Spitzen

Hallo allemaal. Ik zit nu al vier jaar op spitzen. En ik kan er nog steeds niet goed op dansen. Ik ben nu ook thuis aan het oefenen maar het lukt gewoon echt niet. Ik kan er gewoon niet goed op dansen. Ik gebruik ook al mijn spierkracht maar ik hou het gewoon niet vol. Ik ben nu ook de hele vakantie aan het oefenen en binnenkort hebben we een voorstelling. En de docent zegt dan wie er op spitzen mogen dansen bij de voorstelling en ik wil zo graag. Heeft iemand tips hiervoor?

Werk aan de kracht van je voeten op je gewone schoenen, werk veel aan je techniek ook zonder spitzen. Als je merkt dat dat goed gaat ga je het toepassen met spitzen aan. Ik weet alleen niet hoeveel tijd je nog hebt, je mag me altijd een bericht sturen met vragen !

Als je oefent, doe je dan echt gericht techniekoefeningen of sta je er maar een beetje op en probeer je te dansen? Op internet staan echt heel veel goede oefeningen!
Verder is dit misschien een beetje overbodig, maar heb je je spitzen wel echt laten opmeten dat ze echt bij jou passen? Bij mij zat iemand op ballet die haar spitzen gewoon ergens besteld had, en die achteraf veel te klein waren. Ja, dan ga je er ook niet goed op dansen.
Heel erg aan je techniek werken, op spitzen, maar zeker ook zonder spitzen! Maar overdrijf niet met oefenen, het is erg zwaar voor je voeten en elke dag uren oefenen is echt niet best voor ze.

[quote author=Annaah! link=topic=417063.msg277578544#msg277578544 date=1483203015]
Als je oefent, doe je dan echt gericht techniekoefeningen of sta je er maar een beetje op en probeer je te dansen?

Allebei een beetje. Ik oefen vooral piqué en pirouettes( ik weet niet of je het zo schrijft maar oké) want daar heb ik veel moeite mee op de spits. en verder oefen ik combinaties uit de les vooral de stukken die lastig zijn op de spits herhaal ik vaak.

Vraag anders aan je docent wat zij handige oefeningen vind voor jou. Ik had (en heb) ook veel last, vooral nadat ik een tijdje was uitgeschakeld omdat ik de ziekte van Pfeiffer had, daardoor raakte ik ook veel kracht kwijt.
Als je thuis oefent doe dan een goede opwarming en doe anders wat simpele oefeningetjes!
Vraag aan je docent ook of je in de les misschien andere oefeningen mag krijgen of wat meer aandacht. Heb je inderdaad wel de goede maat? Spitzen moeten op de millimeter goed zitten. Alvast succes!

Eerst vooral beginnen aan de barre met veel duwen (teen naar voren), hierdoor worden je spitzen flexibeler. Dat heeft mij al heel erg geholpen.
Verder helpt het ook om veel door de zaal te lopen op spitzen.
Succes!

Edit: Let inderdaad goed op de maat! Je kan beter iets te grote spitzen hebben, die je op kan vullen met wol dan te kleine spitzen.

Ligt het probleem bij je flexibiliteit of bij je kracht? Kun je je voet wel helemaal doorstrekken?
Je zegt dat je het niet volhoudt, maar dit zou ook te maken kunnen hebben met het niet goed doorstrekken van je enkels, waardoor je gaat ‘hangen’ in je spitzen: dit kost je heel veel kracht!
Als je het idee hebt dat je enkels wel lenig genoeg zijn, dan zou ik vooral heel veel en heel langzame relevés oefenen. Hoe langzamer, hoe beter! Het liefst met je spitzen aan, zodat je extra weerstand hebt.
Verder zou het nog kunnen liggen aan de spierkracht van je benen. Je kunt supersterke enkels hebben, maar als je beenspieren niet sterk genoeg zijn, is spitzen alsnog zwaar. Ik zou dus ook zeker wat spierversterkende oefeningen voor je benen gaan doen!
En zoals boven mij al gezegd, kan het ook gewoon komen doordat je niet de juiste spitzen hebt. Maar als je ze in een professionele winkel hebt gekocht, mag dit eigenlijk geen probleem zijn.

Dit zou het ook kunnen zijn maar als je voet niet helemaal kan strekken mag Ne Volgensmij ook niet op spitzen dansen. Maar het kan ook aan mij liggen een meisje uit mijn dans groep die point haar voet niet goed dus mag ze niet op spitzen.

Klopt, als het goed is word je ook gekeurd bij een fysiotherapeut, maar ik weet niet of dit bij TS ook gebeurd is?

Nee bij mij niet toen ik twaalf was mocht mijn hele groep gewoon op spitzen. Ze keken bij niemand echt of ze er wel geschikt voor zijn. Ze kijken wel altijd bij leerlingen voorstellingen wie er dan op spitzen mag dansen.