sph of niet?

Hallo,

Voor mijn huidige hbo opleiding heb ik de mbo niveau 4 onderwijsassistente gedaan.

ik ben een 19 jarige studente die nu eerste jaars is bij de hbo opleiding docente nederlands gebarentaal. Dit was echt mijn droom. Helaas heb ik veel moeite met de uitvoering van de gebaren. Ook heb ik net te horen gekregen dat ik een herkansing voor een presentatie niet heb gehaald. Dus waarschijnlijk ga ik deze opleiding niet redden.

Nu ben ik dus gaan kijken naar een andere opleiding.

Tot nu toe is mijn keuze gevallen op de opleiding sph. Ik ben goed in het reflecteren. En ik heb gehoord dat dit veel voorkomt tijdens deze opleiding.

is deze opleiding moeilijk? Is het realististich dat ik dit kan halen met een mbo niveau 4 opleiding?

Ook ben ik tijdens mijn huidige opleiding afgestraft op het presenteren. Had 2 x een vijf. Ik heb gelezen, dat je sph veel moet presenteren. Word je direct erop afgestraft als je dit moeilijk vind of krijg je tijd om te groeien.

Graag hoor ik julie mening.

Ik denk dat je SPH qua niveau zeker moet aankunnen als je van MBO komt. Bij mij in de klas zaten er best veel die van MBO kwamen, en die hadden geen moeite met de lesstof. Soms was het juist een voordeel voor hen omdat ze bepaalde dingen al tijdens hun mbo opleiding hadden geleerd.

Wat betreft het presenteren, je krijgt inderdaad de tijd om hierin te groeien. Wij moesten dan 1x in de 2 weken ongeveer een presentatie voorbereiden met ons werkgroepje. Je hoefde dan niet veel te vertellen, maar daardoor leerde je wel hoe je voor de klas moest staan en we moesten dan ook feedback geven op elkaar waar je veel van leerde. Ook was er een speciaal vak voor waarin je heel uitgebreid geleerd werd hoe je moest presenteren. Dus hierin word je (als het bij jou opleiding hetzelfde zal zijn) heel goed begeleid!

Het is inderdaad een pluspunt als je goed kan reflecteren. Ik vond dat hele reflecteren maar een duimzuigerij gedoe, bij iedere gebeurtenis, verslag of opdracht moest ik weer een reflectie uit m’n mouw schudden hoe het gegaan was, wat ik ervan geleerd had en zo… Dus als je het van nature in je hebt komt dat zeker van pas haha.

Ik heb ook heel veel moeite gehad met het presenteren. Maar op onderwijsassistent heb ik geleerd hoe ik moest presenteren met het boek ‘Presenteren kun je leren.’
En nu, door veel doen en dat boek, heb ik geen moeite meer met het presenteren.
Een aantal oudklasgenoten van mij doen nu ook sph en zij zijn allemaal heel tevreden en blij met hun keuze.

Awh super dankjewel. :bowing_man:

Vind het zo moeilijk om in te schatten of ik het aankan. Ook de stage situaties. Kan mij niet premiteren dit ook niet te halen.

Hoor zulke verschillende verhalen dat de leerstof heel pittig is.

En ja het reflecteren ben ik gewend van t mbo. Hele mappen vol. Haha

en dat boek he over presenteren heb ik nooit gehad, ga wwl ff kijken of k 1 kan bestellen. Werkt het goed?

Heb net even gekeken voor t boek maar krijg drie verschillende? Welke is het?

Die is het! En ik zag dat hij daar al op staat voor 5 euro… Ik wou al zeggen, je mag m van mij ook overnemen voor niet zoveel. Maar ik weet niet of dat goedkoper is qua verzendkosten. Tis niet zo’n zwaar boek.

Voor mij hebben er een aantal tips ingestaan die ik nog steeds gebruik, dus ik vind m wel fijn.

Op welke school wil je het gaan doen?
Ik doe nu sph maar ik ga stoppen zodra ik mijn P heb, het is interessant maar niet wat ik wil later.
Als je er echt in wil werken is de opleiding zeker wel leuk (ik studeer aan hogeschool rotterdam) maar ik vind dat je erg veel op jezelf moet reflecteren en dat de focus erg veel op het negatieve ligt.
Zelf kom ik van de havo en ik merk dat het heel veel verschilt hoe zwaar het is, ligt er aan hoe snel je kan leren etc. Met mbo is het zeker te doen, meer dan de helft van mijn klas komt van MBO maar de overstap is wel erg groot zeggen ze. Zelf besteed ik ongeveer 1/2 uur aan school buiten de contact uren, maar mijn studie is ook onder mijn niveau.
Wees in elk geval zeker dat je het echt leuk vind, dat is de leerstof ook echt wel te overzien.

Ik denk of amersfoort, of utrecht. Ik weet nog niet echt welke van de twee. Denk dat ik me gewoon op allebei inschrijf en dan wel zie.

Mm ja, het is lastig, ik moet echt een keuze maken. Maar k heb al hier een opvang gemaild om te vragen of k nu gwn gratis elke week ochtendje mee mag lopen kan k kijken of ik het leuk vind.

Naja, k heb op het mbo zo enorm veel gereflecteerd dat ik dat dus wel gewend bent.

Maar, hoe bedoel je veel verschilt? Is de stof veel moeilijker of moet je gewoon veel meer doen qua verslagen en presentaties enzovoorts.