Speciaal vak op school: "geld & budgetteren"

Hee,
de titel zegt het al - en dit is mijn stelling.
Er moet een speciaal vak op school komen; ‘geld en budgetteren’.
Noem alle voors en tegens die je kunt verzinnen!
Ik moet zelf voor zijn, maar 't is handig als ik me op de tegens kan voorbereiden.
Verder dan ‘studenten hebben al heel hoge schulden…’ kwam ik niet…

XX

Voor: leerlingen (kinderen, ik weet niet op welke leeftijd je doelt) leren op jonge leeftijd al omgaan met geld. Leren inzien wat schulden hebben met je doet. Het is als het ware preventief om schulden te voorkomen.
Tegen: schulden hoeven niet per definitie altijd slecht te zijn. In sommige gevallen kan het niet anders en moeten studenten wel schulden maken. Deze kunnen later vaak ook goed en gemakkelijk terugbetaald worden. En wie bepaald wat goed is voor een ander als het om financieen gaat? De ene kan goed leven met heel weinig, terwijl de ander nog ongelukkig is met heel veel geld.

Tegen: Je hebt al economie en m&o, je kunt die vakken wel uitbreiden met het onderwerp ‘geld en budgetteren’

Nog een extra vak betekent extra uren, of minder uren voor een ander vak

Is het echt nodig om daar een speciaal vak van te maken? Zou een module (dus een paar lessen) niet voldoende zijn?

,

Misschien tijdens m&o en economie de leerlingen meer bewust maken van het gevaar van schulden en de rente die je over leningen betaalt.

dat wordt zeker zo’n faalvak dat in theorie prachtig is maar in de praktijk het echt doodzonde van je tijd is.

Niet: ouders moeten die kennis maar delen met hun kinderen.

Precies wat ik dacht. Net zoiets als maatschappijleer. :’)

Voor: Steeds meer jongeren krijgen schulden (je kunt hier cijfers over opzoeken) en dit moet minder worden.

hmmm
wat houd het ongeveer in allemaal?
is er genoeg stof voor een heel jaar?
zoniet kan in een project ofso… of bij eco(bij ons was dat verplicht in de 2e)
wel dan eh… hehehe xD geen idee…

Dat is toch gewoon economie?
tegen dus

Tegen: Nutteloze tijdverspilling. Je hebt geen héél vak nodig om het te leren.

voor: jonge mensen maken steeds vaker schulden en zo leren ze beter met geld om te gaan.

ik zou het wel handig gevonden ehbben ik kan totaal niet omgaan met geld x]

Daarbij zijn er ook al veel kinderen die het al van huis uit hebben meegekregen. En je leert het ook alleen in de praktijk.

waarom zijn er dan zoveel mensen die in de schulden zitten? omdat ze niet met geld om kunnen gaan…

Klopt, maar er zijn ook veel mensen die niet in de schulden zitten… Daarbij bestaat er ook nog zoiets als studieschuld.

Ik vind het vak nog steeds nutteloos. Met geld leren omgaan leer je echt alleen in de praktijk…

^
ja dat is zo, niet iedereen heeft schulden maar voorkomen is altijd beter dan genezen dus kunnen ze het maar beter wel doen voor diegene die er wél wat aan hebben. het is ook niet zo dat alle vakken perse met je neus in de boeken moet, je kunt op excursie gaan naar een bank (rabobank, ing etc.), een budgetplan maken, geld bestuderen hoe het eruit ziet, geschiedenis van geld, waarom mensen meer uitgeven dan er binnen komt, hoe je niet in de schulden komt etc. daarbij kunnen ze ook mensen gastlessen laten komen geven door mensen die heel rijk zijn en hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen en door mensen die het helemaal niet goed voor elkaar hebben en dat die hun verhaal kunnen doen waardoor iedereen toch denkt ‘‘oh dat wil ik niet!’’.

zo wat een verhaal :stuck_out_tongue: