spraakprobleem

Hello,

Al zolang ik me kan herinneren heb ik een spraakprobleem. Ik praat heel erg snel waardoor bijna niemand mij kan verstaan. Ik ben al naar een logopedist geweest, maar dat heeft niet echt veel nut gehad. Het wordt steeds erger, ik moet alles vaak drie of vier keer herhalen. Is er iemand die dit probleem herkend en misschien tips heeft ? :cold_sweat:

ik praat vaak ook ontzettend snel en een beetje boers dus ik articuleer niet goed, maar het is gewoon een kwestie van oefenen om langzamer en duidelijker te spreken denk ik iig!

Ik heb hier soms last van, ik kan als ik nerveus ben echt rattelen en ook als ik enthusiast ben vliegen de woorden er uit.

Mijn advies is misschien niet wat je wilt horen maar probeer voordat je begint eerst even rustig adem te halen en let erop voordat je wat vertelt aan iemand. Praat voor jou erg langzaam en na een tijdje pas je daardoor je tempo aan.

@ninosh Dankjewel ! Ja ik probeer langzamer te praten, maar dat klinkt dan heel raar in mijn oren. Alsof ik alles in lettergrepen zeg, lekker duidelijk dit haha

@dennamichelle dankjewel voor je tips, ik zal er zeker wat mee doen

hahaha ja voor mijn gevoel klinkt dat ook heel raar maar als je een tijdje oefent klinkt het al ‘natuurlijker’

Haha ik praat ook vaak erg snel. Heb ooit eens een spreekbeurt gegeven waarbij alleen de lerares heeft verstaan wat ik zei, voor de rest niemand. Daarbij praat ik soms ook nog eens binnenmonds. Heel simpel gewoon oefenen met langzamer praten, al klinkt het makkelijker dan het is.

Dankjewel voor de tips ! haha @soepstengel , dat komt me erg bekend voor.
Ik heb ook dat ik sommige letters gewoon niet kan uitspreken. Woorden waarbij de D en de L achterelkaar voorkomen lukt het me gewoon niet om het woord uit te spreken

ik kan geen r, wesp wordt weps en dat soort dingen, of ik struikel over mn eigen woorden heen,
Heel leuk als je een lerarenopleiding Frans doet xd
Maar het gaat al vooruit :grinning:

hahaha, inderdaad heel erg handig als je lerarenopleiding frans doet xd
Ik hoop dat het gaat lukken :upside_down_face:

Up! Iemand nog tips?

Als ik iemand niet zo goed ken, ga ik binnesmonds praten of hoe dat ook heet. Dan word ik zenuwachtig ofzo en valt het mij op dat ze steeds vragen: wat zei je?