Sportverslaving

Ik vraag me af of hier meiden zijn die een sportverslaving hebben of denken dat ze 't hebben. Wat vind jullie omgeving ervan dat je zoveel sport en hoe ga je hier zelf mee om?

Ik heb er normaal gesproken niet veel last van en merk ook (nog) niet dat ik mijn lichaam aan het slopen ben. Wel vind ik het heel moeilijk als ik een dag echt niet kan, dan voel ik me de hele dag gewoon zwaar klote. Familie en vrienden vinden wel dat ik veel sport, maar ik krijg niet echt negatief commentaar. Behalve rare reacties als ik bijvoorbeeld een feestje heb en ze horen dat ik de volgende dag m’n wekker zet om te sporten. Ook lijdt mijn school er wel onder, omdat ik liever in de sportschool ben dan in de boeken. Vandaag moet ik echt veel leren en ben ook echt niet lekker (hele erge buikpijn) dus sla ik sporten over maar vind dat echt zwaaar kut.

Dus als er meiden zijn die zich een beetje in mij kunnen vinden ben ik heel benieuwd hoe jullie ermee omgaan!

Klinkt best herkenbaar ik zou het liefst iedere dag sporten maar daar heb ik helaas geen tijd voor en mn lichaam kan dat niet aan.
Ik heb ook n blessure en heel dom maar ik ga altijd gewoon door als ik last krijg.
En idd als ik n dag niet ka voel ik me kut en ik zet ook áltijd mn wekker in het weekend om maar te kunnen sporten.
Maar ik vind het gewoon zo leuk en het heeft zo’n fijn gevoel!

Je lichaam heeft echt rustdagen nodig. Sporten is goed, maar je moet het je lichaam niet aandoen om elke dag te sporten. Vooral als je intensief sport mag je wel minstens 2 rustdagen in de week!

Ja Kaylee dat weet ik ook wel, alleen ik voel me serieus slecht als ik niet sport. Daar word ik slapjes, moe en verdrietig van. Het is daarom ook een “sportverslaving” want ergens verslaafd aan zijn is nooit goed, dus ook dit niet. Maar ik red het gewoon niet om 2 rustdagen in te lassen. En als ik een rustdag heb, dan ren ik nog steeds een rondje om een meer hier in de buurt :") Slecht haha.

Ik kan me hier op zich wel in herkennen, ik ga elke doordeweekse dag naar de sportschool. In het weekend ben ik bij mijn vriend dus dan kan ik niet en dat vind ik echt heel vervelend, meestal doe ik dan uit wanhoop maar wat squats en buikspieroefeningen. Vandaag ben ik ook ziek en ik moet dus ook studeren, dus ik heb niet kunnen sporten en inderdaad voel ik me daar best rot om.

Woow nooit gedacht dat er nog mensen waren die dit hadden hoor.
Voelde me al abnormaal. Hebben jullie dit allee. Met sporten of ook met gezond eten ?

Ik heb het ook met gezond eten SharG, jij? Ik kan slecht voedsel bijna niet weg krijgen en als ik toch een momentje heb (bijvoorbeeld als ik ongesteld ben, heb een blokje pure chocola gegeten) dan ben ik ook boos op mezelf.
Maar ik ga nu hardlopen, vind het wel een fijn idee dat er meerdere zijn met dit “probleem” al is het voor mij nog niet echt een probleem, ik vind het sporten zelf nog leuk en het gaat allemaal nog goed.

Ik ook net eten, maar als ik eenmaal iets ongezonds eet moet ik me volproppen wat uitloopt op hartstikke maagpijn schuldgevoel en veel sporten en moeite doen om niet te weinig Ye eten

Ja dat lijkt me ook heel vervelend. Ik hoor soms mensen zeggen ‘heb je anorexia ofzo’ Maar dat is totaaaal iets anders en ik kan daar ook echt boos om worden (ik ben ook niet zo dun als iemand met anorexia hoor) Maar ik sla geen maaltijden over, honger mezelf niet uit en kots ook absoluut geen eten uit. Ik eet juist heel gezond volgens een vast schema en zorg ervoor dat ik geen maaltijden over sla. Het is misschien wel een obsessie voor eten, maar (lichamelijk) absoluut niet zo ongezond!

