Sporten op hoog niveau: welke sport als je al "oud" bent?

Dag meiden,

Ik ben net 23 geworden en sinds kort weer in de sportschool te vinden. Ik merk echter dat ik eigenlijk graag een wedstrijdsport zou willen doen. Het lijkt me zo tof om aan competities mee te doen en op die manier iets te bereiken. Nu zit ik alleen met een probleem, ik ben dus al aan de oude kant (velen trainen al vanaf dat ze heel klein zijn), maar omdat ik toch de hoop niet op wil geven, vroeg ik me af of iemand nog een sport weet waar je ouder in kunt stappen en toch op wedstrijdniveau nog het een en ander zou kunnen bereiken. Ik heb bijvoorbeeld een keer een meisje voorbij zien komen dat op haar 22e begon met curling en uiteindelijk de Olympische Spelen heeft gehaald (alleen van curling gaat mijn hart dus niet echt sneller kloppen :stuck_out_tongue:).

Zowel individuele sporten als suggesties voor een teamsport zijn welkom.

Ik ga je topic volgen. Zit zelf te twijfelen om op jiu Jitsu te gaan (volgende maand word ik 23)

karate/judo/vechtsporten zijn er meestal wel voor volwassenen.

Roeien!

Heel veel roeiers starten pas in hun studententijd als roeier (zoals ik) en hierdoor kun je heel snel heel goed worden. Vanuit onze vereniging hebben er bijv afgelopen EK 2 teams meegedaan, er zijn teams aan het trainen voor het WK en een jongen zit nu in Boston om dé roeiwedstrijd voor 8 personen te doen, hierbij stellen ze een ploeg samen met alleen de allerbeste roeiers uit Nederland.

Als je ook kijkt naar de roeiers op bijvoorbeeld de Olympische Spelen, dan zijn er heel veel daarvan ook pas begonnen in hun studententijd

Hopelijk komen we er uit haha.

Ik heb wel aan boksen gedacht. Alleen ik heb dus geen idee hoe dat qua wedstrijden werkt en ik kijk er eerlijk gezegd niet naar uit om allemaal klappen voor mijn kop te krijgen :stuck_out_tongue:. Vooral dat laatste houd me echt tegen.

Ik ben hier echt helemaal enthousiast van geworden! Alleen ik keek naar de roeiverenigingen bij mij in de stad en dat zijn studentenroeiverenigingen. En laat ik nu net geen student meer zijn :frowning_face:. Echt balen… Er is nog wel een burgerroeivereniging, maar dat zag er niet zo professioneel uit in vergelijking met de studentenroeiverenigingen.

Ik ben zelf op mijn 18de begonnen met kickboksen en toen was ik een van de jongste, maar lang niet de enige beginner (hoewel we een gemengde groep qua niveau hadden), maar juist omdat je met ervaren personen oefende werd je ook heel gehouden, haha.

Welke stad dan? Het kan namelijk best een bedrieglijk beeld zijn, bij studentenverenigingen roeien ze namelijk vaak in grote nummers, leden hebben ook vaak wedstrijdpakjes aan tijdens trainingen etc dat ziet er gewoon snel professioneler uit. Ik roei zelf nog bij een normale vereniging en daar roeien heel veel mensen recreatief maar er is ook ruimte voor mensen die wedstrijden willen doen en ik denk eigenlijk dat, dat overal wel zo is.

Ik ben twee jaar geleden (op mijn 19e) begonnen met obstacle running. Eerst recreatief, later als wedstrijdloper. Vandaag sta ik aan de start van het wereldkampioenschap in Ohio. Dus vanuit mijn eigen ervaring is het prima mogelijk :slightly_smiling_face:

Wow, wat knap! Heel veel succes!

Dit klopt wel hoor, onze wedstrijd roeiers zijn enorm trots op hun presentaties en lopen het liefst 24/7 in hun wedstrijdpakjes rond haha. Ze trekken ze nog nét niet aan naar de colleges.

Neemt trouwens niet weg dat het bij ons wel heel goed geregeld is allemaal hoor! Maar dat kan bij de burger roeiverenigingen ook gewoon het geval zijn

Volleybal?

Utrecht. Daar kwam ik uit op de Utrechtse Roeivereniging Viking voor burgers. Maar als ik daar dus bijvoorbeeld kijk op de pagina van de wedstrijdcommissie (http://www.urvviking.nl/content/www2/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=117) dan krijg ik niet het idee dat er voor mijn leeftijdscategorie echt mogelijkheden zijn wat betreft wedstrijden en volgens mij zijn het voornamelijk oudere leden (ouder dan ik :stuck_out_tongue: ). Misschien dat je af en toe eens een wedstrijd roeit, maar ik wil er als ik dit ga doen wel echt voor gaan. En U.S.R. Triton en A.U.S.R. Orca zijn dus beide voor studenten, maar lijken me wel erg leuk.

Super tof! Hoe ben je uiteindelijk zo bij het WK terechtgekomen?

Volleybal heeft me nooit heel erg getrokken, maar het is misschien toch wel een sport om te overwegen.

Sporten die ik trouwens nog tegen ben gekomen: lacrosse en roller derby. Maar dat zijn wat minder algemene/bekende sporten.

Je weet dat senior gewoon 18+ is toch, als ik jou was en je hebt interesse zou ik gewoon een mailtje sturen om uit te leggen wat je wilt en te vragen of er mogelijkheden zijn voor je.

Ja maar als ik kijk naar de foto die rechtsboven op de website staat dan zie ik meer 50+. Maar ik kan altijd een mailtje sturen idd.

Tennis?

Wauw! Zou je hier wat meer over willen vertellen? Hoe oud ben je nu bijv. en hoe heb je getraind?

Volleybal zou ik niet doen. Ik doe zelf ook volleybal, maar om de juiste techniek aan te leren ben je echt een paar jaar verder. Het ziet er heel makkelijk uit, maar helaas…

misschien wielrennen?

Ik ben bij het WK terechtgekomen omdat wat teamgenootjes van me ervoor gingen. Ik liep toen net op wedstrijdniveau, en besloot het ook te proberen. Toen heb ik me inderdaad gekwalificeerd, en heb ik mijn hele training (en veel andere dingen) omgegooid om me op het WK te richten. Zeven dagen per week trainen, een combinatie van hardlopen, veel krachttraining, techniektraining en klimmen/boulderen. Voeding aangepast, geen alcohol meer etc. Mijn doel was om alle obstakels te halen, anders krijg je een tijdstraf en doe je niet meer mee voor het podium. Ik grapte ook dat ik top 10 wilde lopen, maar mijn agegroup (18-24) is héél sterk, dus daar ging ik niet vanuit. Maar bizar genoeg heb ik de top 10 gehaald. Het was een waanzinnig zwaar parcours, ik ben echt op mijn laatste krachten gefinished. Mét bandje. Dus heeeeel tevreden over de uitslag :slightly_smiling_face:

Ik ben nu 21 trouwens. Kan er nog heel veel meer over typen, maar dan ben ik morgen nog bezig. Ik post wel veel over trainingen, wedstrijden etc op mijn blog ^^

Zou ik je blog mogen? Lijkt me wel interessant om erover te lezen. Haha

Volgens mij staat hij in haar onderschrift!

En ik vind het echt zo tof en knap! Ik wou dat ik ook wat fanatiekelingen om me heen had om zoiets mee te doen.