spiraaltje op jonge leeftijd?

Hey meiden,
De titel verklapt het al een beetje, wat is de minimum leeftijd voor een spiraaltje? Ik ben 16 en ik zit eraan te denken om een spiraaltje in te laten brengen maar kan dat op 16 jarige leeftijd en is dat op zo’n jonge leeftijd wel goed?

Alvast bedankt voor de reacties.

Kan gewoon, ik heb er 1 sinds mijn 17de.

Volgens mij moet je ongeveer volgroeid zijn. En misschien zal je huisarts je doorsturen naar een gynaecoloog om hem te zetten.
Waarom kies je direct voor een spiraaltje? Het zetten is best heftig namelijk.

Ik vind de pil slikken echt helemaal niks en ik kan ook heel lastig pillen slikken hoe klein ze ook zijn ik krijg ze lastig door me keel en een spiraaltje lijkt me ideaal, hoef bijv. voorlopig nog geen kinderen en hoef niet bang te zijn dat ik zwanger raak etc.

ah op die manier. Ik zou dan overleggen met je huisarts. Wel pijnstillers nemen voor het zetten.

Het spiraal laten zetten is geen pretje, dat moet je je wel beseffen.
Eerst ging de HA het doen, dat lukte niet en toen moest ik als nog naar de gynaecoloog.
Wat wel fijn is is dat je veel minder hormonen binnen krijgt, je hoeft er niet aan te denken (behalve als je tegen de vijf jaar zit natuurlijk)

En persoonlijk nadeel voor mij; ik heb ruim een half jaar na het zetten dagelijks licht gebloed, nu was m’n cyclus sws al naar de klote. Maar het komt wel vaker voor. Ik krijg nu ook hele zware menstruatie om de maand.

Maar bij een aantal vrouwen blijft hij uit en de meeste wordt hij lichter. Dit is gewoon afwachten, je kan niet van te voren vertellen hoe het uitgaat pakken voor je.

Als ik vragen mag heb je een mirena spiraal of een koper spiraal. Ik heb namelijk een mirena de eerste 5 weken waren een hel met veel buikpijn en bloedverlies. Echter nu bijna een jaar veder ben ik niet meer ongesteld geweest en ben ik heel erg blij met mijn keuze.