Ik herken me daar echt zo in,Ven omgeslagen van op mn eten letten nr niks eten nr extreem gezond.

Hey healthyandsporty!

Ik herken me hier absoluut in, maar inmiddels weet ik hoe belangrijk rustdagen zijn en sport ik “maar” 3x perweek anderhalf uur. Maar, van de rest van de dagen werk ik 3 avonden in een eettentje waar ik ook voortdurend ah rennen ben, stilzitten kan ik sowieso niet.
Wel baart het me zorgen dat jij n stuk pure chocola als slecht bestempelt en je na het eten ervan schuldig voelt. Je hebt ook suikers, vetten e.d. nodig voor een uitgebalanceerd eetpatroon en uithoudingsvermogen tijdens sporten! Zo is pure chocola (boven 72%) juist heel gezond en goed voor je. Het heeft best wat kennis en voldoende eten nodig om je lichaam bii zon extreem sportpatroon daadwerkelijk de voeding te geven die het nodig heeft… misschien hebje dan geen ondergewicht maar het kan dat je lichaam in spaarstand zit of dat bmi sowieso niet betrouwbaar is bij jou door de grote hoeveelheid spieren die je waarschijnlijk bezit.
Ook heb je het erover dat je zeker geen anorexia hebt, maar er bestaan meerdere stoornissen zoals orthorexia of NAO (niet anders omschreven). Je obsessie klinkt in ieder geval niet gezond. Waar komt de drang voor sporten en gezond eten vandaan? En wat denk je dat er gebeurt als je een dagje overslaat? Misschien even goed om bij stil te staan en over na te denken…

Lieve reactie Firework!

Ik was nooit met mn gewicht bezig en vond sporten eens per maand al voldoende. Tot ik vakantie foto’s zag en dacht, wauw daar kan echt wel wat vanaf. Ik was namelijk vroeger altijd dun en kon alles eten. Maar dat was dus veranderd. Ik ging sporten, gezond eten en merkte gewoon dat het zo goed ging. Na het sporten voel ik me zo voldaan en tevreden! Als ik een dagje oversla weet ik wel dat mijn lichaam niet opeens veranderd, maar mentaal vind ik dat gewoon echt kut.

Volgens mij voel je je zo down omdat er door het niet-sporten minder endorfine vrijkomt die dag. Probeer het een klein beetje af te bouwen? En anders minder intensief elke dag als het kan.

Ja ik herken mezelf ook in deze reacties. Ik sport elke dag, daardoor krijg ik sneller een blussure. Waardoor ik niet kan sporten. Echt een hel! Ook heb ik als ik iets slecht heb gegeten wil ik het er gelijk afsporten. Het is niks raars. Door te sporten maakt je lichaam een stofje aan waardoor je jezelf beter voelt. Dit is verslafend. En het is ook zeker niet ongezond dus ik blijf lekker vaak sporten!

Ik kan mezelf hier voor een deel in herkennen, ik heb het gevoel dat ik een beginnende sportverslaving krijg!

Ben bezig met hardlopen, baantjes zwemmen af en toe, longboarden en ik ben sinds kort af en toe aan het snowboarden. Daarnaast ga ik beginnen met iedere dag 28 km (heen en terug samen) fietsen naar school.
Nu ben ik ook al gaan squachen om uit te proberen en ik ga beginnen met zumba en fitness.

Doordeweeks kijk ik al helemaal geen tv en in het weekend ook niet haha. Mijn meeste dagen bestaan uit school, huiswerk en sporten. En dan in het weekend of af en toe doordeweeks vrienden zien.

