Spiraaltje of niet?

Dag meiden,

Op dit moment ben ik al zo’n jaar aan de pil omdat ik na een rugoperatie zeer onregelmatig menstrueerde. Bevalt me op zich prima, maar ik zou eigenlijk toch wel graag een spiraaltje laten zetten binnenkort. Ik ben nu immers nog jong en weet dat ik op korte termijn geen kinderen wil. Omdat ik op kamers ga wonen in de zomer, laat ik het spiraaltje liever zetten door de dokter die ik ken hier in het dorp. Bovendien vind ik het geen prettig idee dat de hormonen van de pil door heel je lichaam gaan.

Echter, ik ben heel bang dat het zetten van het spiraaltje fout gaat. Ik ben nog maagd en heb slechte (pijnlijke) ervaringen met het inbrengen van een tampon. Ik ben wel eens bang dat ik vaginisme heb, maar omdat ik nog niet seksueel actief ben en ik nooit een tampon in doe, weet ik dat niet echt.
Maar het lijkt me ontzettend gênant als de dokter het spiraaltje niet kan zetten… Daarnaast ben ik ook heel bang om aan te komen. Er zijn ook een aantal kilo’s bijgekomen nadat ik begon met het slikken van de pil en ik wil absoluut niet dat dat er meer worden.

Wat vinden jullie?

Ik neem geen spiraaltje omdat ik de controle wil hebben over mijn menstruatie en juist geen spiraaltje in mijn lichaam wil. Ik zou overleggen met je huisarts wat op dit moment de beste anticonceptie is voor jou.

Goed punt, ook al vind ik een spiraaltje dan ergens nog ‘natuurlijker’ dan pil… (Niet echt heel natuurlijk uiteraard, maar goed.) Bedankt! :slightly_smiling_face:

Ik ben 18 en heb wel een spiraaltje en het bevalt me eigenlijk prima… Het zetten was totaal niet fijn maar ik heb nu echt nergens last van. Voordat je het spiraaltje laat zetten moet er sowieso een uitstrijkje gemaakt worden en dit kan je ongeveer vergelijken met het zetten van een spiraaltje. Als ik jou was zou ik gewoon naar de dokter gaan en een afspraak maken om een uitstrijkje te maken en stel dit bevalt al niet ook geen spiraaltje nemen.

Voor iedereen is het laten zetten anders trouwens. Ik heb er ongeveer 3 dagen last van gehad en dan met name vlak na het zetten en de dag zelf. Ik kon het een beetje vergelijken met hevige menstruatiepijn. Maar als je het zo bekijkt: 3 dagen tot een week last voor iets van 15 jaar… Is toch prima?

15 jaar? Mirena mag echt max 5 jaar blijven zitten.

De dokter controleert goed of jouw vagina geschikt is voor een spiraaltje, dus je hoeft er niet bang voor te zijn dat het niet past. En tja, spiraaltje is een van de meest veilige methodes. Dus voor de veiligheid hoef je niet te twijfelen, het is veiliger dan de pil.

Mijn stiefmoeder heeft er heel veel last van gehad, maar dat was las na het eerste half jaar, en mn vader is als ongelukje geboren door een spiraal, dus ik weet niet of dat de oude tijden waren, of dat die gewoon niet honderd procent vertrouwbaar is. Is een condoom, in combinatie met pil zo slecht? Je hebt ook prikpil hea, dan krijg je n staafje in je huid, waardoor je iets van n jar of vijf niet vruchtbaar bnt ofzo.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. De prikpil is een injectie in je bil of bovenarm, waarvoor je elke 3 maand terug moet naar de huisarts. Vergelijkbaar met hoe een vaccinatie gaat. Voordeel is dat je niet loopt te hannessen met pil vergeten/verkeerd gezet spiraaltje en dat je vrijwel niet meer ongesteld wordt. Nadeel is dat wanneer je slecht op de injectie reageert, je 3 maand moet wachten tot de dosis compleet uit je lichaam is verdwenen en het meer dan een jaar kan duren voor je weer compleet vruchtbaar bent

Het staafje waar je het over hebt is een anticonceptie staafje, deze wordt vaak met behulp van een soort spuitje in je bovenarm geplaatst waardoor je 5 jaar beschermd bent tegen zwangerschappen. Je kunt alleen je menstruatie niet regelen en soms verschuift het staafje in je arm waardoor het verwijderen van het staafje soms lastig kan zijn.

2 meiden in m’n klas hebben ook een spiraaltje. Ze zeggen dat het de dag zelf wel nog pijn doet maar ze anders geen klachten hebben… Ze hoeven nergens aan te denken en zijn voor 5 jaar safe…

Ik zou het persoonlijk niet doen omdat ik graag de controle heb over de pil en m’n menstruatie maar als je dan voor 5 jaar goed bent zou ik in jouw geval niet twijfelen. En de dokter zou idd wel kijken of een spiraaltje wel geschikt is voor je. Ik zou er eens over praten en eventueel een uitstrijkje laten nemen.

Succes!

Ja dit bedoel ik inderdaad ook hahaha… :cold_sweat:

Waarom stond er eerst een andere titel en is het veranderd in deze?
Is dit ook geen serieuze post?
Tsssssss.

Ik heb de mirena spiraal en kan het echt iedereen aanraden. Ik heb ook een aantal keer gehad dat het vrij pijn deed tijdens de seks, dus ik was mezelf ook helemaal gek aan het maken toen ik hem liet zetten (hoefde btw @een reactie hierboven helemaal geen uitstrijkje eerst te maken. Ze controleerde even en daarna zette ze hem gelijk)
Ja, het was even niet prettig, maar je gaat er niet dood aan. Ik had het zoveel erger verwacht. Even op je tanden bijten.

Ik ben niet aangekomen, en heb veel minder last van hormonen(reden dat ik voor een spiraal heb gekozen, kon niet tegen hormonen die in de pil stonden). Na een paar maanden werd ik al niet bijna niet meer ongesteld en nu naar iets meer dan een half jaar word ik helemaal niet meer ongesteld. Echt. Ideaal.

Ik geef de spiraal een dikke 10. Huppakee

Lees aub eerst de begintekst want dit heeft weinig met het topic te maken.

huh hoezo, het gaat toch over de spiraal?

Topictitel is veranderd en ook die tekst.
Er stond eerst heel wat anders wat niks met spiraaltje te maken heeft.
:sunglasses:

Huh, ik heb dit topic gemaakt op 13 april, en er verder niets meer aan veranderd of zo? Wat was er dan veranderd?

De vraag over het spiraaltje was overigens wel gewoon serieus, haha. :flushed:

Er stond eerst een hele andere titel boven.
En er had iemand gereageerd met nogal een rare post.
Die is verwijderd.
Slak had wel gelijk met haar reactie want dat had niks te doen met serieus zijn.
Ik heb die post gelezen en was nogal ja euhhhhh niet voor herhaling vatbaar.

Huh dit ja :'D
Volgens mij had ik toch iets heel anders geciteerd dan dat er nu staat.
Of ik ben helemaal gek aan het worden

Nee hoor je bent niet koekoek.
Alles is nog 100% bij je daar boven. :sunglasses:
Er stond indd heel wat anders.
Die post is verwijderd en waarschijnlijk verwisseld met deze.
Mijn reactie op die post is wel verwijderd.

Ah, op die fiets… Nou ja, ik heb iets gemist denk ik. Maar bedankt voor het reageren in ieder geval :’)