SPH of MWD? Helluppp

Hoi!
Ik doe dit jaar eindexamen VWO en wil hierna graag in Groningen SPH of MWD studeren. Maar ja, welke van de twee weet ik nog steeds niet. Want wat de verschillen precies zijn kan niemand me echt uitleggen. Ik heb al een leraar, een ex-studente en het internet geraadpleegd maar allemaal zeggen ze iets anders en kan ik ook vrij weinig met de informatie. Ik hoop dus dat er hier mensen of juist studenten die een van beide studeren zitten die wat vragen van mij kunnen beantwoorden. Weet ook zeker dat er hier meer meiden zitten die hier wel wat over willen weten :slightly_smiling_face:

Vragen:

• wat is nou precies het verschil?
  • is het extreem moeilijk of goed te doen?
  • is het waar dat je met SPH alleen in groepen kunt werken en verder geen kant op kan?
  • kun je met MWD ook (makkelijk) op groepen gaan werken of echt alleen individueel mensen helpen?

alvast heel erg bedankt :slightly_smiling_face:
xx

upje

Kun je niet gewoon sociale studies doen? weet niet of ze dat ergens in jouw buurt hebben maar dan heb je het eerste jaar nog alles in 1.
Wat ik heb geleerd is:

SPH is meer groepsgericht en MWD meer individueel, maar met MWD kun je makkelijker SPH werk doen dan andersom

Vragen:[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- wat is nou precies het verschil? SPH is voor groepen → Groepdynamica etc MWD is voor individuele therapie[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- is het extreem moeilijk of goed te doen? Goed te doen, vond ik[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- is het waar dat je met SPH alleen in groepen kunt werken en verder geen kant op kan? Nee niet waar… je kan evt ook het werk van n MWDer doen.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- kun je met MWD ook (makkelijk) op groepen gaan werken of echt alleen individueel mensen helpen? Kan je ook op groepen mee werken.

Ik heb precies dit, alleen een student 4e jaar MWD heeft mij vertelt dat het zakelijker is dan SPH, dus ook administratie etc. Ik twijfel ook enorm zit in 5 havo.

Dit is precies wat ik wilde zeggen.
Ik doe nu SPH eerste jaars en wij kunnen aan het eind van deze jaar nog switchen naar MWD omdat het eerste jaar hetzelfde is.

ja klopt, ik wil het op de hanze (groningen) gaan doen en daar is het eerste jaar ook hetzelfde. ik kies alleen liever in een keer goed en het schijnt, naar wat ik heb gehoord, ook niet zo simpel te zijn om over te stappen. is ook wel logisch, want als iedereen ineens overstapt hebben ze een groot probleem…

Ik doe nu SPH in Leeuwarden en dat is meer groepsgericht en erg creatief, het is vooral veel muzisch werken. Dus ook een klein beetje creatieve therapie en dat spreekt mij persoonlijk heel erg aan!

Ik wist niet dat ze dat in groningen ook hadden, is het universitair?
Ik studeer hbo MWD in zwolle. Het is maar net wat je beter ligt. Ik raad meeloopdagen aan :slightly_smiling_face:

Ik heb hier geen verstand van. Misschien kun je het google-en als je niemand vind?
Succes

googlen heb ik al veel gedaan, komt niet veel bruikbaars uit… het is in groningen ook gewoon hbo (beide) :wink:
bedankt voor de reacties!
helaas kan ik geen meeloopdag doen omdat die van de hanze allemaal in april zijn en ik dan óf toetsen heb óf examentrainingen (verplicht).

ik zit met hetzelfde probleem. Al 1 jaar SPH achter de rug maar moeten stoppen door depressie, nu wil ik het toch weer graag gaan proberen omdat het me blijft trekken.
SPH is wel meer creatiever, zoals hierboven al werd gezegd. Drama, muziek, creatieve therapie. Dat sprak mij dus helemaal niet aan omdat me dat gewoon niet ligt.
Ik vond de opleiding niet extreem moeilijk. Sommige vakken waren lastig, maar als je je er voor in zet lukt het wel. Alleen wél veel zelfreflectie en dat kan knap lastig zijn als je het moeilijk vind om over je gevoel te praten… Daar liep ik dus op vast, maar dat heb ik ondertussen wel geleerd.