Sparen.

Hello.

Ik wil binnenkort beginnen met mijn rijlessen, want ik word volgende maand al 19.
Alleen ik heb nogal moeite met sparen. Ik heb geen enkele cent op mijn spaarrekening staan.
Nu krijg ik wel studiefinanciering maar ik ga niet naar school, dus hoelang dit nog duurt weet ik niet.

Ik krijg nu 548 euro per maand en ben er deze maand al 500 kwijt aan vaste lasten.
Volgende maand ben ik 450 kwijt, maar daarna zou ik maximaal 100 euro per maand kwijt zijn.
Ik heb geen baantje omdat ik nergens word aangenomen.

Ook heb ik al bijna 2 jaar een vriend, maar als ik zo doorga kan ik over 10 jaar eindelijk eens gaan samenwonen.
Dit is niet de bedoeling, maar ik heb dus veel moeite met sparen.

Heeft er iemand misschien tips voor me om meer geld per maand over te kunnen houden en dus beter te sparen?
En misschien om meer binnen te krijgen zonder het op de illegale manier te doen?

xx

Ik maakte envelopjes… envelopje voor kleding en schoenen, 1 voor sieraden, 1 voor make-up, 1 voor beltegoed enz enz…
Zo spaar je iedere maand een vast bedrag en alles wat extra binnenkomt is ook om te sparen…

Sowieso zou ik echt blijven proberen om een baan te krijgen, dan scheelt echt een hoop! en indd zoals hierboven je geld splitsen.
Ook is het handig om in een boekje bij te houden waar je alles aan uitgeeft

Het geld wat je iedere maand overhoud op een spaarrekening zetten.
Je bent bijna jarig dus misschien krijg je dan ook geld leg dat dan ook aan de kant.

Ik had er ook moeite mee omdat ik shopverslaafd was gelukkig kan ik nu wel sparen

Echt alles opschrijven wat er binnenkomt en wat er uit gaat! Echt alles! Dan zie je ook dingen waar je misschien bij denkt:hmm, had ik dat wel moeten kopen? Had niet gehoeven misschien… Dan zie je waar je op kan bezuinigen dus. Probeer goedkoper en efficiënter boodschappen te doen. Goedkope merken, probeer veel te experimenteren met restjes, gewoon alles opeten!

Btw, waarom krijg jij nog stufi wanneer je niet meer naar school gaat? ;o moet je dat niet stopzetten?

Naja ik sta wel ingeschreven op school gewoon. Maar ik heb nogal last met mijn gezondheid en mijn vader en broertje liggen allebei in het ziekenhuis.
Ik slaap slecht, ben heel prikkelbaar en kan me niet concentreren. School is hiervan op de hoogte, maar ik sta dus wel gewoon ingeschreven nog.
Alleen mijn moeder heeft zelf ook echt helemaal niets, dus als ik mijn studiefinanciering stop zet heb ik gewoon een groot probleem.
Ik heb dan ook geen OV meer en dat is ook behoorlijk duur. Dat kan ik (en mijn moeder) gewoon niet betalen.

Maar als je geen recht meer hebt op stufi dan ben je wel zelf de gene die het stop moet zetten hoor… anders loop je het risico dat ze het later allemaal terugeisen. Maar zolang jij staat ingeschreven op een school (en dus schoolgeld betaald) mag je volgens mij wel studiefinanciering blijven ontvangen. Maar pas dus op dat wanneer je misschien toch geen recht hebt op studiefinanciering het teruggevorderd kan worden!

Misschien moet je anders eens kijken wat van die vaste lasten overbodig is?

Ahh op die manier. Dat is wel een heel lastige situatie ja… veel sterkte & succes ermee meid!

En nog even op je vraag uit de beginpost

En verder zou ik een tijd lang in de gaten houden waar je alles aan uitgeeft (kasboek). Dit evalueren… wat waren onnuttige aankopen en wat zou ik dan in principe over houden om te sparen en daarnaast toch ‘‘normaal’’ kunnen blijven leven. Dit geld van tevoren apart zetten en met de rest moet je rondkomen waarbij geld op=op

wat mij erg helpt met sparen:
ik heb een spaarpot bij de blokker gekocht die niet open kan: je moet hem openmaken met een blikopener.
Elke keer als je wat geld overhoudt aan het eind van de maand, of je wisselgeld etc. stop je in de pot.

Standaard overmaking naar je spaarrekening, heb ik ook, helpt goed! Ik kan namelijk ook voor geen meter sparen.

Je kan ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld maar 100 euro permaand aan kleding uitgeeft. Dat kan ook met andere dingen.

Als je in de winkel bent, en iets van kleren of zo wil kopen: niet doen. Wacht een paar dagen. En dan na een paar dagen moet je bij jezelf nagaan: ‘heb ik er de laatste dagen aan gedacht? heb ik er spijt van? kan ik ook zonder?’ Als je er de hele tijd aan gedacht hebt, en het echt nodig hebt, kan je het kopen. Maar zo niet: niet kopen.

Verder: aangezien je je studie stopzet, kan je je boeken tweedehands verkopen? Dat scheelt toch ook een paar honderd euro (bij mij toch).
Verder kan je ook oude kleren en spulletjes tweedehands verkopen.

Ik zou toch echt proberen om een baantje te vinden, want dat is de enige manier om extra inkomen te krijgen. Zuinig doen en opletten met wat je uitgeeft helpt natuurlijk ook wel, maar kun je je niet inschrijven bij een uitzendbureau ofzo? Ik sta bij 1 in het dorp ingeschreven en bij T&E. Krijg elke week mailtjes met allerlei werk van 1 dag zoals horeca of in de Arena ofzo. Je hoeft alleen te werken als jij wilt werken en kunt;)

Oh das wel heel handig! Hebben die misschien een website ofzo?

Bedankt voor de tips allemaal! <3

Werk je ook?
Als ik mijn salaris gestort krijg, halveert mijn moeder dat. De helft mag ik uitgeven aan leuke dingen, de andere helft zet ze op mijn spaarrekening om straks mijn rijlessen en studie van te betalen enzo.

Idd blijven proberen een baantje te krijgen! succes!

Beter je best doen voor een baantje. Je wordt heus wel aangenomen bij de AH oid.

Nee, ik heb daar al eens gewerkt. En door bepaalde omstandigheden ben ik daar en bij ongeveer nog 5 andere dingen. Dus zo raakt het al snel op.