sporten en afvallen

hey ik ben charlotte en 15 jaar (58 kilo, 1.60 lang)
ik woon in den haag en surf. ik ga in de meivakantie naar frankrijk op surfkamp. nu wil ik daarvoor en gewoon voor de zomer wat afvallen. ik probeer nu 3 a 4 keer te rennen per week, ook probeer ik elke dag wat oefeningen te doen met de app 30-daagse fitnessuitdanging (echt een aanrader). maar ik probeer nu ook wat gezonder te eten, ik drink veel thee en ben gestopt met suiker in mijn thee doen. ook drink ik nog maar 3 keer per week cola te drinken (coca cola life) was vroeger een beetje verslaafd aan cola. maar wij eten thuis niet heel gezond mijn moeder kookt soms niet eens groente bij het avond eten. nu vroeg ik me af wat kan ik zelf nog doen om gezonder te gaan eten. hopelijk krijg ik wat tips
groetjes charlotte

Je hebt een bmi van 22, vanaf 18 spreekt het voedingscentrum over ondergewicht. Je gewicht is precies goed. Misschien focussen op strakker worden in plaats van echt afvallen? Bovendien ben je nog in de groei!

en hier is het afvaltopic voor bedoeld :slightly_smiling_face:

stop helemaal met cola! drink water, thee of smoothies

De hele dag smoothies is ook echt ongezond :’’) je mag best wel af en toe cola

Ja weet ik ! maar als je water zat bent kan je af en toe wel een smoothie. Cola is echt super ongezond, ik ken veel mensen die zoveel zijn afgevallen na alleen al gestopt te zijn met cola

In dit gelijk lijkt het mij totaal niet handig als zij gaat afvallen…

Hoi! Zoals hierboven ook al is gezegd, je gewicht is gezond, dus probeer niet te veel te focussen op gewicht kwijt raken. Ik denk dus dat je beter in kan zetten op gezonder worden: gezonder eten en fitter worden.
Dus veel sporten zoals je doet is goed, minderen met suiker ook, maar zorg wel dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, zodat je lichaam goed kan herstellen van het sporten! Je kunt eens met MyFitnessPal of het dagboek van het voedingscentrum bijhouden wat je allemaal eet en of dat genoeg is voor jouw gewicht/leeftijd/lengte/activiteit.

Daarnaast zijn groenten inderdaad belangrijk. Ik zou aan je moeder vragen of ze altijd groenten bij het avondeten wil maken, en anders of ze “snackgroenten” zoals worteltjes, tomaatjes, komkommer of paprika in huis wil halen zodat jij die kan snacken zodat je wel aan 250 gram groenten per dag komt! Probeer daarnaast ook elke dag 2 stuks fruit te eten!

Verder kun je in het gezond afvallen topic heel veel informatie hierover vinden!

Maar dat zijn mensen die dagelijks een fles cola naar binnen werken, zij drinkt 3 glaasjes op de week. Life dan nog, dat bevat half de calorieën dus komt overeen met nog geen twee glaasjes per week. Jezelf àlles ontzeggen is ook niet nodig als je wil afvallen.

Je zegt dat je al een aantal keer per week rent en af en toe wat oefeningen doet. Goed bezig! Misschien is het handig om hier iets meer structuur in te brengen met een fitnessschema? Hierdoor combineer je cardio en krachttraining. Dan een beetje letten op voeding en komt het wel goed!

Voor meer info: