Spiraaltje

K zou graag ervaringen horen :slightly_smiling_face: K twijfel erg over wat voor vorm van anticonceptie k wil gebruiken… momenteel gebruik k alleen condooms, maar wil daar vanaf als mn vriend op soa’s is getest. De pil heeft flink wat bijwerkingen als moodswings en je wordt er vaak dikker van waar ik niet op zit te wachten :slightly_smiling_face: T liefst zou k een koperspiraaltje nemen, maar ben lichtelijk benauwd over het plaatsen/verwijderen :stuck_out_tongue: dus zijn er ervaringen?

Vaak geven ze pas een spiraaltje aan vrouwen die al een kind hebben gebaard :wink:
Omdat je baarmoeder het spiraaltje anders uit wil stoten (opeens een vreemd ding in je baarmoeder), wat hevige buikkrampen kan veroorzaken :wink:

Zelf ben ik van de pil overgestapt op de nuvaring ivm moodswings, die bevat ook een stuk minder hormonen :slightly_smiling_face:

Spiraaltje heeft volgens mij meer hormonen dan de pil (toch?) Of was dat de prikpil. XD

In ieder geval heb ik een hele lichtte pil de Yaz 24+4, en ik ben geen kilo aan gekomen, en hij werkt perfect (en onverzichtelijk)

ik zou ook wel de nuvaring willen:)

Bedankt voor de reacties!

@ Juicy_x: van de nuvaring zeggen ze dat je die soms voelt zitten? Klopt dat?

@ LiesONY: k geloof niet dat het spiraaltje meer hormonen bevat :stuck_out_tongue: maar dat weet k niet zeker. Misschien binnenkort eens naar de dokter om er over te praten :slightly_smiling_face: Helpt zo’n lichte pil ook als je zwaarder ongesteld bent?

Pil is idd bij iedere pil anders. Ik heb nooit last van moodswings en ben geen grammetje aangekomen. En als het goed is begint iedereen met een lichte pil… volgensmij.

Vriendin van mij heeft het gehad en vond het behoorlijk pijnlijk. Vooral het lopen etc daarna. Bovendien mag je een aantal dagen niet tillen, bukken, sporten en seks hebben.

Ik heb zelf sinds 3 maanden een koperspiraaltje :slightly_smiling_face:.
Dit om dezelfde redenen als jou. De pil heeft naar m’n zin veelste veel bijwerkingen.
Je hebt 2 soorten spiraaltjes. Een koperspiraaltje en een Mirena spiraaltje.
In een koperspiraaltje zitten helemaal geen hormonen. In een Mirena spiraaltje zitten wel een paar hormonen, maar ook bijna niets.

Bij mij deed het plaatsen echt ongelofelijk veel pijn, en ik heb echt 1 week lang op pijnstillers geleeft omdat ik super veel buikpijn had.
Na die week heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad en ik merk ook niet dat hij er zit. Wel ben ik erger en langer ongesteld.
Maar ik heb zeker geen spijt dat ik hem heb genomen! Over 5 jaar hoef ik pas weer een nieuwe te laten plaatsen, dus ik hoef 5 jaar lang nergens aan te denken :wink:

Hmm lastig… k ben al vrij zwaar ongesteld dus als k nog zwaarder ongesteld word kan k de hele dag op de wc gaan zitten. Hmm hier moet k nog eens goed over nadenken :slightly_smiling_face: De nuvaring lijkt me ook wel een uitkomst… denk denk…

Ik heb geen spiraaltje, maar ik heb het een jaar geleden wel overwogen. Ik heb er ook met de dokter over gepraat en die had het me afgeraden. Vooral om mijn reden; ik wilde een tweede anticonceptiemiddel naast de pil. Met hormoonspiraaltje mag dit niet omdat je dan teveel hormonen binnen krijgt. Koperspiraaltje schijnt pijnlijker te zijn. Andere reden dat hij het geen goed idee vond was omdat ik jong was en nog niet zwanger ben geweest. Er waren allerlei bijwerkingen die mogelijk tot mindere vruchtbaarheid konden leiden. Verder kan het zijn dat dat spiraaltje niet goed is geplaatst of verschuift zonder dat je er iets van merkt en dat je dus alsnog niet beschermd meer bent.

