Spontaner/uitbundiger worden

Hoi allemaal,

Ik weet niet of hier al een topic oid over is, anders zou ik die graag willen lezen. Ik wil graag wat spontaner worden. Ik ben zelf altijd best wel terug houdend en verlegen wat ik normaal nooit een probleem vind. Toch merk ik als ik nieuwe vrienden maak dat ik de eerste paar weken wel erg spontaan ben maar daarna neemt dit weer af en word ik weer wat stiller.

Mijn probleem is dus dat ik snel dicht kan klappen. Hebben meer mensen dit en kan je jezelf ‘trainen’ om wat spontaner/uitbundiger te worden of ligt dat echt aan hoe je bent?
Misschien is dit een beetje een rare vraag maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :slightly_smiling_face:

Ik herken dit wel :slightly_smiling_face:
Vroeger( lees op de middelbare school) was ik ook erg verlegen en klapte snel dicht.
Toen ik van school ging en een opleiding ging doen, moest ik wel praten om ‘veder’ te komen zegmaar, dus
is het wel een stuk minder geworden(ook door mijn werk trouwens~)

Ben je wel minder stil bij mensen die je erg goed kent en vertrouwd mee bent?

Btw, je hoeft niet te veranderen voor die mensen heh :wink: maar ik snap dat je bezig houd~!

Oei ik lees mee! Ik herken mezelf, in het begin moet ik vaak eerst nog ´wennen´ bij mensen. Ik kijk eerst de kat uit de boom maar als het vertrouwd is voor mij, ga ik helemaal los haha.

Ohhh ja! Dit herken ik. Ik probeer altijd een beetje met de wat ‘drukkere’ mensen om te gaan. Bijvoorbeeld een meisje in mijn klas die is heel aardig, maar heeft altijd een beetje alle aandacht. Daarom probeer ik als ik voor haar zit ofzo, met haar te praten of aan haar haar te zitten ofzo, of een beetje door haar spullen te kijken, gewoon om een leuk gesprek aan te knopen. Het klinkt heel stom wat ik zeg, maar het helpt wel bij mij. Misschien kun je zo iemand opzoeken? En het ligt bij mij ook aan de dag, soms ben ik heel stil en moe en de andere dag ben ik heel opgewekt en blijf ik maar roepen en lachen enzo

Ja, dat kan! Toevallig heb ik dat vandaag nog gedaan. Ik heb vandaag de hele tijd op de studiebeurs gestaan en heb vreemde mensen aangesproken. Iets wat ik heel erg eng vind omdat ik dan uit mijn comfortzone moet stappen. Bij het eerste gesprek sloeg ik helemaal dicht, maar ik werd steeds spontaner en aan het einde van de dag had ik zelfs een nieuwe vriendin gemaakt en een boel meiden overgehaald om mijn opleiding te doen!

Moraal van het verhaal: durf uit je comfortzone te stappen. Aan de andere kant, heeft het feit dat je steeds stiller wordt dan niet een beetje te maken met onzekerheid? Zelf had ik dat wel heel erg, maar op een gegeven moment begon ik mijn onzekerheid vervelend te vinden. De spontaniteit in het begin was voor mij een beetje nep-spontaniteit, want eigenlijk ben ik heel verlegen. Ik wou gewoon niet onsociaal lijken.Ik ben gewoon naast iemand gaan zitten en heb diegene een complimentje gegeven. Toen is er een heel gesprek uit ontstaan. Na zo’n gesprek kan ik echt trots op mezelf zijn, haha. Wat ik trouwens ook merk is dat als ik bijvoorbeeld nieuwe kleding heb, ik me veel zelfverzekerder en lekkerder in mijn vel voel en dan ben ik ook meteen een stuk socialer. Daar krijg ik dan ook energie van (als ik heel moe ben word ik ook heel stil). Ik denk zeker dat zelfverzekerdheid een best wel grote rol speelt in spontaniteit!

Het kan ook zijn dat het gewoon in je karakter zit dat je wat stiller bent, maar daar is niets mis mee! Het is alleen maar vermoeiend om je steeds te moeten voordoen als iets wat je niet bent! Voel je je er wel prettig bij of heb je het gevoel dat je de spontaniteit bij jezelf echt moet forceren?

heyy, ik heb wel wat tips voor je !

Wat kan helpen is door eerst gewoon 1 op 1 gesprekken te beginnen of op kleine groepjes af te stappen. Ik denk dat je bij grote groepen (of drukke mensen soms) wat overschaduwd kan worden, en juist dicht klapt. Het gesprek kan dan als het ware ook zonder jou op gang blijven en ben je niet verplicht wat te zeggen. Terwijl dat bij een 1 op 1 gesprek wel is.

Wat ik verder zou doen is gewoon tegen iedereen vriendelijk zijn, tegen iedereen hallo zeggen, complimentjes maken, maakt niet uit wie het is, een populaire of een gepest iemand maakt niet uit. En gewoon standaard gesprekjes beginnen over de toets die je net had etc.

wat trouwens het geval is dat het ook een beetje aan de persoon ligt waarmee je praat, als het met iemand heel goed klikt zul je merken dat je een stuk spontaner bent dan dat als je met iemand bent waar dat niet geval is. Daarom ben ik het ook niet helemaal eens met wat kirby zegt. Dat je met drukkere mensen omgaat hoeft totaal niet te betekenen dat jij dat ook meteen bent :slightly_smiling_face: Als je met wat stillere mensen bent waarmee het goed klikt ben je alsnog een stuk spontaner dan als je met drukke mensen waarmee het niet klikt. En andersom natuurlijk ook.

Probeer dus je op zoveel mogelijk mensen te richten, en te kijken waarbij jij je het beste voelt. En daar verder mee gaan zegmaar

ik hoop dat je hier wat aan hebt !! xx

Levenservaring opdoen:) Ik was vroeger ook verschrikkelijk verlegen etc, maar door dingen die er zijn gebeurt(oa naar Londen verhuizen) ben ik echt veel spontaner geworden. Zelfs zo spontaan etc dat ik het ook niet erg/eng vind om met een vreemde te praten. Ik bel iedereen op dokter etc dat vond ik ook altijd heel eng maar nu niet meer. Ik snap dat je niet even naar Londen kan verhuizen haha maar dingen doen die je eigenlijk heel eng vindt zou mijn tip zijn. En net als Ikiteru, doe ik nu ook een opleiding dat ik veel voor de klas moet spreken en dat helpt ook heel erg! Dus je zou jezelf voor moeten nemen om tijdens elke les 1x je hand op te steken om een antwoord oid te geven, dan word je al snel vertrouwder en vind je het minder eng.

Ja inderdaad, zoals hierboven wordt gezegd, waarschijnlijk komt het vanzelf wel. Ik was vroeger erg verlegen maar nu ben ik ouder en durf ik het gewoon. Natuurlijk blijven er altijd dingen die je wel eng vindt om te doen, maar dan zou je het juist moeten doen om over die angst heen te komen. En dat hoeft echt niet in een keer, doe het in kleine stapjes.
Sowieso denk ik niet dat je jezelf opeens helemaal kunt veranderen dus accepteer het ook van jezelf dat je wat minder spontaan bent, dat is helemaal niet erg!