sph of niet?

Hallo,

Voor mijn huidige hbo opleiding heb ik de mbo niveau 4 onderwijsassistente gedaan.

ik ben een 19 jarige studente die nu eerste jaars is bij de hbo opleiding docente nederlands gebarentaal. Dit was echt mijn droom. Helaas heb ik veel moeite met de uitvoering van de gebaren. Ook heb ik net te horen gekregen dat ik een herkansing voor een presentatie niet heb gehaald. Dus waarschijnlijk ga ik deze opleiding niet redden.

Nu ben ik dus gaan kijken naar een andere opleiding.

Tot nu toe is mijn keuze gevallen op de opleiding sph. Ik ben goed in het reflecteren. En ik heb gehoord dat dit veel voorkomt tijdens deze opleiding.

is deze opleiding moeilijk? Is het realististich dat ik dit kan halen met een mbo niveau 4 opleiding?

Ook ben ik tijdens mijn huidige opleiding afgestraft op het presenteren. Had 2 x een vijf. Ik heb gelezen, dat je sph veel moet presenteren. Word je direct erop afgestraft als je dit moeilijk vind of krijg je tijd om te groeien.

Graag hoor ik julie mening.

Ik denk dat je SPH qua niveau zeker moet aankunnen als je van MBO komt. Bij mij in de klas zaten er best veel die van MBO kwamen, en die hadden geen moeite met de lesstof. Soms was het juist een voordeel voor hen omdat ze bepaalde dingen al tijdens hun mbo opleiding hadden geleerd.

Wat betreft het presenteren, je krijgt inderdaad de tijd om hierin te groeien. Wij moesten dan 1x in de 2 weken ongeveer een presentatie voorbereiden met ons werkgroepje. Je hoefde dan niet veel te vertellen, maar daardoor leerde je wel hoe je voor de klas moest staan en we moesten dan ook feedback geven op elkaar waar je veel van leerde. Ook was er een speciaal vak voor waarin je heel uitgebreid geleerd werd hoe je moest presenteren. Dus hierin word je (als het bij jou opleiding hetzelfde zal zijn) heel goed begeleid!