Prettyreckless: dat herken ik ook! Ik heb het inmiddels 6 maanden. In het begin dacht ik wel dat het over zou vliegen maar nu denk ik toch echt dat het bij mijn leven hoort. Ik heb deze week alleen Vrijdag niet gesport. Dit weekend ook geen druppel alcohol gedronken en het was veel minder erg dan ik zou verwachten, daardoor kon ik vandaag lekker 9 kilometer hardlopen!
Heb jij ook dat je heel erg op je voeding let, of heb je het alleen met het sporten? En is het voor jouw een belemmering? Dus vinden je familie en vrienden dat je doorslaat, merk je dat je lichaam het niet meer trekt of zie je dat je schoolresultaten verslechteren? Dat laatste had ik vooral heel erg.

Ik ben er ook wel gevoelig voor moet ik zeggen. En het kost me dan ook veel moeite om niet iedere dag te sporten.

@Healtyheandsporty. Haha, ik verwacht nu ook dat ik er ook niet meer vanaf kom! En het is juist goed om geen alcohol te drinken! Ben zelf ook alles behalve een drinker.

Ik probeer best veel op mijn voeding te letten! Ik eet ook vegetarisch, dus ik moet best uitkijken, mijn plan is om een keer naar een diëtist te gaan en dat hij/zij me gaat helpen of wat handige tips geeft! Ik let er vooral op om genoeg eiwitten te krijgen, noten te eten, vleesvervangers en peulvruchten. Maar voeding is ook zo enorm belangrijk vind ik dan, ik wil ook misschien iets met voeding gaan studeren, ben er echt enorm geïnteresseerd in haha.

Mijn vrienden vinden het wel gaaf haha en vinden me vooral sportief haha, ze hebben er geen problemen mee. Anderen zijn verslaafd aan muziek spelen of games spelen en ik dan meer aan sporten!
Mijn familie en met name mijn moeder en zus waarmee ik thuis wonen vinden het minder leuk, mede omdat ik wel nu vaker vraag om meer groente en fruit te kopen en omdat de appels er zo snel doorheen gaan (iedere dag eet ik een appel en de rest verschilt haha) daarnaast had ik vroeger een beetje problemen met mezelf en negatief zelfbeeld en mijn zus denkt dus dat ik dat nog steeds heb, terwijl ik sporten nu zo belangrijk vind voor je lichaam en gezonde voeding, het geeft zoveel meer energie dan de hele dag op de bank te liggen! Maar zoveel last heeft mijn familie er niet van, ik kijk geen tv ofso dus dat doen zij vooral (helaas…).

Ik probeer op het moment naar mijn lichaam te luisteren, zo heb ik gisteren een spier verrekt tijdens het skiën/snowboarden en vandaag ben ik nog gaan abseilen, maar ik ga wel de komende dag minimaal een rustdag houden. Daarnaast heb ik nog last van een schouder- en knieblessure en ik moet dus morgen dringend een fysiotherapie bellen.

En als laatste haha, school lijdt bij mij er niet onder. Dit is omdat ik een jaar overdoe en omdat ik op mijn school met een iets andere methode werkt, dit betekent een aantal toetsperiodes per jaar en erbuiten heb ik dus geen toetsen. Ik ben nu aan het proberen om iedere dag (ook in het weekend) standaard 1 of 2 uur aan school te besteden en dan heb ik nog de hele avond over!

Maar ik denk dat het alleen niet zo goed is als school eronder lijdt, misschien kun je proberen om eerst alles voor school af te hebben, dus er rustig 2 uur de tijd ervoor neemt en dan gaat sporten rond 7 of 8 uur?

En ik heb echt een super uitgebreid antwoord gegeven, maar ik vind het gewoon geweldig dat er mensen zijn die precies hetzelfde hebben!

Huh, wat je hier typt klopt niet echt met de blogpost op je blog? Of snap ik het nu verkeerd? ^^

Haha, inderdaad! Ik ging ook even kijken. Is echt precies het tegenovergestelde… Of ik snap het ook verkeerd? ^^