spel rond armoede

Hallo allemaal!

over 2 weken moet ik met een groep van 5 kinderen van 12 jaar een spel spelen.
Het moet een spel zijn rond kansarmoede, maar ik heb echt geen idee wat voor spel ik kan spelen, we mogen het spel zelf verzinnen of baseren op een ander spel. Omdat niemand in mijn klas weet wat te doen , en de leerkracht niet genoeg uitleg geeft, dacht ik dat ik misschien hier wel geholpen kan worden

alvast bedankt! ;p xx

Ik zou je graag willen helpen, alleen heb ik nog niet genoeg informatie.

Wat kansarmoede was wist ik niet, dus heb ik het opgezocht:
Uitleg: sociaaleconomische positie die wordt gekenmerkt door een achterstand op verschillende terreinen tegelijk zoals inkomen, opleiding en vorming, huisvesting, welzijn en gezondheid, vrijetijdsbesteding en cultuur, politieke en maatschappelijke participatie

Alleen vraag ik me af wat het doel van het spel moet zijn? Concreter: ‘‘Wat moeten de kinderen leren door het spel te spelen?’’

wij moeten de kinderen dus bijbrengen wat kansarmoede is, in de klas hebben we al een spel gespeeld maar we mogen niet hetzelfe nemen, we moesten kaartjes trekken en op die kaart die we getrokken hadden stond dan of we een goed huis hadden, of we een goede job hadden, of we een goed diploma hadden,of we gezond waren,… ik had een gemiddeld inkomen, mijn vriendin was arm, en een andere vriendin was rijk, we kregen elk een andere dobbelsteen, elke dobbelsteen was verschillend, op ene had je bijvoorbeeld 6 vlakken op een andere 12. met deze dobbelstenen moesten we tegen elkaar strijden, degene die het hoogst gooide kreeg een punt bij, we moesten 36 punten halen op het “goed” te hebben, voor de rijkste was dit dus niet moeilijk want zij had al 33 punten en zij had de dobbelsteen met de meeste vlakken, mijn arme vriendin verloor alles omdat zij maar een dobbelsteen had met 6 vlakken, na het spel moesten we zeggen hoe we ons voelden en of we het eerlijk vonden. en zo moeten wij ook de kinderen bijbrengen dat er mensen zijn die het minder goed hebben.