Spiraaltje

Hey meiden!

Ik zit er aan te denken om een spiraaltje te nemen om verschillende redenen. Ik ben 16 jaar, dus eigenlijk nog best wel jong voor een spiraaltje. Ik ben naar de huisarts geweest en die zei dat het zeker mogelijk is om er één te plaatsen. Er zit echter een grote maar aan. Als je zo jong bent heb je de kans dat je een baarmoederontsteking krijgt met mogelijk onvruchtbaarheid als gevolg. Zeker iets om even over na te denken dus.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een spiraaltje. Welke soort hebben jullie? (Ik zit zelf te denken aan de mirena) Hoe oud was je toen je hem liet zetten, deed het inbrengen pijn en hebben jullie vervelende bijwerkingen?

Alvast heeel erg bedankt voor het reageren!

Liefs

Ik was 20, koperspiraal, zetten was vreselijk want ik had vooraf geen pijnstiller genomen en was niet ongesteld tijdens het zetten. Na 3 maanden eruit laten halen omdat ik bleef bloeden (gewoon volledig ongesteld, niet wat drupjes ofzo) en vreselijke krampen had. Het schijnt dat als je van jezelf een heftige menstruatie hebt, die met koperspiraal nog heftiger wordt. Nou dat klopte bij mij dus inderdaad.

Waarom wil je precies een spiraal? Misschien zijn er wel andere anticonceptiemiddelen die beter bij je passen.

Bij de pil moet je elke dag er aan denken dat je hem slikt. Ik vind dat echt vervelend. Maar de grootste reden waarom ik van de pil af wil is omdat ik best wel ben aangekomen terwijl ik niet anders ben gaan eten. Ook voel ik me door de pil af en toe echt verschrikkelijk en zit ik niet lekker meer in mijn vel. Ik weet dat je voor het eerste punt bijvoorbeeld de prikpil kunt hebben, maar dan zit je dus weer met die hormonen. En voor het laatste punt kun je een andere pil proberen, maar dan zit je weer met dat je er elke dag aan moet denken. In een spiraaltje zitten veel minder hormonen en je hoeft nergens meer aan te denken! Dat lijkt me juist zo fijn