spelletjes voor kinderen?

Heee,

Morgen moet ik met een paar andere leerlingen uit de 4e een maatschappelijk stage doen met kinderen van groep 7 van de basisschool, we willen dan ook een leuk spelletje doen om de tijd een beetje in te vallen, maar kwamen niet op iets beters dan tikkertje.
Dus, heeft iemand nog leuke tips voor spelletjes met kinderen?:grinning:
In ieder geval iets met beweging erin want ons thema is overgewicht.

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

Ik zou ze ook zelf met ideeën laten komen, waarschijnlijk doen ze zelf ook allerlei spelletjes met rennen etc…

Bij mij in mijn stageklas zijn ze helemaal gek van buskruit, dus misschien is dat ook nog wat. Tikkertje is wel heel leuk, want je kan daar heel veel varianten op maken, net even wat leuker dan het gewone tikkertje. Op internet kan je ook vast nog wel wat vinden.

laat ze inderdaad zelf kiezen, bij mij in het stageklasje is dat het beste.
wat is buskruid?

Aan het begin van het spel is één kind de tikker. Dit kind heeft de bal, de rest mag zich verstoppen. Wanneer alle kinderen verstopt zijn, gaat de tikker de andere kinderen zoeken. De bal blijft achter op een centrale plaats.

Wanneer een verstopt kind gezien wordt door de tikker, rent de tikker terug naar de bal, en roept de naam van het gevonden kind, terwijl het de bal aanraakt. Het gevonden kind is nu af en kan tevoorschijn komen. Als ieder kind gevonden is en afgeroepen, is het spel afgelopen.

De kinderen die af zijn, kunnen echter ook weer vrij komen: Wanneer een kind dat nog niet af is, de bal wegschopt, zijn alle kinderen weer vrij en kunnen ze zich snel weer verstoppen. De tikker mag pas weer beginnen met zoeken wanneer hij de bal weer te pakken heeft.

De bal mag in totaal drie keer weggeschopt worden (al wordt het ook wel gespeeld met twee keer wegschoppen).

vond k op het internet :stuck_out_tongue:

Trefbal… Dat is net weer wat volwassener dan tikkertje, en dat vonden wij vroeger op de basisschool geweldig! :stuck_out_tongue:

Zoek via google: Spelletjes Bso sport. dan vind je genoeg!

Handig topic. Ik ben sinds kort leiding bij een zeilscouting van kinderen van 11-13 en heb helemaal geen ervaring met spelletjes. Ik doe altijd de zelfde met ze :stuck_out_tongue:

• Britse Bulldog… (heel leuk, je moet de regels maar even precies googlen want ik vind het te lastig om uit te leggen.)
  • Buskruid

Maar daar komt vaak bij. Voor de tikker wordt aan het begin van het spel de bal weggetrapt, de tikker gaat dan de bal halen en loopt daarna achterstevoren met ogen dicht terug naar de plek waar hij hoort te staan. Ondertussen verstoppen de kindjes zich.

Mmm neem ze mee naar een veldje ergens in de buurt
(als dat er is, of anders een plein)
en doe verschillende spelletjes
dus wat jij al zegt tikkertje,
misschien ook trefbal (met een zachte bal), verstoppertje of iets wat ze zelf voorstellen.

of zo’n “oorlogsspel” weet niet meer hoe het heet.
1 of 2 kinderen hebben een bal (zachte). en moeten proberen de rest van de kinderen af te gooien. echter als een kind geraakt wordt, is hij ‘gewond’ en moet zn hand op die plek houden. Als hij weer geraakt wordt, de andere hand op die plek houden. En daarna bij een 3e keer raken is het kind af.
Wel grappig als er dan kinderen op hun benen worden geraakt, lopen ze te strompelen omdat ze hun hand op de plek moeten houden haha.

Annemaria Koekoek :’)

levend stratego is ook leuk als je naar een bos ofzo toe mag…

Trefbal (=

leven of dood

Het terrein is in 2 vakken verdeeld. In elk vak staat een ploeg. Een van de ploegjes begint en gooit de bal omhoog, in het vak van de andere ploeg, met de woorden: “Dood aan Kelly”. Als de andere ploeg de bal kan vangen, zonder dat hij de grond raakt, gebeurt er niets, anders moet Kelly opzij gaan staan, want ze is nu dood. De andere ploeg kan Kelly dan terug levend maken door de bal te werpen en te zeggen: “Levend Kelly”. Je kan op die manier personen van de andere ploeg werven voor jouw ploeg. Het spel is ten einde als er een ploeg “uitgestorven” is.

Ik blijf er bij dat Britse Bulldog echt het beste is. Ik zal het even uitleggen want nu heb ik zelf de spelregels goed gelezen.

Iedereen staat op een horizontale lijn op tegen de muur 2 kinderen na. Die 2 kinderen staan in het midden. (tussen de 2 muren in, als er geen muren zijn moet je even een vak maken en dan de kinderen aan de ene kant zetten en die 2 kinderen in het midden)

Alle kinderen proberen naar de overkant te rennen, maar die 2 kinderen die in het midden staan moeten de rennende kinderen proberen op te tillen. Als je opgetild bent moet je meehelpen met tillen tot dat iedereen af is.

Britse Bulldog!

Matbal, Turks trefbal, Kastie, Hollandse Leeuw, Zaalvoetbal :’)