Nah, het was iig geen anticonceptie voro mij

Op de bijsluiter staat dat als je m voelt zitten je hem er gewoon iets dieper in moeten drukken, net als een tampon :wink:
Alleen je bedpartner voelt m waarschijnlijk wel zitten. Je kan hem er voor de seks dan even uithalen, mits je de ring weer binnen 3 uur terugplaatst.

Over de lichte pil: Die werken wel minder goed als anticonceptie, houdt daar rekening mee!

Als je al zwaar ongesteld bent zou ik geen koperspiraaltje plaatsen, gezien het daarvan erger wordt.
Ik was ook zwaar ongsteld, bloedde hevig en had veel bijwerkingen waaronder zelfs ijzertekort door het vele bloedverlies. Ik heb een Mirena laten plaatsen en ik ben zeer tevreden eigenlijk. Het helpt daarmee geweldig. Voor mij voelde ik van het plaatsen echt helemaal niks, ze gaven mij een pilletje om de baarmoedermond te verslappen en ik moest zelf een pijnstiller nemen. Als je ontspant gaat helemaal goed, dat is gewoon het belangrijkste.
Ik ben er zelf heel tevreden mee (alhoewel ik gister voor de eerste keer 1 dagje een beetje last had van mijn ongesteldheid), ben ook nog steeds niet zwanger dus :’).

Neem de Gynefix! Dat is een koperspiraal die word vastgehecht aan je baarmoeder. Ik was onder narcose maar je kan het ook gewoon bij de huisarts laten plaatsen. Ideaal!

GyneFix® is een ultra klein koperhoudend “spiraaltje” met een werkingsduur van vijf jaar en biedt een veiligheid van bijna 100%. Het is kleiner dan alle andere spiraaltjes. Hoe kleiner, hoe beter verdragen en hoe minder de menstruaties beinvloed worden. Met het kleine GyneFix® spiraaltje is er geen noemenswaardige toename van het menstrueel bloedverlies wat met andere koperhoudende spiraaltjes dikwijls leidt tot wegname van het middel.

De voornaamste voordelen van GyneFix® zijn:
Minstens even doeltreffend als de pil
Goed verdragen en bijna geen bijwerkingen
Klein en flexibel en daardoor comfortabel
Vermeerdert het menstrueel bloedverlies niet
Geschikt voor alle vrouwen van elke leeftijd, ook voor jonge vrouwen met een kleine baarmoeder
Kan ononderbroken in de baarmoeder blijven gedurende 5 jaar
Gemakkelijk in te brengen en te verwijderen*
Geen herstelfase na de plaatsing
Niet-hormonaal dus geen verstoring van het natuurlijk evenwicht
De vruchtbaarheid is na de verwijdering onmiddellijk hersteld

• GyneFix® kan het best door een speciaal hiertoe opgeleide dokter geplaatst worden, zie verkrijgbaarheid
    De bescherming van GyneFix® is hoger dan die van de klassieke spiraaltjes.

GyneFix® is in de praktijk veiliger dan de pil (0,1 tot 0,5% zwangerschappen met GyneFix® tegen 5% gemiddeld bij typisch gebruik van de pil na 1 jaar gebruik).

Anders klik je even hier: http://www.wildemeersch.com/ned/gynefix/

En het voornaamste voordeel: GEEN HORMONEN MEER :grinning:

ik heb zelf de mirena, maar in tegenstelling tot wat mensen hierboven beweren, bevat deze dezelfde hormonen als de pil! en je zult dus ongeveer dezelfde bijwerkingen krijgen. nadeel aan een koperspiraaltje is dan weer dat je heftiger ongesteld kunt worden.

ik heb zelf jaren aan de pil gezeten en heb nu sinds een half jaar ongeveer een spiraaltje, en het bevalt me ontzettend goed. de bijwerkingen vallen heeel erg mee, bij de pil had ik trouwens ook bijna nergens last van. en het is natuurlijk super dat je zo’n ding 5 jaar mag laten zitten!

