Mijn vriend en ik zijn 7 maanden samen. Hij is 21 en ik ben 19. In de zomervakantie ging het steeds slechter tussen zijn ouders en hem, het was nooit goed genoeg. Hij was op al zijn examens van hogeschool geslaagd, maar alsnog was het nog niet goed genoeg: het was ‘nipt’ volgens hen (ik vind een 12/20 niet nipt, maar oke). Ze maken allerlei rotopmerkingen zoals dat hij lelijk is en lui enzovoorts. Verder wordt zijn zus heel erg voorgetrokken. Als hij hen ermee confronteerde zei zijn moeder droog ‘men plaagt wat hij lief heeft’. Yeah right.
Al met al was de situatie op een bepaald moment zo slecht dat ik hem hem aangeboden om bij mij in te trekken. Ik woon zelf op kot, maar het is groot genoeg voor met twee. Hij bleef gewoonlijk ook al wel 3 keer per week slapen, zo veel verschil zou het niet maken.
We wonen nu ongeveer een maand samen, en het heeft ons niet veel goed gedaan. De eerste weken waren zalig, maar na 2 weken begonnen de ruzie’s. Continu op elkaars lip zitten is zo veel zwaarder dan ik had verwacht. Ik heb nauwelijks nog tijd waarin ik echt alleen ben en daardoor raak ik sneller geprikkeld. Ik vind bijvoorbeeld dat hij meer zou moeten doen in het huishouden, terwijl hij vindt dat hij meer dan genoeg doet. Onze relatie is nu zo wisselvallig, terwijl we vroeger bijna nooit problemen hadden. Het probleem is dat ik een beetje het gevoel heb dat ik ‘vast’ zit in de situatie, ik kan m namelijk moeilijk terug naar z’n ouders sturen.
Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Is het gewoon een kwestie van wennen of moeten we echt iets gaan veranderen?
Hij betaalt trouwens geen huur, maar betaalt wel bij voor boodschappen.