Sporten maar toch aankomen?

Hallo allemaal,

Ik sport de laatste 3weken veel. Om de 2 dagen train ik met een speciale politie conditie app dat er intensief is. Er wordt in de training gewerkt aan je conditie maar er wordt ook met krachtoefeningen gewerkt. Ook fiets ik 5 dagen in de week minstens 1uur. Toen ik mezelf een maand geleden woog was ik 57.5 kilo. Na dat ik dus zoveel gesport heb heb ik mij nog eens gewogen. Nu ben ik 60.0 kilo O.o?!! Ik eet niet overdreven veel dus ik heb geen idee hoe het gekomen is, help!

+ Meer spieren is goed want zo verbrand je ook meer calorieen als je niks doet/stil zit :’)

Daarnaast kan TE overmatig bewegen ervoor zorgen dat je juist aankomt, rustdagen zijn zeer belangrijk!
Als je te veel beweegt zorgt dit ervoor dat je lichaam veel meer cortisol aan gaat maken (dit is het stresshormoon), dit is een zeer effectief hormoon voor korte termijn, pre-historie verhaal haha! Maar als je er te veel van aan maakt wat dus gebeurd bij overmatig sporten, dan heeft dit invloed op je lichaam, gevolgen zijn onder andere, slecht slapen, slechte spijsvertering, depressies, gewichtstoename en (over)vermoeidheid.
Te veel cortisol zorgt er ook voor dat je vet opslaat…

Ook kan het zijn dat je in verhouding tot hoeveel je beweegt te weinig eet, hierdoor kan je lichaam op spaarstand schieten…

Maar al met al, omdat je net begonnen bent, is tot nog toe de meest voor de hand liggende reden dat je lichaam meer spieren aanmaakt, wat dus inderdaad zwaarder weegt dan vet…
Kijk het eerst nog even aan, mocht het met opnieuw 2 weken nog zo zijn, pas dan wat dingen aan in je bewegingspatroon (of eetpatroon) kijk terwjil alvast naar je BMR (onderhoudsbehoefte, dus hoeveel kcal je verbruikt/nodig hebt) en zet duidelijk in kaart wat je eet en hoeveel je beweegt.
[font=PT Sans]

Bedankt ik zal er op letten!

Een tip om goed bij te houden of het komt door de spieren is letten op je kleding, lichaamsomtrek :wink:! Als je wel aankomt, mar het zijn spieren word je wel slanker, maar zie je dit niet terug op de weegschaal!
Eigenlijk is wegen een flink achterhaalde manier om bij te houden of je afvalt, er zijn te veel invloeden die je gewicht hoger kunnen laten zijn dan je werkelijk bent (spieren, vocht, menstruatie) Dus probeer ook te letten op andere dingen!
Succes in ieder geval