Ik gebruik zelf de nuvaring, vanwege makkelijker gebruik dan de pil.

Als je door de pil veel moodswings hebt, kun je een aantal dingen overwegen.

• koperspiraal → geen hormonen, maar je slijmvlies wordt zodanig beinvloed dat er geen eitje in kan nestelen. Veel religieuze mensen zijn hiertegen, omdat je in principe wel “zwanger” wordt (eitje wordt bevrucht) maar afgestoten omdat het niet in kan nestelen.
  • mirenaspiraal → bevat dezelfde hormonen als de pil, maar in minder hoge concentraties. Heeft dezelfde werking dus, eisprong remmen en baarmoeder minder toegankelijk voor spermacellen, maar de bijwerkingen zijn minder.
  • prikpil → eens in drie maanden, zelfde werking als de pil, concentraties van de hormonen kan ik niks over zeggen.
  • implanon → klein staafje wat onder je huid gezet wordt. Kan 3 jaar blijven zitten, geeft minder hormonen af dan de pil, maar heeft dezelfde werking.
  • nuvaring → zelfde werking als de pil, mindere hoge concentratie hormonen. Die gebruik ik dus zelf, lekker handig niet meer elke dag een pilletje nemen. Je voelt m niet als je m goed plaatst.
  • hormoonpleister → elke week moet je een nieuwe plakken, werkt hetzelfde als de pil.
  • minipil → die slik je elke dag op een vast tijdstip (komt heel nauw!). Geeft minder bijwerkingen, bevat namelijk alleen progesteron en geen oestrogeen.

Je hebt ook nog andere anticonceptie methoden, zoals een pessarium met zaaddodend middel, maar dat moet je elke vrijpartij opnieuw inbrengen.

oh ik lees net dat je bang bent voor de bijwerkingen van de pil: die bijwerkingen krijgt niet iedereen he! ik heb zelf de pil 2 jaar geslikt en heb nergens last van gehad, geen moodswings, geen extra kilo’s, mijn vreetbuien waren hetzelfde als daarvoor en mn puistjes werden alleen minder. Verschilt dus per persoon, de pil maakte mijn cyclus alleen maar fijner :wink:

Handig overzichtje dit! Bedankt :slightly_smiling_face:

Dit is een veelvoorkomende misvatting
Een koperspiraal is GEEN ABORTIFACIENS → dat betekent dat het niet werkt door het voorkomen van innesteling van een embryo (en zo dus feitelijk een abortus veroorzaakt)
Het koper in het spiraal werkt in de eerste plaats zaaddodend. Dus geraken de spermacellen niet bij de eicel. Pas als deze eerste barrière niet gewerkt heeft zal er uitzonderlijk mss toch een bevruchting kunnen plaatsvinden, maar die geraakt niet tot in de baarmoeder vanwege een veranderde beweeglijkheid in de eileider en als hij er toch geraakt is het weefsel van de baarmoeder zodanig veranderd dat het niet kan innestelen.

Dus je hebt 3 ingebouwde veiligheden zeg maar.

Daarnaast is nog geen kinderen gebaard hebben geen reden om niet aan een spiraal te mogen. Als de baarmoederhals nog te nauw is (wat zogezegd te reden is) kan men dit tegenwoordig makkelijk oplossen. Ten eerste kan je het spiraal best laten plaatsen TIJDENS je menstruatie, dan staat die hals meer open, als het dan nog niet lukt kunnen ze hem wat meer doen openstaan. Dit doet nogal wat pijn, maar je kan gewoon verdoving vragen aan je arts, bespreek dit best van tevoren.

Same, ben er echt heel tevreden over. Ik was ook echt bang voor de bijwerkingen, maar heb nergens last van. (ofja, m’n puistjes zijn er van weg gegaan, maar dat vind ik geen erge bijwerking!)

van spiraaltje kan je ontstekingen krijgen en het doet best pijn. maar beter gebruik je gewoon de pil.

evra pleister misschien iets voor jou?
een pleister die plak je op je arm, om de week een nieuwe die geven hormonen af, bijwerkingen weet ik niet.
ik moest een werkstuk voorbehoedsmiddelen maken op school