Sparen voor later

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of veel van jullie al bezig zijn met sparen voor later.

Zelf spaar ik heel af en toe een klein beetje, als ik bijvoorbeeld extra gewerkt heb of aan het einde van de maand nog voldoende over heb gehouden.

Soms twijfel ik of ik het wel goed doe en of ik niet meer geld had moeten sparen.

Hoe denken jullie over sparen voor later?

Liefs!

Nope. Lukt me toch niet, ik zit op kamers en heb al m’n geld meer dan nodig eigenlijk.
Ik heb een bijbaantje en ik krijg wat geld van m’n ouders mee, maar ik denk dat ik misschien een vakantiebaantje neem om ietwat opzij te kunnen schuiven.

Doe ik ook! Ik ben aan het sparen voor m’n 2 buitenlandse schoolavonturen over 2 jaar en voor m’n rijbewijs. Ik krijg stufi en ik werk. In principe krijg ik al het geld wat ik krijg gestort op m’n betaalrekening en eens in de zoveel tijd (ongeveer 2 maanden) dump ik rond de 200 euro op m’n spaarrekening!

En trouwens, dit heb ik van m’n vader geleerd, des te meer geld op je spaarrekening staat, des te meer rente je krijgt = meer geld = meer ruimte voor leuke dingen/je toekomst…

Ik spaar om 3 maanden naar Australië te gaan, om te studeren en rijlessen ooit te gaan volgen.

Heb helaas geen bijbaan en het sparen faalt nu ook keihard.

Ik spaar wel, maar het gaat zo langzaam --’
toen ik 18 was, kreeg ik een vrijgekomen bedrag en dat is zegmaar mijn startbedrag, maar er is in dat jaar dat het vrij staat nauwelijks iets bijgekomen…
Ik probeer wel per maand iets apart te zetten, maar alles kost zoveel geld…

Had ik het maar gedaan.
Ik heb nu niks, geen geld voor rijbewijs etc.
Ik baal echt enorm :’)

Ik heb vanaf mn 14e ongeveer gespaard en als ik dan iets duurs wou kopen, kon dat gewoon. (Spiegelreflexcamera, macbook, ipod ect) Nu ik op kamers zit, heb ik al het geld wat binnenkomt hárd nodig dus nu ligt het een beetje stil xD Het gaat dr alleen maar af :stuck_out_tongue:

Het is zeker aan te raden, maar als je iets leuks wil kopen, gewoon doen ! Niet tegen laten houden door het “sparen”.

I wish I did… Maar nee dat heb ik niet gedaan, en nu best wel spijt van.

Als ik veel geld heb verdiend met de baantjes zet ik vaak wel wat op, vooral als het te veel word ( veiligheid, skimmen enzo ).
Maar ook met eindejaarsuitkering & vakantie geld, dat gaat ook naar m’n spaarrekening. :slightly_smiling_face: Ben wel goed bezig blijkt dan maar weer

Vanaf het moment dat ik een baantje heb, wil ik dat wel gaan doen ja, voor als ik ga studeren en zo, maar nu heeft dat nog niet zo veel zin. :’)

Ik spaar eigenlijk al heel lang voor allerlei dingen,
Toen ik 9 was heb ik al iets van 300 euro gekocht (en daarna nog een laptop, mega aquarium, en spiegelreflex…)

Sinds een jaar ben ik nu echt aan het sparen voor later, en ondanks dat ik geen studifinaciering/bijbaantje heb, gaat het al aardig.
Al het klein geld wat ik heb gaat in de spaarpot (koop ik iets van 2 euro en ik betaal met 5, gaat er dus 3 euro naar de spaarpot).
Hierdoor spaar ik, en ben ik ook zuiniger met mijn geld, omdat ik voor een klein iets eigenlijk veel geld ‘kwijt ben’.
Verder gaat alles wat ik aan het eind van de maand over heb in de spaarpot.
Na een tijdje leeg ik de spaarpot bij de bank, en dan begin ik weer opnieuw.

Zodra ik het aan kan wil ik een bijbaantje nemen en wanneer ik 18 word komt er ook nog een behoorlijk bedrag vrij (wat mijn moeder elke maand spaart en een schadevergoeding die ik heb ‘geerft’).
Dus ik kom wel een eind…

Ik heb gespaard voor later, en later is nu. Al mijn geld is op gegaan toen ik op kamers ging wonen. En ik heb nu ook echt geen geld om te gaan sparen voor nog later. Ik heb elke cent keihard nodig nu.

Ik krijg ongeveer 250 euro per maand binnen (baantje+kleedgeld) en hiervan zet ik 200 euro per maand opzij. het lijkt heel veel maar aangezien ik over 2 jaar naar het buitenland wil verhuizen kan ik het geld dan goed gebruiken.

ik krijg per maand ong. 200 euro binnen, en daarvan zet ik een kwart opzij, 50 euro dus. het sparen gaat heel langzaam en eigenlijk had ik eerder moeten beginnen, maar ik heb het eigenlijk ook niet echt nodig. :’). mn ouders betalen mn rijbewijs, ze betalen de eerste jaren mn zorgverzekering en als ik op kamers ga springen ze ook bij…

ik ben 13 (bijna 14) en ik heb alleen nog maar een spaarrekening dus ja ik spaar elke maand stort mijn moeder er 5 euro op en elke x als ik 50 euro ik me spaarpot heb geef ik het aan me moeder en die zet het weer op de bank.
mijn doel: 2000 euro op de bank hebben voordat ik 15 word want als ik 15 ben krijg ik een rente van 15% dus dan heb ik er weer 300 euro gratis bij en mij lukt het want k krijg dalijk geld voor mijn verjaardag en dat gaat er ook weer bij en in geval van nood kan ik uit mijn spaarpot (waar ik niks uithaal) nog 100 euro uithalen hihi

Ik probeer het wel, alleen ik verdien niet zo enorm veel dus vaak blijft er niks over om van te sparen.

ik verdien helemaal niks

Ik en mijn vriend sparen al voor ons huisje samen.

Ik zet elke keer alles op mijn spaarrekening wanneer ik mijn loon binnen krijg. Als ik iets wil kopen - shag (zelf schieten=goedkoper), make-up, benzine of beltegoed - haal ik dit van mijn spaarrekening af, meer niet. Elke week krijg ik zo’n 10 euro van mijn ouders om daar iets van te doen, bijvoorbeeld terrasje. Mijn vader beheerd mijn geld, ik kan zelf ook niet internetbankieren. Hij zorgt ervoor dat ik niet veel geld uitgeef. Als ik het zelf zou beheren was al mijn loon er binnen een week doorheen.
Volgende maand word ik 18 dus het sparen zal wel minder worden…

Mijn ouders spaarden vroeger voor mij en m’n broertje, maar toen gingen ze scheiden en is mijn vader er met al dat spaargeld vandoor gegaan… Mijn moeder had niet veel geld dus kon niet voor ons sparen. Nu ben ik sinds de zomervakantie weer gaan sparen (daarvoor kon het niet, te weinig zakgeld/kleedgeld, bijbaantje betaalde niet geweldig). Ik heb nu al 450 euro gespaard voor volgende zomer :grinning:.