Sponsorkindje

Ik ben erg geinteresseerd om een kindje in het buitenland te sponsoren. Ik heb zo eens rond gekeken en heb mijn oog laten vallen op een aantal organisaties. Bij alle organisaties sponsor je een kindje voor ong 30 euro per maand. Hierdoor kan het kindje naar school, kleding, gezondheidszorg en eten krijgen. Het lijkt me erg leuk om contact te hebben met zo een kindje en het te ‘zien’ opgroeien met het kleine bedrag wat ik elke maand geef.

Omdat ik twijfel tussen verschillende organisaties ben ik benieuwd naar ervaringen van jullie of van mensen in jullie omgeving met 1 van deze organisaties.
Ik zou graag willen weten hoe het contact verloopt met het kindje en of deze mensen er echt voldoening uit putten of misschien wel twijfelen of hun geld wel goed aankomt etc.

De volgende organisaties lijken mij wel aantrekkelijk en wat elke organisatie te bieden heeft:
www.plannederland.nl

• Je kan voorkeur opgeven qua geslacht en werelddeel van het kindje.
  • Kindje wordt voorgesteld doormiddel van een foto en leefsituatieschets van Plan.
  • Kan het kindje schrijven.
  • Kan het kindje bezoeken.
    (op de site staat dat je ook de land en leeftijd van het kindje kan kiezen, maar dat vindt ik niet terug in het aanmeldformulier)
    www.compassion.nl
  • Voorkeur geven qua land, geslacht en leeftijd van het kindje.
  • Biografie met foto van het kindje om het voor te stellen.
  • Om de 2 jaar een nieuwe foto van het kindje.
    www.werdeldouders.nl / www.1000wereldoudersgezocht.nl
  • Voorkeur aangeven qua leeftijd, geslacht en land van het kindje.
  • Welkomsmap met biografie over het kindje en het land.
  • Elk jaar een foto en het schoolrapport van het kindje.

Er zijn nog wel meer verschillen, zoals het extra giften en cadeautjes wat je bij de 1 kan meesturen en bij de andere niet. Ook zijn het richtlijnen van de organisatie, dus je kan ook meer foto’s bijv. krijgen van het kindje zelf.

Jullie meningen, keuzes of beoordelingen over deze organisaties zijn ook van harte welkom!

Dat is echt een mooi idee!

Oh! Als ik mijn rijbewijs heb ga ik dat ook doen!

wij hebben 2 keer een kindje gehad bij compassion! Eerste kindje was echt een schatje, maar op een gegeven moment ging het steeds slechter met hem omdat hij weer opeens was teruggeplaatst bij zijn oma, en hij werd steeds minder vrolijk. Toen heeft zijn oma hem meegenomen naar een gebied waar compassion niet werkt, dus wij kregen uit het niets een brief dat we ons kindje kwijt waren en we geen contact meer mochten hebben met hem.

Een jaar later hadden we een ander kindje gesponsord, maar na 3 maanden opgezegd omdat het door onze thuissituatie niet meer mogelijk was, erg jammer, maar het kon helaas niet anders.

Wel weet ik dat het geld goed werd besteed bij compassion! Met kerst kregen ze altijd iets extra’s en ze zijn daar zo blij mee! We stuurden ook altijd een stickervelletje ofzo mee, of foto’s van ons. Die lieten ze dan aan iedereen zien en hingen ze in hun kamer op.

Het is zeker aan te raden, want het is ontzettend leuk om iedere maand een brief te schrijven en krijgen, en te zien hoe geweldig die kinderen het vinden!

Ik ken compassion wel, een vrouw die ik ken werkt er. Ze is ook naar haar sponsorkindje geweest en ze ziet wat een verschil het maakt voor dat kind als het naar school kan etc. Ook voor de ouders, die vaak erg arm zijn, is het fijn dat hun kinderen naar school kunnen omdat ze dan niet in dezelfde situatie als hen komen te zitten. Vaak hebben de ouders geld geleend van een, bijv, mijneigenaar, maar kunnen ze de lening niet terugbetalen dus moeten ze allebei in de mijn werken, en de rente is dan zo hoog dat ze eigenlijk hun hele leven daar moeten blijven werken, uitzichtloos.
Ook krijg je dus een foto van je kindje en een adres waar je naar kunt schrijven :slightly_smiling_face:
Bij compassion komt het sowieso wel goed aan dus.

De andere twee organisaties ken ik niet. Red een kind heb je ook nog, maar daar weet ik niet zoveel van.

Ik ken meerdere mensen die via Compassion dat doen en dat is dus sowieso wel betrouwbaar. De rest weet ik niet, heb er zelf geen ervaring mee. Maar als ik het ooit zou doen zou ik het ook via Compassion doen.

Wij hebben hier ooit iets gedaan via Foster Parents Plan (valt nu onder Plan Nederland zie ik net), maar dat bleek niet betrouwbaar! Is al jaren geleden, dus kan zijn dat het nu anders is.

Ik ken iemand die een jongetje steunde in Afrika. Zij zijn toen naar Afrika gegaan om hem eens op te zoeken en toen bleek het jongetje een man van 30 te zijn. Ze kregen dus valse foto’s thuis gestuurd en waar het geld is gebleven weet niemand. Het is een prachtig gebaar, maar let goed op bij welke organisatie je aanmeld!

