Speciale zorgverzekering voor hogeropgeleiden

Natuurlijk is het een foute manier om mensen uit te sluiten, maar een diploma kun je niet zo makkelijk vervalsen als dat je vertelt of en hoeveel je rookt/drinkt/weegt.

Inderdaad. Dus daarom dat ik het ook goed vind dat deze zorgverzekeraar mensen gaat selecteren op opleiding. Leeftijd en opleiding kun je namelijk niet vervalsen voor je verzekeraar, maar levensstijl kun je wel bewust vals invullen zodat je een lagere premie krijgt. Omdat ze dat niet willen hebben ze dit ingevoerd. Ze hadden ook kunnen zeggen “mensen boven de 65 moeten meer gaan betalen en mensen onder de 25 minder”, had je dat ook zo fout gevonden als dit?

Je hebt ook datingwebsites en kroegen voor hoger opgeleiden dus waarom niet? Als bedrijven onderscheid willen maken dan moet dat naar mijn mening kunnen. Zolang ze maar geen publieke functie vervullen.

wanneer ben je hoog opgeleid dan?

Mensen boven de 65 betalen al meer dan ons. Tenminste dat was laatst bij kassa er zat een vrouw in het publiek en die moest omdat ze 55 was geworden meer gaan betalen voor haar zorgverzekering.

Daarnaast vind ik dat ze beter onderscheid kunnen maken en het per persoon beter af kunnen stemmen. De een rookt, de ander drinkt, de ander leeft heel gezond, weer een ander heeft overgewicht. Ik vind het vooral vervelend dat de lager opgeleiden meer moeten betalen, terwijl er hoger opgeleiden zijn die misschien net zo ‘ongezond leven’ maar die er wel van kunnen profiteren dat de rest van de hogeropgeleiden wel gezond leeft. Ze kunnen dus beter naar de gezondheid van het persoon zelf kijken en niet naar de opleiding.

Bron: http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/gezondheid-stress-burnout/lager-opgeleiden-hebben-meer-stress-dan-hoger-opgeleiden

De belangrijkste directe oorzaak van de klachten is hun slechtere levensstijl. ‘Lager opgeleiden roken meer, drinken meer en hebben vaker overgewicht. Bovendien bewegen ze minder’, zegt Mackenbach. ‘Dat brengt allerlei gezondheidsproblemen met zich mee.’ Die levensstijl hangt weer samen met de leefomstandigheden: hoger opgeleiden hebben doorgaans een minder fysiek afmattende baan, wonen in een beter geventileerde en gezondere woning en hebben meer geld te besteden om een gezonde levensstijl te bekostigen, zoals lidmaatschap van sportclubs en gezond eten.

Al met al kunnen lager opgeleiden er dus vrij weinig aan doen dat ze ‘ongezonder’ leven aangezien ze gewoon minder verdienen. Ik vind het dan belachelijk dat ze nog meer moeten gaan betalen voor hun zorgverzekering. Als ze minder moeten betalen voor hun zorg verzekering houden ze meer geld over voor een ‘gezonden’ levensstijl.

hbo/universiteit

oh oke
dus als het allemaal ok gaat heb ik later ook hbo maar ik ben echt super veel ziek

dus waar slaat het op dat mensen die lageropgeleid zijn worden buitengesloten

opleiding heeft niets te maken met je gezondheid

In het algemeen is het zo dat lager opgeleide mensen o.a. vaker roken en meer overgewicht hebben, dus het heeft wel degelijk iets te maken met je gezondheid.

Maar dat komt weer omdat ze weinig geld te besteden hebben en omdat ze ‘stress’ gevoeliger zijn dan hoger opgeleiden. Kunnen ze dan niet beter de oorzaak van het vaker ziek zijn aanpakken dan in plaats van ze meer geld te laten betalen waar elke laag opgeleiden verplicht toe is terwijl er genoeg laag opgeleiden zijn die wel gezond leven? En waar ook zeker niet elke hogeropgeleiden (die wel vaker ziek is dan de gemiddelde hogeropgeleiden) van profiteert?

mensen die hoogopgeleid zijn lijken me juist dikker
want die doen kantoorwerk en bewegen niet veel dus worden ze dikker als laagopgeleiden waarvan veel met de hand werken

maar oke het zal waar zijn, alleen klinkt het zo retarded en beetje discrimineerend op een of ander manier

Ik heb altijd geleerd dat hoger opgeleiden mensen vaker roken dan lager opgeleiden, omdat zij juist meer geld hebben, en zo ook meer geld hebben om sigaretten te kopen. En zodat mensen denken van ‘oh kijk, die rookt (dure) sigaretten, die heeft vast (veel) geld.’ Maar zo heb ik dat geleerd dan, denk maar aan 100 jaar geleden, toen rookten eigenlijk bijna alleen maar rijke mensen, natuurlijk arme ook maar rijke mensen hadden/hebben meer geld om (dure) sigaretten te kopen, dus zij rookten/roken vaker vind ik.

Over die gezondheid ben ik het wel met je eens, maar het hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk (ook niet van dat roken).

Als iemand de moeite zou nemen om alleen maar op de site te kijken van het CBS zou je kunnen zien dat er niet echt discussie mogelijk is over het feit dat hoogopgeleiden minder roken en minder vaak overgewicht hebben dan lager opgeleiden, het is gewoon een feit. (Zoals het ook een feit is dat hogeropgeleiden vaker alcohol nuttigen)

CBS - roken (en alcohol)
CBS - overgewicht

Verder vind ik dat de zorgverzekeraar in dit geval, gezien bovenstaande feiten, erg slim gebruikt maakt van de percentages en zie niet in waarom dit niet zou kunnen.

Lol whut
Vind het maar apart.

Dit ja.

Ik snap dat ze onderscheid willen maken tussen mensen die gezond leven en die dat niet doen, maar dit vind ik nou niet echt de manier.

Bovendien zit ik nu op HBO en in mijn klas roken echt superveel mensen, en roken is nou niet zo’n gewoonte waar je snel mee stopt.

Het gaat over gemiddelden. Gemiddeld gezien zijn hoger opgeleiden minder vaak ziek dan lager opgeleiden.

Ze roken minder vaak, eten gezonder (omdat ze beter geïnformeerd zijn en het kunnen betalen), ze besteden na hun werk meer tijd aan sport en allemaal andere factoren die maken dat ze gezonder leven. Daarom dat dit een goede marketingskeuze is.

Ik ken niet veel rokers en de meeste rokers die ik ken die zijn laag opgeleid. En dat is dus ook het plaatje dat je krijgt als je landelijke cijfers gaat opvragen over rokers. De meeste rokers zijn de lager opgeleiden omdat die minder goed voorgelicht zijn over hoe je gezond leeft.

Nou oke maar kijk, ik heb gewoon echt altijd geleerd dat hogeropgeleiden vaker roken omdat zij meer geld verdienen, en zo ook vaker sigaretten kunnen kopen, en duurdere zoals Marlboro ofzo.

Maar oke als het bewezen is dat lageropgeleiden vaker roken dan hogeropgeleiden, is het ook zo he. :")

Ik denk dat als je rookt het niet meer zozeer uitmaakt of je hoog of laag opgeleid bent. Vaak begint het op de middelbare school en wanneer je eenmaal verslaafd bent, kom je er niet meer zo makkelijk van af. Mensen kopen dan eerder sigaretten dan een fatsoenlijke maaltijd, dus in die zin maakt het ook niet uit of je veel of weinig verdient.

Ja dit.