Spiraaltje

Hey meiden!

Ik zit er aan te denken om een spiraaltje te nemen om verschillende redenen. Ik ben 16 jaar, dus eigenlijk nog best wel jong voor een spiraaltje. Ik ben naar de huisarts geweest en die zei dat het zeker mogelijk is om er één te plaatsen. Er zit echter een grote maar aan. Als je zo jong bent heb je de kans dat je een baarmoederontsteking krijgt met mogelijk onvruchtbaarheid als gevolg. Zeker iets om even over na te denken dus.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een spiraaltje. Welke soort hebben jullie? (Ik zit zelf te denken aan de mirena) Hoe oud was je toen je hem liet zetten, deed het inbrengen pijn en hebben jullie vervelende bijwerkingen?

Alvast heeel erg bedankt voor het reageren!

Liefs

Ik was 20, koperspiraal, zetten was vreselijk want ik had vooraf geen pijnstiller genomen en was niet ongesteld tijdens het zetten. Na 3 maanden eruit laten halen omdat ik bleef bloeden (gewoon volledig ongesteld, niet wat drupjes ofzo) en vreselijke krampen had. Het schijnt dat als je van jezelf een heftige menstruatie hebt, die met koperspiraal nog heftiger wordt. Nou dat klopte bij mij dus inderdaad.

Waarom wil je precies een spiraal? Misschien zijn er wel andere anticonceptiemiddelen die beter bij je passen.

Bij de pil moet je elke dag er aan denken dat je hem slikt. Ik vind dat echt vervelend. Maar de grootste reden waarom ik van de pil af wil is omdat ik best wel ben aangekomen terwijl ik niet anders ben gaan eten. Ook voel ik me door de pil af en toe echt verschrikkelijk en zit ik niet lekker meer in mijn vel. Ik weet dat je voor het eerste punt bijvoorbeeld de prikpil kunt hebben, maar dan zit je dus weer met die hormonen. En voor het laatste punt kun je een andere pil proberen, maar dan zit je weer met dat je er elke dag aan moet denken. In een spiraaltje zitten veel minder hormonen en je hoeft nergens meer aan te denken! Dat lijkt me juist zo fijn

Gelukkig ben ik nooit zo heftig ongesteld, dus dat zit dan gelukkig weer mee. En als ik een spiraal neem denk ik dat ik toch wel voor de mirena ga.

Bedankt voor jullie reactie (:

Ik heb twee weken geleden een spiraaltje voor 3 jaar laten plaatsen daar ik erg veel last heb van mijn maandstonden en ik dat niet langer zo kon combineren met mijn werk. Daarnaast werkte het doornemen van mijn pil ook niet meer, ik kreeg steeds tussenbloedingen.
Ik heb het op aanraden van de gynaecoloog onder verdoving laten plaatsen. Hij zei dat het nogal veel pijn kon doen gezien het feit dat ik nog geen kinderen kreeg.
Het is moeilijk om nu al een goede ervaring neer te zetten maar ik heb bijna geen pijn gehad en heb nu pas een paar dagen wat druppeltjes bloedverlies. Er werd mij gezegd dat dit ongeveer 2 maanden nodig heeft ter gewenning en tot nu toe ben ik echt heel erg tevreden.

Okee dat is fijn om te horen! Zou ik mogen vragen hoe oud je nu bent? En welke soort heb je laten zetten?

Je mag me altijd noten als je vragen hebt.
Ik ben 22 jaar en ik heb het “kleine zusje” van Mirena laten plaatsen en die noemt Jaydess. Deze wordt blijkbaar vaker gebruikt voor jong volwassenen.

NB: ik zou wel even navragen of de plaatsing eventueel is opgenomen in je hospitalisatieverzekering. Want ik heb het spiraaltje zelf 150 euro betaald. Echter was anticonceptie bij mij uitgesloten dus ik heb het zelf volledig moeten betalen…

Heb Jaydess even gegoogeld en ik zal er naar vragen bij de huisarts. Als ik nog meer vragen heb stuur ik je wel een note. Dankjewel! (:

Even een toevoeging, uncommonhearts is belgisch, volgens mij kun je in nederland niet een spiraaltje onder verdoving laten plaatsen.

^ Oh excuseer dat wist ik niet. Ben een vlaming inderdaad, ben ik vergeten te zeggen… Bedankt!

Hopelijk vind je iets wat bij je past.

Sorry dat ik er ook even bijkom, maar ik wil ook al enige tijd een spiraaltje, alleen wou ik dit enkel onder volledige verdoving. Is dit wat ze bij jou hebben gedaan Uncommonhearts? Dus niet gewoon een roesje of plaatselijke verdoving, maar volledig onder? Want dan ga ik het zsm. laten doen. (Ben ook Belg.)

Ja klopt ^
Tijdens de consultatie gaf hij me de keuze. Hij zei dat hij het vaakst jonge mensen zonder kinderen onder volledige verdoving een spiraaltje plaatst. Gewoon om de pijn tegen te gaan.
Het was zo voorbij. Ik werd opgehaald en na drie kwartier werd ik wakker op de ontwakingsruimte. Ik moest een boterham kunnen eten en wat kunnen drinken en vervolgens mocht ik naar huis.
Ik heb zelf enorm gesukkeld altijd met mijn pil en als dit werkt is het zo een enorme verademing volgens mij. Vandaar dat ik hier ook voor gekozen heb.
Je moet natuurlijk wel nog overleggen welk spiraaltje het best bij je situatie past.

Bedankt! Dat wordt even doorbijten dan. (:

Maar waarom?
Ik heb het zonder pijnstiller laten zetten (dus ook geen ibuprofen oid van tevoren) en dat was niet heel prettig, maar de pijn na de tijd is erger dan de pijn tijdens het zetten hoor. Dus tenzij je een hele lage pijngrens hebt, zou ik echt niet door al die moeite gaan van een volledige narcose.

Gewoon 2 ibuprofen nemen van tevoren en zorgen dat je ongesteld bent als hij wordt gezet.

ik ga dit volgen
over 2 weken heb ik een echo om te kijken waar mijn hevige bloedingen vandaan komen. Ik ben nu namelijk al 3 maanden non stop ongesteld en op aanraden van de huisarts komt er ook waarschijnlijk een spiraal.
Mijn moeder gaat mee naar de echo en ik wil idd ook weten wat de ervaringen zijn en waar ik nog extra naar moet vragen :cold_sweat:

Ik heb ook een spiraal laten zetten, van tevoren een heleboel pijnstillers geslikt. En ik kreeg een plaatselijke verdoving, dus niet je hele lichaam, maar alleen de baarmoeder zelf!
Ik vond het heel erg meevallen!

Ik heb nu iets meer dan een jaar mijn spiraaltje. Ik heb deze laten zetten zonder pijnstillers of verdoving. Wel was ik op het moment van het plaatsen ongesteld waardoor het plaatsen makkelijker is. Wanneer je, je goed ontspant valt de pijn op zich mee, al verschilt dat natuurlijk wel van persoon tot persoon. Ik kan niet zeggen dat ik het aangenaam vond en zie er ook redelijk tegenop om hem te vervangen over iets meer dan drie jaar maar heb het er zeker voor over. Het geeft mij nu zoveel meer vrijheid en bijna alle ongemakken die ik had toen ik de pil slikte zijn weg. Twee maanden na het plaatsen is bij mij het bloeden gestopt en sinds dien ben ik niet meer ongesteld geweest.

Het plaatsen van een mirena spiraal is prima te zetten zonder narcose of verdoving wanneer je een hoge pijngrens hebt. Overleg goed met je huisarts en heel veel succes/sterkte