Even in mijn eerste bericht dingen toegevoegd wat elke organisatie kan bieden, ook even voor mijzelf. :wink:

Leuke berichten van jullie! Ik heb al gehoord dat Foster Parents Plan niet betrouwbaar was, maar nu zou Plan dat wel zijn.

@ Faloesy: Kan je vertellen hoevaak jullie brieven schreven en wat terugkregen? Kregen jullie ook vaak foto’s van het kindje?

Mijn zus en zwager hebben ook een kindje via Compassion, en het bevalt ontzettend goed! Ze hebben een leuke foto gekregen en sturen elke maand een brief. Ze krijgen ook steeds een brief terug. Vooral geschreven door de oma bij wie ze woont, omdat ze zelf net leert schrijven. Maar er zit wel altijd een tekening van haar zelf bij. En een klein verhaaltje over wat ze nu weer leert op school. Ze doen ook altijd iets extra’s bij de brief (stickervelletje, armbandje, iets voor in haar haar…) en ze is daar zó blij mee! Echt lief.

Oh, en een bekende van mij is nu naar Afrika, onder andere om haar sponsorkindje (via Compassion) op te zoeken. Ze ziet daar nu met eigen ogen dat het geld heel goed wordt besteed, hoorde ik.

Compassion is dus enorm aan te raden! (:

Ik sponser een kindje via IKN. Heb dit meisje ook ontmoet, ze woont in Roemenië, en ik ken de mensen die voor deze organisatie werken. Ik krijg altijd een kerstkaartje, moederdagkaart en heb afgelopen zomer iets voor haar meegestuurd met 1 van de medewerkers. Kreeg een prachtig knutselwerkje terug =).
Kost trouwens ¤20,- per maand.

Klinkt erg leuk en positief! Bedankt voor je reactie!

We schreven meestal elke maand een brief, en kregen er altijd 1 terug! Aan het begin krijg je een foto van je kindje, en later volgens mij elke keer een nieuwe met kerst…

@ Faloesy: Wat leuk dat er dan ook telkens terug werd geschreven! Ik ben erg enthousiast geraakt door jullie reacties! Ik wil wel graag samen met iemand uit mijn omgeving het kindje sponsoren, omdat ik zelf het ook niet breed heb qua geld, Hoop dat het lukt! :grinning:

Mijn ouders hebben het ook een paar jaar gedaan, totdat we in eens een brief kregen dat het tehuis al het geld achter gehouden heeft voor de kinderen. Er was een soort geheime deur en daarachter stonden allemaal spullen en eten voor hunzelf. De kindjes zelf kregen daar helemaal niks van dus zou inderdaad eerst goed informatie en ervaringen lezen.

Ik ken iemand en die heeft ook 3 kindjes bij compassion en waarom daar is omdat hij zelf gelovig is en geloof ik erg meespeelt in de organisatie. En hij heeft 1 vd 3 ook al eens bezocht toen. Het schijnt dat de grootste wens van een sponsorkindje is dat je ze komt bezoeken (wat trouwens best wel duur is natuurlijk…) Verder stuurde hij ook brieven en kreeg hij altijd wat terug, alleen laatste tijd heeft hij niets gestuurd.
Wat ik verder erg moeilijk vind is dat al die kindjes daar gewoon op de website staan en je er 1 moet kiezen. Wie kies je dan? Waarom verdient juist dat kind wel een sponsor en niet al die andere? Beetje hetzelfde idee als dat je naar een asiel gaat met dieren en er 1 moet kiezen dat lijkt me zo moeilijk. En bij plan is dat weer niet dus daarom zou daar meer mijn voorkeur naar gaan denk ik, en ook omdat daar geen geloof mee speelt.

Mijn moeder heeft al 2 jaar zon sponsorkindje, zo nu en dan krijgen we een foto en een klein briefje. Een paar dagen geleden nog, maar ze kijkt steeds zo sneu, nu begin ik toch te twijfelen met die verhalen die ik hier lees.

Wij hebben al jaaaren een kindje bij Plan Nederland. Of ja, 1 kindje, in de tussentijd hebben we wegens omstandigheden (van de kinderen) al meerdere gehad. Maar we hebben uiteindelijk wel heel lang contact gehad met een meisje uit Taiwan. Je kunt brieven sturen wanneer je wilt en ook wat kleine cadeautjes. Je krijgt in de meeste gevallen sowieso wel wat terug (brieven dan, en foto’s). Met het meisje hebben we geen contact meer, want ze was 18 geworden en dan sponsort Plan Nederland haar niet meer. Persoonlijk vind ik niet dat je echt heel erg betrokken bent bij het opgroeien van een kind, en ik vraag me ook af in hoeverre ‘je kind’ begrijpt wie jij bent en wat je doet, maar dat ligt misschien ook wel aan de frequentie waarmee je zelf brieven schrijft.

Dat viel mij ook op aan de foto’s die op verschillende site’s staan over sponsorkinderen. Ik vond toen deze blog die mij een antwoord hierop heeft gegeven: http://www.compassionblog…nd-zo-serieus-op-de-foto/

Ik heb sinds okt/nov. een sponsorkindje bij compassion!
tot nu toe bevalt het me super.
Je krijg duidelijke info van compassion
en ze houden je netjes op de hoogte :slightly_smiling_face:

Wat leuk Godisbeauty! Vond je het niet lastig om een kindje uit te zoeken?