide woorden om. Ook kreeg ik nekpijn en trilhanden. ik was echt verschrikkelijk bang en dit heb ik gehad bij elke spreekbeurt tot nu toe. Maar bij het oefenen was er helemaal niks aan de hand…
uiteindelijk was ik natuurlijk de slechtste van de 2, maar de juf vond het tog nog best goed, zei ze tenminste.

Heb ik nu een soort faalangst ofzo…?
Zijn hier misschien mensen met tips of die dit ook hebben??
please tell me! :cold_sweat:

alvast bedankt :’]

Ja, is faalangst

hoi,
ja het kan misschien zijn dat je aan faalangst leidt,
als je dit ook bij examens hebt dan moet je er met je leerkracht over spreken,dit kan voor afleiding zorgen bij examens, bij ons op school is er een “speciaal klasje” dan maak je je examens in een kleinere groep,
maar je ziet maar

is heel normaal
heel veel mensen hebben dit
kun je verder niet veel aan doen :confused:

Waarschijnlijk faalangst

Het enige pluspunt is dat ik het niet bij toetsen heb
alleen als ik echt voor de klas sta en iedereen kijkt naar me…

Faalangst. Je bent bang dat het mislukt en dat de klas je gaat uitlachen. Herken ik. Moeilijk om overheen te komen, maar het kan wel.

maar hoe kom je erover heen dan?

Als je ècht last hebt van faalangst (dus elke keer dat je spreekbeurten moet houden, en/of tentamens moet maken oid) dan kun je daar alleen vanaf komen door een cursus te volgen. Hiermee leer je omgaan met je angsten. Ik begin er binnenkort ook mee.

Enige tip die ik kan geven: begin ruim op tijd met studeren/oefenen voor een presentatie. Oefen het voor mensen, dus bijvoorbeeld voor je vriendinnen of je familie. En verder rustig blijven adem halen op het moment dat je merkt dat je in paniek raakt. Verder kan je een docent of je mentor vertellen dat je last hebt van zenuwen en dan kunnen ze er ook wel rekening mee houden.

Maar èchte faalangst is nog wel een stukje erger hoor dan wat jij beschrijft. Heel veel mensen vinden spreken voor de klas heel eng, vooral als je het nog niet zo vaak gedaan hebt en nog jong bent. Maar mensen met faalangst vertonen vaak of extreem uitstelgedrag of gaan hun angsten uit de weg, bijvoorbeeld ziekmelden voor een presentatie, of gaan te hard werken om te voorkomen dat ze in paniek raken. Dat je het niet hebt met proefwerken is voor mij al een teken dat het best meevalt met je faalangst.

dankjewel voor die info! :]

ik heb het ook, maar dan wel minder dan jou.
ik word altijd helemaal rood enzo echt niet normaal en ik ben echt super zenuwachtig en zweethanden ook enzo, ik vind het echt niet leuk gewoon maarja ik kan er helaas niks aan doen :S

Zo’n cursus helpt trouwens lang niet altijd (heb er zelf ook een gevolgd, en het is helaas langzaam erger geworden bij mij) dus mijn advies is: zorg dat je het niet uit gaat stellen of ontwijken, want daar wordt het alleen erger van. Hoe vaker jij een spreekbeurt houdt hoe meer je er gewend aan raakt, maar als je het gaat ontlopen…uit ervaring weet ik dat je zo diep in de put komt