SPOED Na 2 jaar stoppen met mbo niveau 4 dierverzorging

Heehallo :slightly_smiling_face:

Ik ben een studente van 18 jaar en heb nu een halve opleiding achter de rug. Dierverzorging niveau 4, een 4-jarige opleiding. Ik ben een grote dierenvriend en altijd volhardend geweest in wat ik wilde. Werken met dieren is mijn droom dus gaat het gebeuren ook.

Nu heb ik na wat gesprekken gehad te hebben besloten dat ik toch wil stoppen met de opleiding. De opleiding zelf is voor mijn gevoel waardeloos. Met het diploma kun je aantonen dat je niveau 4 capaciteiten hebt, that’s it. In de diersector kom je er niet veel verder mee. Ik wil een andere opleiding gaan doen zodra deze weer starten. In de tussentijd wil ik doorgaan met mijn rijlessen, mijn rijbewijs halen en in die tijd heb ik verzekerd een fulltime baan bij mijn huidige werkplek.

Nu wil ik alleen de 2 jaar die ik heb gedaan niet weggooien. Ik heb me namelijk het apezuur gewerkt, heel erg zitten stressen en heel goed geleerd om de, ook nog bovengemiddelde punten te halen die ik de afgelopen 2 jaar behaald heb. Alleen wat zijn dan mijn opties?

Ik hoop dat iemand mij hier meer oer kan vertellen. Mijn ouders, omgeving en ik zelf kom er totaal niet uit…

Alvast bedankt, ook voor het lezen! :slightly_smiling_face:

Kan je meer uitleggen wat je precies wilt, of wat voor een opties je verwacht? Geef eens voorbeelden?

Misschien dat bepaalde dingen vrijstelling kunnen geven bij een nieuwe opleiding.
Het andere wat je zou kunnen doen is toch de opleiding afmaken en doorstromen naar HBO

Ik heb gevraagd of ik een niveau 3 diploma kan krijgen, dat was een optie. Maar as ik erover nadenk, heb je tegenwoordig een niveau 4 diploma nodig willen ze je überhaupt een kans geven in de maatschappij…

In de tijd dat ik aan een andere opleiding begin zijn we al zo’n jaar verder, verwacht ik… Zou ik dan nog vrijstelling of iets vergelijkbaars kunnen krijgen?

De opleiding zelf wil ik niet afmaken :slightly_smiling_face:

En wat ik graag wil: Stoppen met de opleiding, mijn rijbewijs halen en fulltime werken tot ik zo snel mogelijk de nieuwe opleiding kan beginnen. De tijd die hiertussen zit moet ik ook gebruiken om over mijn toekomst na te denken. Ik weet alles heel zeker, behalve wat voor opleiding ik naast dierverzorging zou willen doen…

Ik zou hem afmaken en dan een hbo studie gaan doen. Met hbo kun je alle kanten op. 9 van de 10 keer heb je bij een hbo studie niveau 4 nodig en verder dan dat kijken ze niet.

Kan je niet versnellen? Stoppen met een studie brengt financiële kosten met zich mee. Als je versneld heb je toch niveau 4 en kan je bij je ‘zekere’ baan aan het werk. Want een baan is tegenwoordig niet meer zo zeker

Maar wat voor nieuwe opleiding wil je dan gaan doen? Ik zou het ook afmaken en door naar het HBO gaan. Daar heb je ook meer werk aan, en dat kan jij denk ik (opgemaakt uit je woorden) wel gebruiken.

Dit idd. Stel je gaat weer een andere opleiding volgen, dan ben je weer 3/4 jaar verder en kun je dan pas naar het hbo. Wanneer je hem nu afmaakt, versneld of niet, dan ben je 1/2 jaar verder en kun je naar het hbo. Daar heb je meer aan dan aan een mbo4 diploma zoals je zelf al zegt.

Ik zou ook doorgaan, zonde van de afgelopen twee jaar. Zeker als je zo hard hebt gewerkt. Op welke school zit je als ik vragen mag?

Ik zou ook doorgaan. Sowieso niet voor niveau 3 gaan want daar kun je dan helemaal niets mee in dit geval. En inderdaad, in die tijd dat je zou gaan werken en je rijbewijs wil halen, ben je zo 1.5 jaar verder en kun je net zo goed dit afmaken. Ik snap je heel goed hoor dat je wil stoppen, maar denk goed aan je toekomst!

Ik zou ook echt doorgaan. Vooral ook omdat je aangeeft dat werken met dieren echt je passie is. Als je doorgaat, kun je gewoon door naar HBO, heb je baankans en zit je in de sector die je leuk vindt. Dan is het nu nog even doorzetten, maar dan heb je later wel wat. Het is écht doodzonde om je twee jaar weg te gooien. Mijn tip is echt om er wat van te maken.

Hier ben ik het inderdaad mee eens!