spieken of leren? :$

Hey!
Binnekort heb ik een paar erg belangrijke toetsen, ik heb geprobeerd te leren, maar ik weet niet precies hoe. Het wil elke keer maar niet in mijn hoofd dus misschien dat jullie een paar tips hebben? Ergens had ik iets gelezen over studentenhaver (??) Werkt dit?
Duss hebben jullie misschien een paar tips om goed te kunnen leren?
Of misschien goeie tips om te spieken? En moet ik spieken of leren wat is nou het beste?:face_with_raised_eyebrow:??
Gebruk je fantasie en geef me please tips!

Kuss! :flushed: :flushed:

Je hebt er veel meer aan om te leren, bij spieken hou je alleen maar jezelf voor de gek en zul je later ook niet ver mee komen. Verder leert iedereen op een andere manier het beste en het verschilt vaak ook per vak. Heb je al geprobeerd samenvattingen te maken, begrippenlijsten, kaartjes, wrts?

Ik zou niet gaan spieken, net zoals Fragile zegt, Daar kom je later helemaal niet verder mee, belangrijk is om nu te gaan leren.

Mijn vraag is eigenlijk: op welke manieren heb je geprobeerd om te leren? Als ik dat weet kan ik je waarschijnlijk beter helpen :slightly_smiling_face:

Dankjewel! Het gaat om de vak wiskunde… Ik ben er ontzettend slecht in en ik heb al een paar keer samevattingen proberen te maken maar het werkt niet :flushed: :flushed:

Bij wiskunde kan je beter oefenopgaven maken dan samenvattingen!

Neem ook de opgaven van het hoofdstuk door met de uitwerkingen erbij.

Zoals ik al zei, gaat het om de vak wiskunde :frowning_face:( ik heb samenvattingen geschreven maar het werkt niet bij mij. Bij andere vakken zoals talen heb ik wrts uitgeprobeerd, dat hielp wel maar dat gaat natuurlijk niet bij wiskunde! ):

Zal ik doen! Dankjewel :slightly_smiling_face:

Gouden tip bij wiskunde: vooral heeeel veel oefenen, oefenen en oefenen! Ga ik zelf ook wel eens de mist mee in :wink: Nog belangrijker dan het oefenen zelf is het nakijken van de opgaven. Precies zoals @NachoCheese al zegt :slightly_smiling_face:

Dankjewel, ik ga het uitproberen! hopen dat het me gaat lukken! :flushed:

Inderdaad heel veel oefenen, en misschien is het een tip om als je een fout maakt ernaast zetten bijvoorbeeld “Let op dit moet zo en zo” en daar een kader omheen maken met een markeerstift. Dit helpt mij altijd om nog even terug te kijken welke dingen ik fout deed en waar ik dus goed op moet letten bij het wiskunde proefwerk.

Wiskunde kun je niet leren, dan moet je snappen. Oefenen, oefenen en oefenen dus. En nee, spieken is nu niet bepaald een goede optie :wink:

Als je het niet snapt of moeilijk vind dan kan je toch hulp vragen? Met spieken schiet je niks op, je raakt er alleen maar in de problemen van (ik spreek uit ervaring.) Dus gewoon om hulp vragen als je het moeilijk vind.

Wiskunde is oefenen oefenen oefenen, maar ook goed nakijken en begrijpen waarom je iets goed of fout doet. Dus elke vraag die je nakijkt weer opnieuw doen en begrijpen waarom het zo moet.

Wiskunde is inderdaad oefenen. Je kunt de regels wel uit je hoofd gaan leren, maar als je niet snapt wat je precies doet gaat het kwartje nog steeds niet vallen.

Niet spieken! Uiteindelijk moet je er toch een keer examen in doen en dan krijg je echt de kans niet om te spieken. Wiskunde moet je inderdaad veel oefenen. Maak de huiswerkopgaven telkens goed en kijk ze goed na. Kijk waar het fout gaat. Wees ook niet bang om hulp te vragen aan de docent als je iets niet snapt. Je kunt ook je docent om tips vragen. Hij/zij is niet voor niets docent geworden. Op internet zijn ook extra oefeningen te vinden. Ik weet niet in welke klas je zit, maar je zou ook kunnen oefenen met oud-examens. Is er een specifiek onderdeel wat je niet goed snapt?
En als het na het oefenen oefenen oefenen nog steeds moeizaam gaat is er altijd nog bijles.

Als eerste met spieken bereik je niks! Heb je alleen jezelf maar mee.
Ik begrijp dat wiskunde een lastig vak kan zijn. En het is vooral heel erg veel oefenen om te leren. En kijken waar het fout is gegaan, en proberen dan te begrijpen wat er fout is en hoe het wel moet. Dit is lastig. Ik weet niet wat voor onderwerp het is, maar mocht je vragen hebben over de stof mag je me noten.

Als leren niet goed gaat, waarom stap je dan niet gewoon naar de leraar? Daar zijn ze toch voor. En inderdaad zoals al paar keer genoemd is, wiskunde moet je sommen maken, niet samenvatten.

En spieken leer je niks van, wat resulteert in problemen als de stof daar diepen op ingaat. Dan blijf je spieken en word je gegarandeerd een keer gepakt. Hoe verder je komt in je school/studie hoe harder spieken afgestraft wordt. Leer het jezelf dus absoluut niet aan!

Wiskunde is inderdaad oefenen en oefenen totdat je het doorhebt. Aan spieken heb je niets.

iedereen erg bedankt!!! :wink:

Ja, dat ja.