Sport-noob vraagt om hulp

Hoi meiden,

Hier een totale sport-noob die graag wat tips zou hebben :stuck_out_tongue:

Ik zou graag regelmatig willen gaan sporten. Niet om af te vallen, maar omdat ik graag een goede conditie op zou willen bouwen en wat gespierder zou willen worden. Daarnaast moet ik voor mijn opleiding vooral veel zitten en zou het ook vanuit dat oogpunt fijn zijn wat meer te bewegen.

Het lastige is, dat ik van mezelf niet bepaald een sportliefhebber ben. Ik heb eerder dingen geprobeerd, maar gaf dan meestal na een paar weken - een maand op. Om zoiets te laten werken, moet ik of een sport vinden die ik ontzettend leuk vind of echt een gewoonte van het sporten maken (en dus niet onregelmatig of slechts 1x per week).

Heeft iemand tips voor een geschikte sport voor iemand die weinig ervaring met sporten heeft? Of überhaupt tips voor beginnende sporters. Teamsporten vallen voor mij sowieso af, evenals zwemmen. Daarnaast ben ik wel graag in de buitenlucht! (maar is niet per se een vereiste) Eerder heb ik ook wel eens aan fitness gedacht. Maar de drempel om daarmee te beginnen ligt vrij hoog, omdat ik er echt niets vanaf weet en momenteel een vrij slechte conditie heb. Daarnaast ben ik ook bang dat iets als fitness heel snel gaat vervelen. Welke ervaringen met fitness hebben anderen hier? Wordt zoiets niet snel eentonig?

Zumba? Lekker dansen.

Heb dat ooit een keer geprobeerd. Moet zeggen dan mijn dansen rampzalig is… haha. En het ging ook ontzettend snel allemaal! Maar dat went vast op den duur en muziek kan ook motiverend werken.

Ben er nog niet achter of zumba mijn sport is, maar erg bedankt voor de tip!!

Hardlopen met een atletiekvereniging! Je kan vaak gewoon instromen in de beginnersgroep. Doe je sowieso altijd buiten, wij lopen 2 keer per week maar er worden nog meer trainingen gegeven waar je bij mag aansluiten (voor de contributie die je betaalt). En in het begin is het spannend, maar als groep ga je elkaar leren kennen en wordt het echt leuk. Ik ben 25 (en in mijn eigen groep de jongste). Maar dat maakt helemaal niet uit, ik kan het prima vinden met de rest van de groep.

Na een tijdje heb je ook een soort ‘groepsdruk’ waardoor je blijft komen omdat ze naar je vragen. Dat maakt het ook makkelijker om te blijven gaan. En natuurlijk een fijne sport als het om conditie gaat. =)

Boksen/Kickboksen? Sowieso goed voor je conditie!

Crossfit/ circuittraining misschien? Een sport moet je sowieso leuk vinden, anders hou je het inderdaad niet vol. Maar je moet het ook wel een beetje een gewoonte maken, het is beiden.

Heel erg bedankt voor je reactie en ook voor het vertellen over je eigen ervaring met hardlopen!! :grinning: Het lijkt erop dat hardlopen voor jou echt een passie is (geworden)?

Eerlijk gezegd ben ik al meerdere keren bij hardlopen uitgekomen. Op den duur gaf ik dit echter telkens weer op na een aantal weken. Na het lopen voel ik me vaak niet zo goed. Volgens anderen komt dit waarschijnlijk, omdat mijn conditie momenteel nog niet zo goed is of omdat ik te snel loop. Ze beweren dat het leuk wordt, zodra je over dat beginstadium heen bent.

In een groep heb ik het nog niet geprobeerd. Dat is misschien wel wat :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de tip! Kickboksen heb ik ooit een paar keer gedaan en vond ik op zich wel leuk :slightly_smiling_face:

Thanks voor je reactie! :grinning: Over crossfit hoor ik verschillende verhalen. Sommigen beweren dat je helemaal afgebeuld wordt. Andere zeggen dat de afwisseling het erg leuk maakt.

Je zou ook kunnen beginnen met bv. wandelen of fietsen? Dat is laagdrempelig en het kan altijd. Dan kun je vast bouwen aan je conditie en dan van daaruit misschien inderdaad gaan joggen en hardlopen. Misschien heb je wel iemand in je omgeving die met je mee wil?

Wandklimmen?

Heb jaren geleden ooit voor langere tijd regelmatig gefietst. Erg leuk! Ik probeer altijd standaard de fiets te nemen, maar die ritjes naar werk/college van 20 minuten maken niet echt het verschil. Maar een paar keer per week wat langer fietsen zou wel een goed idee zijn :slightly_smiling_face: En idd heel laagdrempelig! Er waren destijds ook genoeg vrienden die zin hadden om mee te gaan. Probleem was echter dat er altijd nogal een verschil in conditie was.

Klimmen is echt fantastisch!! Drempel is alleen wat hoger voor mij om hiermee te beginnen en ik weet niet of het de beste sport is voor de doelen die ik voor ogen heb.

Ja, hardlopen is een groep is inderdaad best wel mijn ding geworden. Terwijl ik vroeger met gym ook 3 keer per maand ongesteld was en één keer per maand van m’n paard ‘viel’. Haha.

Een groot voordeel is ook dat je met gecertificeerde trainers loopt. Die letten juist op een goede opbouw, houden zich bezig met juiste techniek, nemen de tijd zodat je lichaam kan wennen, blessure preventie. Allemaal belangrijke onderdelen waar je jezelf dan niet zo mee bezig hoeft te houden. Net als dat je zelf je trainingen niet hoeft te verzinnen. Dat scheelt ook echt!

Ik zou het echt serieus proberen, hoe ongemakkelijk het soms ook kan zijn. Je heupen losdraaien in het openbaar, maar iemand maar even een stomme opmerking, je lacht met z’n alle en door. Ja. Het is wat je zegt, misschien wel een beetje passie. Haha. xD

Klopt, maar wel op je eigen niveau. Als de workout zegt 3km hardlopen en jij kan nog helemaal niet hardlopen, dan ga je dat dus ook niet doen. Om even een random voorbeeld te noemen.

Ik dacht gelijk aan wielrennen/fietsen.

Dat stelt me wel gerust. Dit lijkt me eigenlijk best een leuke sport om eens uit te proberen!!

Ik neig eigenlijk ook steeds meer hier naartoe. Het zal dan wel gewoon fietsen worden, want ik heb enkel een normale stadsfiets. Hoewel ik fietsen eigenlijk best leuk kan vinden, had ik daar ook meestal een excuus voor om het niet te doen. :cold_sweat: Het kost namelijk wat meer tijd, als je echt serieus conditie ermee wilt opbouwen (met het 30 minuten ritje naar werk merkte ik geen verschil). Maar eigenlijk is dat natuurlijk een onzin argument. Als je eerst naar een sportschool moet fietsen, kost dat ook extra tijd. Als ik sporten een gewoonte wil maken en een goede conditie op wil bouwen, moet het gewoon wat hoger op mijn prioriteitenlijstje worden gezet :slightly_smiling_face:

Denk dat fietsen eigenlijk heel goed is om mee te beginnen en dan later evt naar een andere sport over te stappen.