Spitzen

Héé, ik wil graag spitzen kopen alleen bijna overal staat :‘niet kopen zonder advies van docent’.
Ik zelf heb ongeveer zo een 3 jaar onder ballet gezeten dus, zou het dan wel mogen of niet?

Waarom wil je ze kopen dan?

Ik ben dol op spitzen en ik wil er graag mee dansen.

Hoe kan je er dol op zijn als je ze niet hebt en niet eens weet of je er wel mag/kan dansen?

Om over iets dol op te zijn hoef je niet perse het hebben of kunnen :wink:)

je zit niet ‘‘onder’’ ballet, je zit óp ballet.

Ik denk dat je een geromantiseerd beeld van spitzen hebt, die dingen zijn erg pijnlijk.

Dan koop je ze, ga je er mee dansen en help je je voeten/enkels naar de klote.
:’) van mij mag je, niet mijn probleem

Het kan onder en op zijn dat heeft met de provincies te maken waar je woont.
Mijn taalkennis is vrij goed en dat was niet een antwoord op me vraag.

Btw. ik weet wel hoe je er op moet dansen.
Alleen het probleem was ik zit niet meer onder ballet.

ik heb lang aan ballet gedaan, toen mijn lerares vond dat ik aan spitzen toe was, gaf ze dit aan. Het is echt verstandig om advies aan je lerares te vragen. Als je ze dan al krijgt, zou ik zeker niet er zelf op gaan oefenen, hierbij heb je echt wel begeleiding nodig van iemand die weet wat ze doet, straks leer je het jezelf inderdaad verkeerd aan en dat is niet fijn. Spitzen zijn sowieso niet super fijn. ze kunnen behoorlijk pijn doen, maar het is wel heel mooi <3

hoe wil je dan goed op spitzen gaan dansen?

Mja, wanneer wil je ze aandoen dan? Ik zou het echt sterk afraden om ze te kopen.

Dat weet ik wel maak je geen zorgen :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

Waarom vraag je hier advies als je het toch al van plan bent?

hoe weet je hoe je er op moet dansen? maar als jij het zegt geloof ik je(:
Toch zou ik er nog een keer over na denken om ze te kopen, ze zijn behoorlijk duur als je mooie wilt hebben, en als je ze alleen voor de lol koopt en niet voor les of een voorstelling is dat misschien wel zonde van je geld?

Het ligt er altijd aan of je zwakke enkels hebt. Drie jaar is best veel, maar ik zou het toch nog even navragen bij je dansdocente.

Hoe oud ben je en hoe oud was je toen je op ballet zat?
Het draait er vooral om dat je spieren/enkels sterk genoeg zijn, en daar moet je voor trainen. En als het even kan moet je ook volgroeid zijn (ik weet dat er heel veel danseressen al op best jonge leeftijd op spitzen dansen, maar mijn lerares raadde dat altijd af ivm blessures/vergroeiingen waar je nooit meer vanaf komt)
Als je nu net gestopt bent met ballet en je spieren zijn nog net zo sterk is het niet handig om het zonder les te doen, maar het zou in theorie kunnen. Als je langer dan een halfjaar niet geballet hebt is je spierkracht al in zoverre afgenomen dat je het gewoon niet moet doen.

Overigens vind ik het sowieso geen goed plan, maar uit je reacties blijkt duidelijk dat je al zeker weet dat je het gaat doen. Ik hoop dat je wel voorzichtig bent!

Precies dit, je moet er mee oppassen! Anders kunnen je enkels nooit meer de oude worden. Ik hoop dat je weet wat je doet!!