Spreeeeekbeurt

Yes ik moet volgende week een spreekbeurt houden over een onderwerp uit de actualiteit. Helaas interesseert me dat niet zo heeeeel veel dus nu wilde ik vragen of iemand een super goed onderwerp weet? Wel iets van niveau (6VWO), dus niet over mijn konijn ofzo. En iets waar ik een goede stelling bij kan bedenken.
Alvast bedankt XXX

Edit: ik wilde het misschien doen over de dubbele paspoorten van Kamerleden en of dat geoorloofd is, maar ik weet niet waar ik moet beginnen :’) Vind het een beetje een lastig onderwerp.

geert wilders.

Hoezo interesseert de actualiteit je niet? Vind ik zelf bijzonder vreemd voor iemand in vwo 6.

Zoek eens op www.nu.nl (hier heb je ook rubrieken opmerkelijk, buitenland, politiek en dergelijke), www.nrc.nl, of andere kranten :slightly_smiling_face: wij weten niet wat jij leuk vindt om te vertellen.

Ik zou wel een onderwerp kiezen wat je nog een beetje interesseert. Of wat met onze generatie te maken heeft.
Ik zou het niet over wilders doen omdat ik dat onderwerp nu zo langzamerhand wel een beetje zat ben en je hebt veel kans dat anderen dat ook kiezen

Dat ik VWO 6 doe ligt meer aan mijn intelligentie dan aan mijn interesse voor actualiteit? Maar bedankt! De rest ook bedankt. Wilders doe ik liever niet, inderdaad om de redenen die degene boven me noemde.

ja want de actualiteit gaat over konijnen

Ja want het was niet duidelijk wat ik bedoelde

verhoging AOW-leeftijd?

Das wel beetje afgezaagd, daar deed ik zelfs mn betoog nog over een jaar geleden… zo actueel is dat niet meer ;p
Ehm, ik weet natuurlijk precies waar je interesses liggen. Er is nu een Nederlander ontvoerd in Afghanistan. Misschien kan je het over ontwikkelingswerk hebben in oorlogsgebieden? Voor sommige mensen wel een discutabel onderwerp.
En iets over het kabinet, ook wel redelijk actueel, maar ik snap dat je het ook wss retesaai zal vinden (ik ben het namelijk ook nogal zat om daar steeds naar te moeten luisteren).
Verder weet ik t nu even niet… succes ermee!

ja weet ik, heb er zelf ook mn betoog over gedaan vorig jaar. Maar volgensmij is het nog wel een beetje actueel, het kabinet moet daar nog steeds een beslissing over maken en bovendien in Frankrijk is het daar nu ook gaande…maarja je hebt gelijk het blijft een afgezaagd onderwerp :wink:

Sorry Blonnndie, ik heb geen idee voor een spreeeeeekbeurt. (:

Dat was wat ik ook dacht.
En als antwoord op je vraag: doorzoek de kranten, kijk een weekje het achtuurnieuws en je vindt vast wel een onderwerp c:

dus als je op vwo zit moet je geinteresseerd zijn in de actualiteit?

hee dat moet ik ook! (3gymnasium)
Ik doe het over cholera in haïti! echt genoeg over te vinden en dan kun je ook wat over de aardbeving en cholera zelf enzo vertellen!

Ja, ik vind van wel. Als je later werkt moet je vrijwel altijd weten wat er gebeurt in bijvoorbeeld politiek Nederland. Maar ach, iedereen doet maar wat hij wilt, mij lijkt het gewoon handig om af en toe het nieuws te kijken.

jammergenoeg dat het net volgende week is, anders had je gewoon de hele kabinets toestand genomen ;p

Ik weet nog wel een goede: ADHD en de diagnosticering. Uiteraard is het niet actueel dat er steeds meer Ritalin wordt uitgeschreven wat in principe harddrugs is (een eenverwant van speed) aan jongeren. Er is nu net ontdekt door de Universiteit van Cardiff dat er mogelijk een genetische link is waardoor ADHD kan worden vastgesteld. Veel mensen zien dat als een belangrijke ontdekking omdat daarmee de controversie rondom het uitschrijven van ritalin en concerta als medicijn de wereld uit kan worden geholpen. Dit is dus vooral vanuit mensen met ADHD en familie etc.

Er is een grote keerzijde! Mocht ADHD kunnen worden vastgesteld als genetische afwijking, dan heeft dat waarschijnlijk juist een heleboel negatieve effecten voor ADHDers en familie. Mensen met een ziekte worden nog steeds erg gediscrimineerd en kunnen juist moeilijk aan banen komen. wat dat betreft zullen ADHDers dus verder van de maatschappij komen te staan en daar denken velen niet over na!

Kijk maar of je het wat vind!

Neem Max Havelaar ofzo (bestaat dit jaar 150 jaar)
Je kan het ook over de olieramp van BP houden
of over een nieuwe uitvinding van DSM

misschien iets over sociale media? heb ik ooit eens een presentatie over gehouden. ik weet niet of jullie op school de elsevier hebben maar daar staan veeeel artikelen in over twitter en bedrijven en social media…en hyves enzo… de voor en nadelen etc etc etc. klasgenoten leken ook erg geintereseerd!

en dan kan je als onderwerp misschien een soort onderzoeksvraag formuleren… ipv de titel van je presentatie gewoon"Social Media" te noemen. zon vraagstelling als titel vinden leraren altijd erg mooi om te zien:P dus zovan… heeft social media positieve of negatieve invloed op bedrijven?.. (ff een simpel voorbeeld:P)