Sporten

Ik ben een meisje van 17 die totaal niet kan sporten. Mijn conditie is slecht, ik heb een aantal problemen in mijn lichaam waardoor het ook heel pijnlijk/lastig is (zie: syndroom van tietze, nierprobleem) maar tóch wil ik het.
Mijn dokter zegt dat het mogelijk is maar ik rustig moet opbouwen.
Maar nu vraag ik me dus af op wat voor sport ik het beste kan gaan.
Hebben jullie misschien ideeën? Ik weet dat ik naar de sportschool zou kunnen gaan, maar ik kan niet met vriendinnen en alleen vind ik dat zo apart. Zeker omdat ik al meer als 8! jaar niet meer heb gesport
(Ook niet op school)

Alvast bedankt
xx

Je kunt gaan zwemmen of een hardloopcursus voor beginners doen :slightly_smiling_face:
verder weet ik zo gauw niets

Tietze is een vorm van reuma toch? Zwemmen is dan volgens mij wel geschikt ja :slightly_smiling_face:

Tietze is een vorm van reuma ja. ^^
Idd, misschien is zwemmen wel een goed idee want dan heb ik er inderdaad bijna geen last van. :slightly_smiling_face:
Dankjewel!

Zwemmen inderdaad, heerlijk. En anders heel rustig beginnen met hardlopen. Hoeft niet meteen lang/veel/snel. Gewoon op je eigen tempo opbouwen. Succes!

Zwemmen inderdaad, omdat je gewichtloos bent in het water dus eigelijk bijna geen kracht hoeft te zetten wat denk ik wel fijn is voor je gewrichten in bijvoorbeeld je knie… hardlopen raad ik daarom af… want ik weet niet precies hoe het allemaal zit bij reuma. Maar het lijkt me door de klappen die je op je enkel en knie krijgt totaal niet fijn… :blush:

Pilates is ook niet zo belastend voor je lichaam.

Zwemmen moet je trouwens wel mee uitkijken, water in zwembaden is vaak iets te koud voor mensen met reuma. Kunnen je gewrichten pijn van gaan doen.

Tietze is toch dat je pijnlijke steken in je borstbeen hebt?

Mijn beste vriendin had dat vroeger ook, maar zij heeft er de laatste jaren geen last meer van gehad.
Ze had veel last met hardlopen dus ik weet niet of dat een goed idee is. Bij welke activiteiten krijg je vooral pijn?

Je kan denk ik sowieso gaan wandelen, daar kan je in ieder geval je conditie mee verbeteren. En fietsen? Kan dat?

Doe wat je leuk vindt. Vind je zwemmen leuk? Ga dan zwemmen. Vind je hardlopen leuk? Ga dan rennen.

Ik zou inderdaad zwemmen aanraden vanwege het gemak en voor je conditie. Daarnaast denk ik dat het slim is om als je toch iets buiten het water wil doen en in de sportschool, dat je iets van krachttraining doet. Nee, je wordt geen bodybuilder zelfs al kon je 100 kilo tillen :stuck_out_tongue: maar omdat je dus weet dat je kracht in de loop van de jaren achteruit gaat, denk ik dat door nu sterker te worden je de afname in kracht kan vertragen.

Daarnaast is wandelen ook leuk :slightly_smiling_face: hardlopen ligt helemaal aan waar je last van hebt…het kan heel belastend zijn voor je knieën en enkels. Ik zou gewoon eens met je huisarts of fysio overleggen :wink: