Sporten met spierpijn?

Gisteren heb ik mijn eerste les spinning gehad, en daar heb ik nu redelijk verzuurde spieren van en spierpijn. Nu wil ik wel vandaag sporten maar ik weet niet of dit verstandig is. Bij mij op de sportschool zeggen ze vaak dat tussen zulke intensieve trainingen 2 dagen moet zitten, zodat je spieren de rust kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Weet iemand of het dan verstandig is om vandaag te sporten? Of toch maar even wachten?

^

Je zou best iets kunnen doen, maar doe het dan wel wat rustiger aan (en iets anders dan gisteren, dus niet weer spinning). Een dagje rust is ook prima :slightly_smiling_face: wat je zelf het fijnst vindt.

Intensief sporten is niet echt handig, meer kans op blessures ed.
Even hardlopen is wel goed, loop je de spierpijn eruit.

Ik zou even een halfuurtje gaan stretchen. Dan doe je toch nog iets, maar dat is juist wel goed voor je spieren!

Gewoon lekker een uurtje sporten, je moet goed in beweging blijven, niet stil gaan zitten maar ook ABSOLUUT niet intensief sporten! Gewoon lekker op de crosstrainer of hometrainer lekker losfietsen!

Je het is prima om te sporten met spierpijn, dat kan helemaal geen kwaad. Sterker nog, je spierpijn zal er sneller over van gaan waarschijnlijk (als je alleen maar stil blijft zitten dan wordt je alleen nog maar stijver). Het is wel aan te raden om dan ipv dezelfde spiergroep te trainen lekker andere spieren te trainen of om cardio te doen. Maar dat is meer voor je eigen gemak, omdat je anders waarschijnlijk de dag erna nog meer spierpijn hebt.

Let wel: als je 2 dagen achter elkaar wilt sporten dan is het heel belangrijk om een goede warming up en cooling down te doen. Als je inderdaad een dag rust hebt, dan hebben je spieren genoeg tijd om zichzelf te herstellen, maar als je elke dag sport dan moet je je spieren even een handje helpen zegmaar. Warming up kan zijn knieheffen, hakken-bil, beetje joggen, je spieren losmaken door bvb met je armen te zwaaien, wat lichte krachttraining-oefeningen. Cooling down is bvb rustig huppelen, beetje rustig uitjoggen en ook gewoon uitlopen (dus echt lopen) en ook rekken en strekken hoort bij de cooling down.

Pas op: rekken en strekken hoort absoluut niet bij de warming up! Je mag nooit rekken en strekken als je spieren koud zijn, dan kun je ze beschadigen! Je mag dus van tevoren wel je armen en benen gewoon lekker losgooien en heel even heel lichtjes ‘strekken’, maar je mag niet je spieren strak voelen staan. Als je dus bvb je hamstrings rekt bij de warming up, mag je niet zover gaan dat je je hamstrings ook echt voelt. Dat hoort bij de cooling down.

Ik sport (bijna) iedere dag, dus het komt wel vaak voor dat ik sport terwijl ik spierpijn heb. Ik heb zelf vaak het gevoel dat de spierpijn dan minder wordt. Maar als ik écht hele erge spierpijn heb (bijvoorbeeld in m’n armen) dan zorg ik dat ik de dag daarna niet m’n armen train maar een andere spiergroep.

Helemaal niks doen lijkt me ook niet goed. Doe het alleen wel rustiger aan dan spinnen (wandelen, traplopen, fietsen en een klein stukje rennen kunnen nog wel).

Ik heb ook wel eens spierpijn en als ik dan een flink stuk wandel dan wordt het veel minder. Helpt echt.

geen 2 dagen mee thuis zitten, juist door gaan en goed opwarmen,
dat voorkomt blessures.

je moet opwarmen creme kopen.
Ik heb al vet lang een blessure, maar omdat ik hoog hockey moet ik echt elke dag sporten. Met eens in de 3 weken een rustdagje. Als ik dus niet sport verzorg ik mn blessure, die blessure is gewoon overbelasting zeg maar. Beetje zelfde als spierpijn.

ik smeer elke dag 4 x een zalfje op en 6 x spray ik met een ander dingetje.
Werkt heel goed, en zo kan ik mn iets te drukke programma met hockey gewoon volhouden.